Sveriges mest välbeställda utesluts som Familjehem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Vi har fått erfara att de som har en god ekonomi (läs goda månadsinkomster) får betala så mycket skatt på arvodet för att ta fosterbarn, så jag förstår att få vill ställa upp.

Om ni/du tjänar över 33 000 kr i månaden så blir det till att betala statlig skatt om man tar ett fosterbarn.

i vårt fall får vi förutom 32% skatt även betala 6000 extra i statlig skatt. Det inebär att en kommunplacering ger 1500 kr i fickan efter inkomstskatt och statlig skatt (!2 000 i arvode)

Nu är vi humanister och får mycket annat tillbaka därför är vi familjehem. Men jag kan inte låta bli att fundera kring detta. Det innebär att de mest välbeställda, med stora bostäder i trygga områden här i Stockholm inte tar fosterbarn. Det är faktiskt inte så konstigt.

Här finner jag en anledning till förändring. Avskaffa den statliga skatten på familjehemsarvodena. likväl som skatt på barnens omkostnadsersättning.
 
Bra tanke TR

Vanlig kommunal skatt är helt ok men att komma upp i 33000 in total inkomst är inte svårt när man har ett par placeringar.
 
Med halvt sjukbidrag måste ersättningen gå till Gubben.
Det räcker med EN placering med ordentlig ersättning så är han uppe i statlig skatt.............
Restskatten han fick när vi hade två höll på att ge oss hjärtinfarkter bägge två :bounce: :evil:
 
Ja det måste finnas ett annat sätt att utesluta familjer som gör det för pengar och ge oss som vill för andra anledningar ta hand om de små liven få en skälig ersättning utan en j...a massa skatte avdrag. för det häst jobb vi gör.
Om nu dessutom socialens familjer fick en lön för det dom gör kanske dom skulle slippa betala dyra pengar till organisationer för att få tag på familjer.
Är själv förstärkt familjehem och håller på och irritera mig på skatten på omkostnads delen svårare klienter = mer omkostnader men det extra om man nu skulle få något måste man skatta för :evil: :evil: :evil:
 
Hej!

Jag är väldigt dålig på det med skatter och så vidare. Jag gör i stort sätt det jag blir tillsagd att göra. Dock kan jag deklarera och blev också chockad sist då jag drabbades av en rejäl kvarskatt.
När man tittar i skatteverkets häfte så finns det ju olika teriffer som bestämmer vilken skattesats som gäller för olika "uppdrag/arbete. Kan man då inte försöka skatta familjehemmen enligt en lägre teriff. Jag kan vara ute på hal is, men visst borde man tillsammans kunna föra en dialog med högre instanser om detta. Jag har ingen idé om hur............................. :? .

Tre
 
Frågan är bara hur man bär sig åt...
Om man börjar gapa för högt om pengar är man ju olämplig för då påstås man göra det för ekonomisk vinning
Har fått nobben på en soc placering för social assistenten sa att jag inte kunde komma och påstå att jag inte gör det för pengarna när jag är hemma heltid och får arvode enl en lön...
Ha ha jobb 24/7 och knappa tio tusen i månaden efter skatt på 1 placering är väl ändå inte en lön...och vill jag alltså jobba dubbelt kan jag ändå gå ut jobba åtta timmars arbetsdag och tjäna mer...
 
Håller helt med om den statliga skatten borde avskaffas för familjehem. Kan inte fatta varför vi ska skatta på ett arvode som om det vore ett arbete som varar 7-16.
Å ena sidan skattas vi för inkomst av tjänst och andra sidan är vi inte anställda (det här med A-kassa etc). Tycker de får ta och bestämma sig...

Men TR, jag förstår inte hur du räknat.

På inkomster över 383 000:- dvs ca 33 000:-/månad intjänat 2011 tillkommer statlig inkomstskatt på 20%. Om man då tar ett uppdrag som familjehem med arvode på 12,000:- och med kommunalskatt på 32% så borde pengar på fickan bli ca 12.000:- x 0,48= 5.760:-och inte 1500:-. Skatten blir inte på hela månadsinskomsten utan bara på den del som överstiger brytpunkten, i det här fallet på 12,000:-.

På Omkostnadersättningen beskattas de första 5,000:- och om ovan summa överstigs blir det 2,600:- på ett år dvs extraskatt på 86:-/månad. (216:- istället för 130:- vid 32%) Arvodet minus skatter blir då 5,543:- per månad på fickan exkl omkostnadsersättning.

Absolut inte mycket till lön för arbetet, men rätt ska vara rätt.
 
Jag vet det Eje.... du har många bra tankar och frågan är bara hur och vem som kan driva dom?
Hur gör vi för att trycka på? och läser ansvariga för Faco/Fr detta och tar det till sig?

kram Adal :razz:

EJE sa:
Adal.....det var bla det jag försökte förmedla i min tråd om Framtiden...
 
Som medlem i föreningarna för familjehem har ni möjlighet att påverka, att hjälpa till att synas och höras där besluten fattas och få del av det föreningarna gör för att föra familjehemmens utveckling framåt. Så kom med ni som vill ha förändringar.
Mat-tilda
 
Ha ha Lillan du var en riktig ekonom. men vi har redan en placerad sedan tidigare och står inför placering mumer 2 som skulle ge oss 1500 (det är ju inte ens hyran av ett rum i Stockholm) i fickan efter inkomstskatt och statlig skatt. Detta beror ju på att den statliga skatten blir så hög och den går ju i trappsteg.
Och som jag skrev tidigare,,, den maximerade statligaskatten, det utesluter ju i regel folk som redan har det bra ekonomiskt. Folk som gärna skulle kunna och vara lämpliga men som dock inte är några Florenc Nightingdale.(oftast bor höginkomsttagare större och i bättre områden i alla fall i Stockholm och här är EXTREM brist på familjehem)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp