tar efter dåligt beteende

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår yngsta bio på 2 1/2 år har tagit efter vissa negativa beteenden från fosterbarnet.
Tex när 2- åringen blir ARG eller vill "rollleka" arg sätter h*n upp ögonen - liksom kikar på sina ögonbryn.
Det gör ingen av oss andra i familjen.

Detta brukade fosterbarnet göra mycket o ofta tidigare( Då h*n kom hit för drygt 2 år sen) då h*n blev sur/arg.
Fast h*ns ögon vart helt vita, det såg läskit ut.

Det har dock försvunnit nästan helt ,vi vuxna märker knappt av det längre.
Men de 2 brukar leka mycket tilsammans och inte tittar vi på o ser
precis allt hela tiden.
Känns jobbigt.
Har ni varit med om såna här - ta efter grejer?
Hur har era bio barn påverkats av fosterbarnen?
Vad kan/bör man göra?
 
Hej,
min erfarenhet är att det brukar ge sig.Din bio är ju liten och "ser upp" till den store,så dom brukar kopiera "idolen." Har sett det hos mina två (ibland händer det fortfarande)och som sagt det gav sig efter en tid.
kram =)
 
Hej Ålandbo

En sak kan du vara glad för.
Du har ett fullkomligt normal biobarn.
Alla mina barn har härmat varandra ,dom små ser upp till dom större.
Likadant med biosyskon.Så har det alltid varit.
Inte så roligt alltid.
Men barn lär sig mycke Bra saker av varandra också
 
Ibland kan man ju önska att barnen skulle lära "tvärt om" också............:smirk:
Att inte bara biobarnen tar efter det "dåliga" utan att lånebarnen tar efter det bra........... Vi sitter tyvärr i en sits där det fortfarande efter 14 månader bara härmas på ett håll. Är väldans jobbigt men samtidigt är det ju skönt att det är ett tecken på "normalitet".
 
Tack för era svar
skönt höra att ungen e "nrmal"
o så e det ju både bra o dåligt tas efter.
visst har våra "egna" en annan grundtrygghet mm

Men hur e det med de hemmagjorda som vuxit upp med fosterbarn som har många dåliga beteenden, när "våra" sen blir tonåringar o vuxna har de tillslut då förstått va som kanske inte var så bra och vad som va bättre, eller sitter de dåliga beteendena kvar?
Vi har en 14- åring som ibland tar fram UDDA sidor som kommer från tidigare placeringar.
Känner att det på det viset kanske inte e så bra att ha egna under skolåldern samtidigt med placerade - när sånt här grundläggs !

Samtidigt lär sig ju våra bio barn att livet inte e så enkelt alla gånger,att
det finns de som inte har det så lätt, tryggt o "bra" ekonomiskt( går på utkomststöd tex ) o kanske inte förmår arbeta mm, de lär sig dela med sig mm mm mm
 
Min erfarenhet av fosterbarn och dagbarn som ibland kan vara nästan all vaken tid hos dagmamman/dagis, är att det i varje barn finns en kärna som man inte kan göra om. Grundsjälvkänslan bland annat. Beteendet tar de ofta efter den som är äldre under vissa perioder, men efter att ha testat det en tid går det vidare i sin egen utveckling.
Vi hade två mycket överaktiva och speciella fosterbarn i huset när våra biobarn föddes. Visst märkte vi att de prövade deras sätt att vara, men i grunden hade de den personligheten de föddes med. Lika som våra placerade barn hade stora likheter med sina föräldrars beteende och gester och mimik fast barnen kom till oss när de var omkring året. När vår biopojke var i tonåren var han som en storebror, som fanns där för vår fostepojke som egentligen var storebror. De biologiska barnen har båda blivit ansvarsfulla, stabila vuxna med stor empati för de som hamnat lite i utanförskapet.
 
Så det kanske inte är så farligt trots allt.

Och det där med att det yngre egna barnet blir som storasyskon har jag redan märkt av ibland ,i vissa avseenden, trots att det skiljer 8 år mellan dem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp