Sverige har misslyckats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Enligt Socialstyrelsen så ska Sveriges kommuner



Sätta barn och unga i fokus och prioriterar utifrån målgruppen sna-
rare än den egna verksamhetens ansvarområde och budget.

Samverka över verksamhetsgränser och mellan olika aktörer.

Se till att förebyggande insatser som är effektiva och kostnadseffek-
tiva kommer till stånd.

Socialstyrelsen påpekar även att ALLA barn i Sverige oavsett kön ålder födelseort eller bostadsort nationalitet, ska ha samma rätt till resurser.

HM hur ofta har vi inte höst att kommunens bedget inte klarar.................
 
Ja, visst är kontigt, att enligt lag gäller..... men i praktiken finns detta inte på långa vägar..
Det är därför viktigt att vi börjar att organisera oss, börja ställa krav och börjar våga ta betalt för det enorma jobb vi har, men då måste vi börja prata att vi är inte vanliga familjer, utan familjehem som utövar familjehemsvård.
Det är roligt att läsa lite olika inlägg i detta forum, där vi alla ser "våra" barn så olika, vissa tycker att barnen är sina egna och att de liksom bara ingår i sin familj och nätverk, andra ser barnen som ett "arbets objekt", men med mycket kärlek och omsorg så lappas ihop så att det så småningom ska tillbaka, till dens familj om möjlighet finns. Det finns inget rätt eller fel, utan vi styrs utav våra känslor.
Jag tror så länge våra hjärtan styr, så är det lätt att vi blir överkörda, för detta vet socialtjänsten som placerar våra barn.
Vi måste våga ställa krav, för oss själva och för våra barn. Så vi blir mer proffisionella i vår arbetsroll.
Börjar vi ta betalt, ställa krav, kan även socialtjänsten ställa krav på oss, som familjehem och det är så vi utvecklas. Och framförallt vi hjälper våra skadade barn till ett bättre liv!!!
Att Socialstyrelsen tagit över ansvarsrollen som myndighet från Länstyrelsen tror jag att det har en betydelse av att systemet inte har fungerat, men att nu ska det bli ändring på det, om vi vill!
Ja, så tänker jag :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp