Syskon ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Funderar på en sak, vårt lilla bonusbarn har fått småsyskon som också ska utplaceras. Hur går det till? Blir vi tillfrågade? Om dom hamnar i olika familjehem, har dom umgänge med varandra i så fall? Någon som vet något om detta? Jag förstår ju att detta är olika beroende på situtationen som barnen befinner sig i, men är det någon därute som har varit med om detta? Som det är just nu är vi inte intresserade av att ta emot någon mer :angel: , men vill vara förberedd ifall vi får frågan...
 
Hej Ester,

vi har en syskonplacering och den utökades ganska nyligen från två till tre :razz: ...finns dessutom fler syskon i ett annat fam-hem.Vill du veta mer får du gärna skicka pm.

=) Twighlightcat
 
Kan tänka mig att ni kommer att bli tillfrågade.........................
Det vore ju både trygghet för barnen och enklare (??) för alla att ha barnen "samlade".
Om det sedan går eller inte, det är en annan sak.

Ni lär bli varse.....
Om jag var i er sits så skulle jag förbereda mig på att frågan kanske kommer.
 
Vi har två syskon som har 4 syskon , varav två placerade i annat familjehem och 2 bor med biomamma.

Vi brukar träffa de placerade syskonen ett par gånger per år både med biomor och utan biomor. När biomor är med träffas alla 6 syskonen tillsammans. Det är varmt i hjärtat när de ses då de har en härlig anknytning till varandra trots att de inte växt upp tillsammans och att de bor på olika håll.

Hur ofta styrs av barnen själva då vi ordnar något när de börjar fråga om det, blir ca var 4-5 :e månad.

Lycka till.
 
Hej och tack för svaren.

Vi får vänta och se vad som händer, det är ju inte samma kommun som har hand om denna utredning, som vår lill :angel: kommer ifrån, så då kanske dom inte ens vet att vi finns, känns ju inte alltid som om soc. samarbetar :?
Vi är ju inte utredda av "vår" kommun utan av en organisation, så själva utredningen är väl i så fall klar..... Om vi mot all förmodan får frågan och bestämmer oss för att säga ja, kan i så fall våran nuvarande plac. soc säga nej, eller hur funkar det?
Vill veta så mycket som möjligt om frågan dyker upp....
 
Sådana frågor är bäst att ta med placerande kommun direkt då alla agerar/tycker olika.
Eftersom ALLA uppdrag är olika med olika förutsättningar är det alltid enklast att ta de frågor man har med sitt eget soc.

Lycka till.
 
Vill ni att syskonet kommer till er? I så fall tycker jag att ni hör av er till den kommun som handhar barnet. Men gör först klart med er kommun om de accepterar att ni tar en placering till. Lycka till!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp