Ta emot en nyfödd?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi har tagit emot spädis. Dessa små kan ju även de ha med sig ett ganska gediget bagage. Annars är min erfarenhet att föräldrarna är väldigt aktiva när de gäller så små. De har kanske för första gången blivit något viktigt nämligen mamma och pappa. Vi vet ju att det är lika viktigt att vara en bra föräldrer på avstånd till att börja med, men för dem är föräldraskapet samma som att ha sitt barn hos sig. Detta kan vara mycket slitsamt både för er och för spädisen.

Tre
 
Tack! Du menar att bio gärna vill ha hem sitt barn? Det kan jag tänka mig i det ena fallet.
Men bagage...förvisso kan det va så, men jag tänker att de ändå har tiden på sin sida..alltså inte hunnit bli så skadade efterspm de placeras så snabbt.. ( givetvis finns det undantag, nen nu tänker jag generellt). Vad tror ni om det?
 
I bland är de skadade redan från tiden i magen. Detta är ju inte en sk "vanlig" graviditet.
Det finns ju en anledning till varför de vill omhänderta barnet redan vid födsel.

Det är precis som du säger att föräldrarna gärna vill ha hem sitt barn vilket är både naturligt och lätt att förstå, men den kampen kan bli väldigt tuff för familjehemmet även om man får bra stöd av soc. Ganska ofta ses familjehemsmamman som en person som har tagit barnet ifrån bioföräldern/föräldrarna.
Räkna med att bli ifrågasatt många gånger.

Annars är det fantastiskt mysigt att ha bebis.
 
En tanke ang det m bagage o små bebisar. Allt eftersom tiden går får de större bagage. Att leva m 2 familjer som bebis ( spec om inte umgänge sker på bra sätt för barnet) är tufft o bagaget växer med åldern. Tänkte förr att små inte har så mkt bagage- men har märkt att deras tunga bagage ökar även efter en placering .... Trist. Men så tror jag att det är...
 
Aha,,,jag har tänkt som dig...Var blir konsekvenserna ? Bebisar o små barn e ju ändå ganska anpassningsbara....
 
Gör mitt bästa... sa:
En tanke ang det m bagage o små bebisar. Allt eftersom tiden går får de större bagage. Att leva m 2 familjer som bebis ( spec om inte umgänge sker på bra sätt för barnet) är tufft o bagaget växer med åldern. Tänkte förr att små inte har så mkt bagage- men har märkt att deras tunga bagage ökar även efter en placering .... Trist. Men så tror jag att det är...

Tror du den risken är större för att det ett spädbarn, än om tex barnet skulle vara ca2 år? Jag tänker att det ibte skulle va så stor skillnad, för troligen har ju2-åringen varit med om trauma i sin uppväxt, innan den blev placerad.

Jag märker själv när jag resonerar med mig själv, att jag lätt jämför med en trygg harmonisk 2-åring. (Anledning till att jag nämner just 2-åribg är för att det liksom är det jag önskat mig;) och få blir ju inte jämflrelsen rättvis..
nu har vi i alla fall bestämt att säga att vi är intresserade , och få träffa soc för mer info.
 
Hej! Nej, tror väl inte att det är sämre förutsättningar för en bebis - men min poäng är att det är lätt att tänka att små bebisar inte kommer bli oåverkade av situationen
 
Tack! Nu hänger jag med :smirk:
magkänslan säger mig i alla fall att vi är villiga att ta emot en bebis. Förhoppningsvis får vi lite mer info om läget imorgon. Spännande är det, att veta att kanske kanske får vi vår första placering snart..
 
Saxad text:
av tre » 31 mar, 2014, 8:42
"I bland är de skadade redan från tiden i magen. Detta är ju inte en sk "vanlig" graviditet.
Det finns ju en anledning till varför de vill omhänderta barnet redan vid födsel."

-------
Hej.
Vet att en del gör sin egen välling/tillskott.... amningen ej fungerar ell för lite bröstmjölk. Alergier intollerans mot tex gluten etc.
Blandar bl.a. i kokos mjölk/grädde.

Det intressanta är det ekologiskt kokosfett / kokosolja gör med oss och för våran kropp.

Läs boken " STOPPA ALZAIMERS NU"

Den bokens namn skulle kunna vara SÅ många fler!!
-Att det känns innehållslöst att skriva om kokosfettets/kokosoljans förtjänster som de i boken berättar om.

Så läs den!!
 
Senaste uppdateringen från soc är att det nu endast är den baby på ett par månader som är aktuell. Defintivt beslut tas troligen i slutet av nästa v. Och vi är nu rätt inställda på att få en bebis i huset! Om det blir så kommer bebisen till oss om ca 3 v. Så tankarna snurrar kring anknytning, flaskmatning, barnvagn, säng, bilstol... :)
 
Saxat:
Re: Ta emot en nyfödd?
av EmmaLisa » 06 apr, 2014, 19:23
Bäbis på några månader.
Så tankarna snurrar kring anknytning,

-----------
Hej...
ZZzzZ zzz.
Sov själva med bebisens RENA lakan (om sängkläderna ska bytas) och kläder bredvid dig/er om den ska få på sig rena kläder för dagen....

Och likadant med det i liggvagnen.

Allt för doftens betydelse vid anknytning.
 
Ta in i beräkningen om det är en bebis som kommer växa upp med er eller flyttas hem. Svårt för era egna barn om man först knyter an totalt (vilket det blir med en spädis) och sen blir av med lilla syskonet.

Använd bärsjal i början och övergå sen till Ergo baby. Med Ergon kan man bära i flera år utan ryggproblem, mycket bra och bekvämt. Vagnen vänd mot er LÄNGE.

När vår lill* kom var hen 2 mån. Hen hörde inte märktes snabbt. Enl bvc så var hörseln där och efter några veckor hoppade hen högt när telefonen ringde. Hen hade stängt av av pga några veckor med bio, sen jour i 5 veckor och sen oss. Så bagage, det finns def. Speciellt avbrotten som blir i anknytningsprocessen. Men jag tycker det är jättebra med bebisplacering, man har större möjlighet till påverkan.
 
Saxat:
"av Sparris » 06 apr, 2014, 21:04
Ta in i beräkningen om det är en bebis som kommer växa upp med er eller flyttas hem. Svårt för era egna barn om man först knyter an totalt (vilket det blir med en spädis) och sen blir av med lilla syskonet.

Använd bärsjal i början och övergå sen till Ergo baby. Med Ergon kan man bära i flera år utan ryggproblem, mycket bra och bekvämt. Vagnen vänd mot er LÄNGE."

--------------

ERGO:

http://koalabarn.se/15-ergobaby?gclid=C ... cgodorwAzg
 
Lite uppdatering ; haft nytt möte med soc, och vi förbereder oss på att ta emot barnet om några veckor. Spännande & overkligt - mem snart så händer det förmodligen! Utredningen är inte klar av barnet, så det är inte beslutat om omhändertagande ännu. Men troligtvis. Lite sbårt att förbereda sig - och samtidigt ha med i beredskapem att det kanske inte blir av. Svårt att veta hur mkt man ska prata med biobarn (10 och 5år). Vi försöker va ärliga o tydliga med spelreglerna.
Och det pratas om uppväxtplacering, men även här berättar vi för biobarn att ebisen kanske bara stannar ett tag.
Tack för tipsen om anknytning. Vi har tidigare, för många år sen varit inne på att adoptera så har plockat fram kunskaper från den tiden. Har använt babybjörns sele til mina båda biobarn, men ingen av dem har burits mycket. Sugen på att testa sjal..är det stor skillnad? Bebis iommer vara nästan 5 månader när den kommer.
Ska skicka in en lista på vad som behövs i startutrustning också. Ja nu är det en del att tänka på :)
 
Sparris, har du egen erfarenhet av Ergo baby? Blir rätt intresserad då jag fattade att den "bands" om min kropp så det blev som stöd för svanken, inte bara tyngd på axlarna / övre rygg. Trivdes aldrig själv med babybjörns, som saknade just detta. Fick liksom snabbt ont i ryggen/svanken redan när barnet vägde kanske 5 kg.
 
Har använt Ergon mycket, både jag och mannen. Har även använt BB bärsele till vår äldsta och det är enorm skillnad. För anknytningens skull är det ju bra att vara nära mycket. Med ergon kan du bära i timmar. Med liten bebis bär du på magen och har armarna fria. Bärsjal är också jättebra. Jag har burit 15 kg barn i många timmar utan att få ont (med ergon). Man blir lite trött men selen är ergonomisk inte bara för dig utan för bebisen oxå. Bebisen behöver inte heller se framåt, bebisen behöver dig.

Se till att ta med en ergo och ev en bärsjal i listan till soc så ni får pengar för detta. Finns bebisinlägg för ergon om du vill satsa direkt på den.
 
Nu kryper det närmre, bebis kommer inom 2 v. Lämnade in lista på allt vi bejöver köpa, det landade på nära 16000. Och det blev godkänt, vilket känns oerhört skönt. Bra samarbete med soc så långt. Så på fredag åker jag på storshopping ;) ergobaby sele finns med på inköpslistan :wink:
 
Grattis!
Va olika det är från kommun till kommun, en kompis till oss fick 5000 kr att handla till en bebis, bara bilstolen gick på 2500 kr . Undrar vad vi får, vi ska också få en liten.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp