Svininfluensa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur fungerar det för er andra familjehem?
Behöver föräldrarna ge sitt tillstånd för vaccinationen?
Har ni kommit överrens eller har det blivit diskussion?
 
jag har tackat nej för våran fasta placering. Är väl egentligen vårdnadshavaren som ska bestämma men eftersom dom är onåbara så har jag "tagit mig friheten att bestämma".
Jourbarnen däremot som har föräldrar som är nåbara, där får föräldrarna välja.
 
...kan det verkligen stämma att det är OBLIGATORISKT i skolan ??? Vi har 2 biosar som däremot har fått ERBJUDANDE om vacc. Det är helt upp till oss som föräldrar att tacka ja eller nej. Det är ju ändå en relativt stor risk att ta vaccin mot influensa, 2 av våra närstående har blivit ordentligt sjuka av sprutan. Sen får man väl se till hur stor risken är att man själv / ens barn blir smittade och inte kan "hantera" smittan. Om man tex. redan har ett dåligt immunförsvar, om man "alltid" blir sjuk. Som det ser ut idag är dödligheten mycket större av den "vanliga" influensan än av svininfluensan.....
Jag tycker absolut att biosarna måste få vara med och bestämma om vaccin ska tas eller inte ! Det var bara min åsikt.....
 
Vi har 4 placerade barn mellan 9 och 14 år.... Våra bio föräldrar har godkänt att dom skall vaccineras. Själv väljer vi också som vuxna att vaccinera oss. För vem skall ta hand om oss ifall vi blir sjuka??? :banan:
 
Vår lille är så pass liten att han inte ska vaccineras, men vi har ett samtycke från föräldrarna så vi har fria händer när det gäller pass, sjukvård, barnomsorg mm mm.

Vi vuxna i familjen ska vaccinera oss.
 
Trixen.
Eftersom du inte är vårdnadshavare MÅSTE du ha påskrivet av vårdnadshavare. Får man inte tag på dom får Soc ta beslutet och skriva intyg. Kan bli problem om det uppstår komplikationer.
Mat-tilda
 
mat-tilda sa:
Trixen.
Eftersom du inte är vårdnadshavare MÅSTE du ha påskrivet av vårdnadshavare. Får man inte tag på dom får Soc ta beslutet och skriva intyg. Kan bli problem om det uppstår komplikationer.
Mat-tilda

Sånt har JAG ingen aning om..... :angel :angel :angel
Och det man inte vet lider man inte av :angel
:banan:
 
Fast är det inte lite av vår uppgift att ta reda på såna här grejor. Tänk om det varit DITT barn som varit placerat och fam.hems föräldrarna inte brydde sig om att underrätta dig? Låt åtminstone soc vara med i beslutet så har du ryggen fri!

Vi får och kan inte ta dessa beslut själva.


Trixen sa:
mat-tilda sa:
Trixen.
Eftersom du inte är vårdnadshavare MÅSTE du ha påskrivet av vårdnadshavare. Får man inte tag på dom får Soc ta beslutet och skriva intyg. Kan bli problem om det uppstår komplikationer.
Mat-tilda

Sånt har JAG ingen aning om..... :angel :angel :angel
Och det man inte vet lider man inte av :angel
:banan:
 
Fast om mitt barn vore placerat så skulle man kunna nå mig, jag skulle inte VÄLJA att hålla mig borta...........
Dom föräldrar jag får tag på får självklart bestämma men detta barn det gäller har varit placerat hos oss i 12 år!!!!!!
Ska jag då så fort det kommer en lapp från skolan, elevhälsovården, tandläkaren , skolfotografen, veckomeddelanden...ja så fort det står "vårdnadshavarens underskrift" ska jag då skicka dessa papper vidare till soss menar du?

Räcker med att soss inte ens FÅR bestämma eller skriva på att barnet ska LSS'as....(dom pappren ska vårdnadshavaren skriva på....... soss FÅR INTE skriva under) vi har INGEN som kan skriva på eftersom föräldrarna inte går att få tag på.......
Så soss har inte heller rätten att skriva på!
Nu ska det utses en tillfällig förordnad vårdnadshavare genom länsrätten...... gäller bara att soss hittar en sån, och att länsrätten godtar.......
Ibland hamnar man i ingemansland....
 
Men om nu barnet varit placerat hos er i 12år, borde det då inte vårdnadsöverflyttas?

Om nu föräldrarna inte går att få tag på så meddela åtminstone soc att du inte ger sprutan. Sen om de inte kan skriva på, ok, låt gå, men de kan åtminstone få infot.

Sen kan jag förstå att det inte går att ringa bios så fort det kommer en lapp, särskilt inte om de är onåbara, men det är därför vi har fam.sekr.
 
Lite utanför ämnet.


Ang. alla lappar som kommer hem från skolan så där det står målsman så har vi rätt att skriva på enligt våran social sek. Det kan ju gälla sådan enkla saker som om dom får gå med på sagostund till biblioteket eller åka med personalens bil. Har även skrivet på om barnet får sova över på läger mm. Biologiska föräldrana i vårt fall vet inget om fotbollsklubben eller hur skolan personal är. Enlig vår socila sek. så kan vi skriva på det som hör till vardagen med skola och fritids aktiviteter...... Gör vi fel? :?
 
Ska jag då så fort det kommer en lapp från skolan, elevhälsovården, tandläkaren , skolfotografen, veckomeddelanden...ja så fort det står "vårdnadshavarens underskrift" ska jag då skicka dessa papper vidare till soss menar du?

Har haft placering som avståndet gjort att det inte funkat.
Den biten har vi gått runt med att jag strukit över vårdnadshavare och skrivit dit tillfällig famhemsförälder istället.
Givetvis efter att ha kollat med soc att det är/var OK.
 
Om det står vårdnadshavare och är viktigt ( typ pass mm)så skickar jag det vidare. Men gäller det något VARDAGLIGT och det går med målsman så skriver vi också familjehem/målsman. För vi är målsmän då barnen bor hos oss.....
 
Turnit sa:
Men om nu barnet varit placerat hos er i 12år, borde det då inte vårdnadsöverflyttas?

Om nu föräldrarna inte går att få tag på så meddela åtminstone soc att du inte ger sprutan. Sen om de inte kan skriva på, ok, låt gå, men de kan åtminstone få infot.

Sen kan jag förstå att det inte går att ringa bios så fort det kommer en lapp, särskilt inte om de är onåbara, men det är därför vi har fam.sekr.

Vi har tackat nej till vårdnadsöverflyttning p.g.a olika anledningar.
Enligt soss i den kommunen så är det under 10% av familjehemmen som säger ja till en vårdnadsöverflyttning.
Hon har 6 biologiska syskon som alla är placerade, ALLA har sagt nej till vårdnadsöverflyttning.
 
Det här verkar vara ett typiskt fall för vårdnadsöverflyttning. Barnet placerat under lång tid. Frånvarande föräldrar. Finns inget att förlora på en vårdnadsöverflytt. Se bara till att skriva ett avtal INNAN ärendet varit i rätten.
 
mat-tilda sa:
Det här verkar vara ett typiskt fall för vårdnadsöverflyttning. Barnet placerat under lång tid. Frånvarande föräldrar. Finns inget att förlora på en vårdnadsöverflytt. Se bara till att skriva ett avtal INNAN ärendet varit i rätten.

Jodå det kan finnas en hel del att förlora vid en vårdnadsöverflytt.

Då vårdnaden flyttas över till familjehemsföräldrarna upphör barnet att vara
familjehemsplacerat och socialnämndens uppföljningsansvar enligt 6 kap. 8
§ första stycket SoL, 13 § fjärde stycket LVU och 5 kap. 1 b § socialtjänstförordningen
(2001:937) upphör därmed.

Vi har en hel del problem med våran ängel :angel: och vill INTE stå ensamma utan socialtjänstens stöd. Det heter så fint att placerandekommunen ska ta över den hjälpen, men det är inget placeringskommunerna drömmer om att göra direkt.

Här kan man läsa lite mer ingående om fördelar OCH nackdelar:

http://www.nkmr.org/vardnadoverflyttnin ... ljehem.pdf
 
Men mkt kan man ju skriva in i det civilrättsliga avtalet. Och varför skulle inte eran kommun vilja ta över efter placeringskommunen?

Vårdnadsöverflyttar har ju kommit till för att stärka barnets plats, att trygga den, göra barnen mindre oroliga varje halvår.

Sen har jag också förstått att det är en del nackdelar, men mkt kan man lägga in i avtalet.
 
Turnit sa:
Men mkt kan man ju skriva in i det civilrättsliga avtalet. Och varför skulle inte eran kommun vilja ta över efter placeringskommunen?

Vårdnadsöverflyttar har ju kommit till för att stärka barnets plats, att trygga den, göra barnen mindre oroliga varje halvår.

Sen har jag också förstått att det är en del nackdelar, men mkt kan man lägga in i avtalet.

"Våran kommun" skulle ju bli tvugna att ta över....... men har man nu en BRA kontakt med socialsekreterare i placerande kommunen så VET jag som haft placeringar från massa olika kommuner att du kanske inte har samma tur nästa gång.........VISSA socialsekreterare är guld och har du tur nog att träffa på just en sån så släpper man dom inte gärna........ :angel
Men dessvärre så är vissa på "fel plats" och vi har bytt alltför många gånger för att jag ska våga chansa, (du kanske haft tur och bara haft kompetenta sekreterare)
Finns väl INGA kommuner som köar för att ta över ytterligare ett barn med stora problem :angel även fast dom skulle vara tvugna.

Visst förstår jag att VISSA barn kan gå och vara oroliga när övervägandet görs varje halvår men jag kan garantera dig att "vårat" barn med den problematik och utvecklingsstörningen h*n har absolut inte tänker i dom banorna.
OCH ska man göra en vårdnadsöverflyttning så bör man vara 100% säker på att man ror det hela i land, vissa barn med vissa diagnoser kan kanske behöver mer hjälp än vad man klarar av och kan behöva flytta dit det är personal dygnet runt!!

Så en vårdnadsöverflyttning är inte självklar för att barnet har bott länge, det lär man sig med tiden :littlesad
 
Om man har ett barn där det är mycket omkring, handikapp,diagnoser, sociala problem KAN, men behöver inte, vara enklare att ha hemkommunens soc. som vet hur skola, barnomsorg, BUP mm. har för resurser. Lättare att ha alla kontakter i kommunen. I det nya lagförslaget kommer man att fortsatt ha stöd och handledning från placeringskommunen vid en vårdnadsöverflytt. Det finns flera kommuner som redan tillämpar det och då skrivs det in i det civilrättsliga avtalet.
Mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp