Thailand - ADHD

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi har planer på att åka till Thailand med våra barn och har därför två frågor.

1. En av dem medicinerar ritalin mot ADHD, är det någon som vet hur detta fungerar när man ska in i landet? Vi har tagit kontakt med Thailands ambassad men ej fått något svar men på deras hemsida står det att det inte är okej att införa det i landet, BUP säger att det är okej om de skriver intyg, men blir ändå lite osäker. :?

2. Har det varit några problem att komma in i landet då barnen är familjehemsplacerade?

Hoppas att det är någon som sitter in på några svar. Tack :razz:
 
Hej!

Det som ni först bör kolla är att det är OK med er soc att ni FÅR åka utomlands med er placering. Vi fick TVÄRSTOPP, fick inte ens åka till Danmark eller Finland då ett svenskt LVU enbart gäller inom Sveriges gränser. Det beror givetvis på vilket "förhållande" man har till föräldrarna. Behöver väl knappast nämna att vi har det väldigt komplicerat med föräldrarna............. :littlesad

Har ni bara pass (och giltig biljett :wink: ) så spelar det ingen roll att barnen är familjehemsplacerade. Vi har varit ute och rest med tidigare placering, både Grekland, Bulgarien, Spanien, Vitryssland och Litauen bl a.
 
Hej! Jag rekommenderar att ni har ett intyg från socialförvaltningen skrivet på engelska med många officiella stämplar. Att bara ha pass hjälper inte alltid :x då du kan bli anklagad för barnsmuggling och trafficing, vilket är min erfarenhet från resor i fyra världsdelar med familjehemsplaceringar inkl Thailand.

Vet tyvärr inget om införsel av Ritalin men att få veta vad som gäller av ambassaden är väl en jättebra lösning! Ring eller besök är min rekommendation då mail allt för ofta hamnar hos fel person som inte vet vad som ska svaras utan hellre struntar i det.

Trevlig resa!

Mama
 
Jag tänker på en annan sak också som har en annan infallsvinkel. Kommer det verkligen att fungera att flyga under så många timmar med en person som har ADHD?
Jag frågar pga min erfarenhet från i somras då vi hade en grabb med diagnoserad ADHD och skulle iväg på semester.
det var ingen enkel grej kan jag säga!
Men går det bra för er så önskar jag er all lycka till med njutning av sol och bad!
 
Hej!

Tack för era svar! Det är inga problem att få åka iväg med barnen, det har vi kollat upp, däremot kanske vi ska be att de skriver ett intyg även om soc inte tyckte det var nödvändigt. Vi fortsätter leta på svar om ritalin införseln. Tror att resan kommer att fungera bra då vi är ganska vana att resa långt, men man vet ju aldrig....

Trevlig helg :razz:
 
Hej på er

Jag tror jag har lite som kan hjälpa er. Ni behöver intyg från läk att det är för medicinerande bruk ett intyg från apotek och ni får bara ta med så många som barnet ta alltså inte hela burken. Då är det skrivet att barnet behöver medicinen det är ingen större mängd och i andra länder har det gått bra. Har själv varit i thailand med concerta och det var inget problem.
Att åka iväg med barn som har adhd är inte värre än att åka med andra de behöver bara förberedas mer och vi som föräldrar behöver vara tre steg före och beredda på att ha en fallskärm om ngt går snett vad gillar han / hon bäst hoppas ni får en trevlig resa berätta gärna hur det gick och hur ni hade det

fajter
 
God kväll! :banan:

Vi har nu ringt ambassaden och tänkte att det kunde vara bra för er att veta om någon har samma fundering. Egentligen är medicinen förbjuden att ta in då den innehåller förbjudna substanser men eftersom den blivit så pass vanlig har undantagsfall gjorts. Det som behövs är alltså ett intyg från behandlande läkare. Känns skönt, var lite orolig att vi det skulle bli "strul" med det här.

Ha det så bra! :rollhappy:
 
Då var det som jag trodde, skönt att det löst sig för er och ni får åka på en trevlig och säkert väl behövd semester för vem behöver inte lite sol just nu.
Lycka till och njut av er resa
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp