Ta emot en nyfödd?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har en liten fråga till er som fått nyfödd placerad.
Hur går själva "inskolningen" till?

Vi har placerade sen innan men inte så små. Hur har ni gjort? Bott på bb med lill eller?

Vi har inte gett hundra besked än, det blir ju en stor omställning för hela familjen med ett så litet hjärta :) Men åhhhhh så mysigt :D

Vad ska vi tänka på...Nåt ni velat gjort annorlunda?

Tacksam för svar :)
 
Det är nog ingen inskolning med så liten. Bara hämta och fara hem.
Hur går det för er?

Själva fick vi förfrågan som en timme senare blev avblåst.
Så nu väntar vi på vad som händer med "vår" liten.
 
Hej

Hämtade en liten på 6 v och var bara hämta och åka hem.

Att tänka på lungt och ro hemma ( så gott det går mys mycket och var nära gärna utan tröja. Mycket närhet !

Låt ingen annan hålla alls på länge ! Inte ens bio barn dom första dygnen om det går ;)

Lycka till :)
 
Kul att det är fler som går "i väntans tider"! Vi väntar också på eventuell nyfödd placering :razz:

Har ni fler tips om hur man på bästa sätt främjar anknytning? Några andra tips?

Hur har det gått för er andra som tagit emot nyfödd? Några problem på vägen som man kanske kan undvika?
 
Tack för era svar :)

Det är så att där är 2 ofödda och vi har fått frågan om vi känner oss redo för nästa placering. Så väldigt mycket kan hända på vägen, men jag vill ändå vara förberedd.

Har ju de andra barnen här, så jag tänkte mest helt praktiskt hur det går till.

Men nu börjar man nästan känna sig gravid ha ha :D

Väntar med spänning på hur det ska gå och vilken av de små liven som Soss har tänkt passar hos oss :D

Så...bara att hämta hem då :D :D Det löste en massa huvudbry för mej, tusen tack för svaren :D
 
Jag "kapar" lite här i tråden då jag ser att det handlar om placering av nyfödda.
Vi har idag en tonårsplacering och inga biobarn. Vi vill helst ha spädbarnsplacering nu och då undrar jag...
... har ni haft uttalad önskan om nyföddplacering?
.. hur länge har ni fått vänta på placering av nyfödd?
.. Vad är nackdelarna med just nyfödda?
... Ni som haft andra barn placerade och fått nyfödd, hur har ni förberett de andra barnen?
.. När man är hemma föräldrarledig, ersätter soc den lön man har eller bara den ersättning som man fått som "vanlig" föräldraledig?

Tack för jag fick låna tråden lite! :smirk:
 
Du får gärna låna min tråd :D

Nu kan jag bara svara på vad just vår kommun går efter. Vi har inte haft nån "önskan" om ålder förutom yngre än vår yngsta bio son på 13.

Soss har sagt till oss att de allra helst bygger på underifrån och att det helst ska skilja minst 2 år i ålder på barnen. De placerar helst inte en till i familjen innan första bott in sig nåt år......blir i vårt fall 2,5 år mellan placeringarna. Självvalt iof, då vi tyckte lill behövde mer tid innan nästa :)

De har sagt att de vill placeringen ska vara utifrån vår ålder. Dvs naturligt att ha så små barn. Vi är det yngsta familjhemmet i vår kommun. Vi fick våra bio barn i tidig ålder 19 år första 21 år andra så egentligen är det väl nu man "skall" ha bebisar :) Ser det på alla våra vänner som får barn först nu :D

När vi fick vår första lill fick jag lönebortfall. Plus arvode och omkostnad.

Vi har bestämt oss för att tacka ja till en bebis. Men mycket kan hända än och man kan icke vara säker förrän bebben är här. Klart man vill ju sååååå gärna, men vi får utgå ifrån ett kanske ett tag till :)

Vi håller vara tummar att placeringen går i lås och att vi kan hämta hem en bebbe så snart som möjligt :D

Vi hade klart tackat ja till en annan ålder också, men Soss säger nej. De vill ha oss "lediga" till en bebis. Det beslutet är alltså taget efter vår ålder. Kanske andra kommuner som tänker helt annorlunda. Du får hoppas på fler svar :) Lycka till ♥
 
Det är olika, men föds barnet på BB och skall placeras direkt brukar jourmamman ta över på BB efter förlossningen och ligga kvar något dygn! Sen hem och mys...
 
MoALanta... har ni haft uttalad önskan om nyföddplacering?

Nej. det har vi inte. Och inte är vi unga. (önskat placering 0-7år)

Men vi har många bio barn. Och vi vill inte ha för nära i ålder med dom.
Sen så vet dom ju att jag e tokig i bäbisar :love: :love: :love:
Vi har sladdis som blir fem år i år. Och två bio som flyttat hemifrån.

Kommunen vi har, placerar inte barn i familjer med barn under tre år.
Vi anmälde oss till dom när vår minsta var 2år fick vänta ett år innan
dom börja utreda oss. Tog 10mån till en första kort placering.
Nu ett halvår senare har dom hört av sig igen.
Jag ser inga nackdelar med bäbi. Men jag tycker inte att bäbisar e jobbiga
för det är ett så stort intresse jag har. Jag blir helt uppslukad av dom små liven.

Älskar även shoppa till dom små :D
Förra gången ville jag inte slösa med soc pengar
men nu om denna placering blir av så kan den bli låååång
Till bäbi kan man ju handla hur mycket som helst
Undrar lite hur mycket man törs handla för.
Man behöver/vill ha:
Barnvagn, med bäddsett, åkpåse, regnskydd, myggnät, skötväska
vagga med bäddsett och/eller spjälsäng med bäddsett
skötbord, badbalja, flaskor (hur många?) nappar pulverdosburkar
babysitter, babygym, leksaker, babyskydd/bilstol bärsele, kläder. resevagn
Nytt eller/och beganat!?!?! Slut summa ?????

Någon med erfarenhet av shopping till bäbi?
 
Tack för input.

Vi har en tonårsplacering sen ett halvår tillbaks. Vi kommer inte ta emot någon placering förrän hen bott hos oss i iaf ett år. Vår önskan är så små barn som möjligt för att matcha våra åldrar plus att vi såklart ser fram emot att få ha småbarn hemma.. Vi är 33 och 39 så åldersmässigt bör det matcha.

Ni som har fått er placering när dom varit spädbarn, är det någon av er som sen slussat över barnet till bioföräldrarna? Och hur har det då gått?

Vi får nästan dagligen förfrågningar om placeringar, det är ett otroligt tryck i Stockholms län. Dock har vi aldrig fått förfrågan om nyfödd, men det är väl tålamod som krävs och det finns gott om tid att vänta då vår tonåring behöver landa ytterligare innan vi kan fokusera på nån mer.

Shopping, ja det är kul. Men miljömedveten som jag är så förespråkar jag begagnat. :)
 
Jag handlar begagnade saker om jag hittar det jag vill ha. Men inte alltid så lätt här vi bor.
Också e jag ju lite kräsen köper inte en vagn bara för att det e en vagn utan köper en som jag gilllar.
Stora barnfamiljer lever nog lite automatiskt mer miljövänligt .Vår sladdis har ju hur mycket ärvda leksaker o filmer som helst.
Cyklar skidor skridskor sånt har ju dom äldre fått ärva. (Inte sladdis då det e för slitet o gammalt)
Men något som gör mig irro är att det pratas om att stora bilar ska straffbeskattas för dom släpper ut mer. Men vi är ju fler som ÅKER i dom, samåkning är ju miljövänligt. exp på morgonen samåker jag å gubben om vi börjar samtidigt (han börjar alltid åtta inte jag)
vi lämnar sladdis på dagis och tonåringar på två olika skolor. Vi är många i bilen ska vi straffas för det?

¨Nu har jag ett dilema som jag inte hoppas besannas. :?
Strejken kommunal hotar med.
Om den bryter ut får jag inte beviljat någon tjänstledighet.
Liten är på utredningshem med föräldrana.
Vad gör jag om detta händer oss?
Någon annan kommer ju få denna placering (om det blir placering)
När vi blev tillfrågade så var det uppväxt.
Sätter facket krokben på mig, så vet jag inte vad jag gör.
 
Ja vissa bestraffas för stora bilar, vi som bor i Stockholm bestraffas med biltullar fast man gör allt för att inte åka in till stan på dagtid, men ibland måste man :angel
 
Inga stockholmare med stora bilar menar du?
Båda sakerna är ju för miljöns skull.

Jag mena att många personer i en bil är miljövänligare än flera bilar.
Om jag var otydlig.

Jag kör nära på aldrig bil i stockholm. Men tog körkort där innan det fanns tullar.
Men det var ju typ 100 år sedan. :wink:
 
Nä jag menar att vissa (var man än bor) straffas för stora bilar, vissa straffas för att dom råkar bo i sthlm där man infört biltullar, vissa bestraffas genom fastighetsskatterna ........
Vet inte vad man ska göra för att slippa straffas, som ni som BEHÖVER en stor bil, Vi behöver åka in innanför tullarna ibland även fast man försöker undvika det....

Skulle vi bo i något annat land skulle vi gå man ur huset o demonstrer men dumsnälla vi bara accepterar nya avgifter.
 
Göteborg har oxå infört tullar, så förmodligen kommer stad efter stad göra det samma.
Nog om det.

Sorry Ts om vi kapa din tråd.
 
Vi väntar oxå på en 7 mån bebis. En LVU placering. Vi är 46 resp. 48 år med en bio på 6 år. Vår kommun står för allt, verkligen toppen!
Frågan är måste mamman i detta fallet som är vårdnadshavare bli meddelad vart bebisen skall flytta? Jag hänger inte med på detta med LVU placeringar :smirk: Ni som kan får gärna svara.
 
Hej!
Föräldrarna får absolut reda på vart deras barn flyttar. De får kontaktuppgifter med telefonnummer och adress och så. Vill du inte att de ska få vissa uppgifter får du nog säga till. Förmodligen ska de även träffa er.
Ett LVU innebär inte detsamma som skyddat boende.
Föräldrarna kan få igenom att de vill se hemmet där barnet ska bo.
Lycka till!
Tre
 
Hoppar in i den här tråden, då vi fått frågan om vi kan tänka oss bebisplacering. Inte klart än, nen två olika placeringar nämndes. Jag har hela tiden ställt in mig på 2-4 åring så ju snurrar det lite i huvueet. Kan ju själv tänka ut både fördelar o nackdelar, men vad säger ki med erfarenhet? Enklare med bebis? Svårare? Vi har 2 biobarn, 10 o 5 år gamla och detta är vårt första familjehemsuppdrag. Och hurcgick det för er som skrivit i tråden innan? Vi har nu en vecka på oss att fundera på om vi är intresserade eller ej...
 
Hoppar in i den här tråden, då vi fått frågan om vi kan tänka oss bebisplacering. Inte klart än, nen två olika placeringar nämndes. Jag har hela tiden ställt in mig på 2-4 åring så ju snurrar det lite i huvueet. Kan ju själv tänka ut både fördelar o nackdelar, men vad säger ki med erfarenhet? Enklare med bebis? Svårare? Vi har 2 biobarn, 10 o 5 år gamla och detta är vårt första familjehemsuppdrag. Och hurcgick det för er som skrivit i tråden innan? Vi har nu en vecka på oss att fundera på om vi är intresserade eller ej...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp