Tidningskommentar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag satt och gick igenom kommentarer idag och såg följande "Tjänar storkovan på ungarna som bekostar familjhemmes renoveringar av egna hus och fyller sina sparkonton" "avveckla familjhemmen billigare för sammhället" Först slog jag bara bort det hela som en form av okunskap men vid eftermiddagskaffet så kom det ingång en del disskussioner.

Vad är det med människors känslor för ovanstående är inte fakta. Om jag förstått det hela rätt så har de flesta familjhemmen det lägsta arvodet och jag gick in och tittade på 2011 år siffror och många av dem som jag känner klarar inte att ha ett heltidsarbete när det har en placering på grund av möten, nätverksträffar biolog föräldrar, släktingar osv. Vi har ändå ett uppdrag att arbeta utifrån...

Jag har funderingar på att skriva något om det här från lite olika perspektiv men jag känner att jag behöver ha lite fler åsikter om den bilden att familjehemmen tjänar storkovan på ungarna... det är ändå något som jag hört för över 25 år sedan, men olika ord men samma andemening.

Jag vill ändå ge en stor eloge till alla mina medarebetare som är familjhem och kämpar på och jag tycker ni är fantastiska och många av er har inspirerat mig och det tackar jag för. Nu hoppas jag att ni kan hjälpa till med funderingar kring var den där "storkovan med pengar har tagit vägen" :twomad:
 
Håller med, okunskap är vad det handlar om. Det måste vara människor som har lite problem som uttalar sig så. Har varit familjehem i 20 år och det har kommit en och annan kommentar, typ de gör det för pengarna men själva jobbar de svart. Många fattar inte vad det kostar att ha barn. Ta tex liftkorten i fjällen, är det meningen man ska stanna hemma för att man har extrabarn. För att inte tala om alla utrustningar som ska vara till aktiviteterna. Det finns många avundsjuka människor. Tror de mer är avundsjuka för att de inte har samma energi, för det är något som behövs när man tar hand om "andras" barn. Har jobbat skift i 22 år fram t jul men nu valt att göra detta på heltid och känner mig så nöjd. Innan hade jag 2 jobb kan man säga men kroppen orkar inte hur länge som helst. Har 3 placerade och 3 biologiska och sen kommer några barn på helgerna. Trivs så bra med detta och jag kan säga det är inte många som orkar vara familjehem idag, de flesta har jämt göra med sitt. Det är inte bara barnen man tar hand om, en massa möten och sen biologiska som "suger"energi ur en. Alla vi som är familjehem gör ett himla bra jobb (klart det finns de som gör det sämre också) men vart skulle de stackars barnen ta vägen annars, har inte valt själva att få komma till världen.
 
Den som påstår att vi gör det för pengar vet inte riktigt vad de pratar om , om jag slår ut arvodet på timlön har vi ca 9:- i timmen !!!! ( då har vi förhöjt arvode pga litet strulbarn )
Klart man blir rik på det ...eller !!!
Jag tror som ovanstående skriver , många är avundsjuka på att vi får i hop det , lagar mat till ett helt kompani ibland ,handlat till ett helt kompani, att vi får det att funka osv
Och att vi däröver kanske till och med bakar bullar åt gänget sen , undra på att folk tror att man blir rik när man lägger så mycket kraft och ork på dessa barn .

Nej , rik blir man den dagen barnet kommer hem från skolan och utbrister - Mamma har du bakat , vad gott ! Men det är en annan rikedom som bara vi förstår , eller när dessa vingklippta barn gör andra framsteg , då blir jag rik .
Kramar till alla familjehem
 
Hej alla familjehem!
Det är inte ofta jag skriver något här men läser allt. Vi är själva familjehem sedan ett flertal år, just nu har vi en liten tjej samt en tonårskille. Att man skulle bli rik på detta är utopi, med tjejen går det kanske jämt ut för där har vi dubbelt arvode eftersom det är mycket problem med henne, killen har visserligen ADHD men anses vara medicinerad o ska därmed fungera bra. Visst gör han det men han kostar, det äts för ett helt kompani så omkostnadsdelen äts upp till varje krona. Resor till o från aktiviteter, hygienprodukter, semestrar (vi får visserligen en del av semesterkostnaden men inte allt) kostar. Störsa delen av barnbidraget får killen själv o får handla kläder, sportartiklar, busspengar för dessa. Allt detta gör att en hel del av vår arvodesdel går åt o det anser vi inte vara rätt, vi har sagt till men det är svårt att få gehör o så har det varit även för tidigare placeringar. Vi jobbar båda två o får försöka flexa när det är möten o det är det rätt ofta. Men vi lever i det här o vill inte byta med någon av alla våra vänner som lever ett bekvämt liv med utflugna barn. Vi har nog det rikaste livet jämfört med dem! :wink:
 
Jag tror att det är flera saker som samspelar till att just det här med ersättning för familjehemsvård ifrågasätts.

Icke-familjehem är ju ofta ganska tveksamma till familjehemsvård generellt. (Det var jag också innan min man tyckte att vi kunde väl i alla fall prata med soc och se vad det handlade om.) Inte så konstigt om man tänker på de fall som uppmärksammats i media.

+ De allra flesta människor har en rätt trasslig relation till pengar! Det är fult att tjäna dem, men vi vill gärna kunna köpa mycket saker... och extra fult är det att tjäna dem på att ha med människor att göra... så blotta tanken på att familjehem överhuvudtaget får betalt tror jag sätter igång känslor.

+ Som icke-familjehem tror jag att man ser på att ha egna barn och undrar, varför skulle nån få betalt för att ta hand om dem? Då har man ju ingen aning om hur mycket tid och energi som går åt till allt runt omkring barnet - kontakter med biolognätverket och diverse stöd-vård-resurspersoner, samt hur mycket energi själva anknytningsprocessen tar.

+ De flesta jag känner säger att "jag skulle ALDRIG kunna vara familjehem, jag fattar inte att ni orkar". Och om man är mindre välvilligt inställd, och ser att andra får betalt för något man själv känner sig inkapabel till, då drar man nog gärna till med något elakt. Surt sa räven, helt enkelt.

+ Ryktesspridning. Har t ex fått frågan från vänner av typ "jag känner någon som känner ett familjehem som påstår att de får 80 tusen kr efter skatt... kan det stämma?" Den typen av rykten lever nog sitt eget sega liv. Råttan i pizzan, typ.
 
Ja Deanna, jag håller med dig, du är inne på helt rätt spår. :claphappy: Just det faktum att i vårt samhälle värderas allt arbete med människor väldigt lågt. Man kan bara titta på alla yrken som har med människor att göra, de är också allra sämst betalt. Min man anställer 18-19-åringar direkt från gymnasiet (han har ett industriföretag) och de får mer i lön än en nyutexaminerad lärare som läst på högskola i 4 1/2 år!!! Skandalöst! Och sen är löneutvecklingen för de som arbetar med människor så dålig så att det är löjligt.

Det yrke som har sämst status och alltid har haft det är det arbete som "hemmafruar" gör, dvs att ta hand om hem och barn. Så inte är det konstigt att folk tycker att familjehem ska ta hand om barn i princip gratis. Och det är därför som familjehemsarbetet fortfarande betalas som ett arvode, vilket jag tycker borde ändras snarast. Det är ett arbete som vilket annat, vad är det för skillnad på att byta blöja, läsa läxor, ge mat, pyssla mm hemma i sitt hem, mot att göra det på t ex ett dagis eller fritids? Dagmammor gör t om det hemma i sitt eget hem. Nej det måste bli ändring på de här fördomarna. :evil:
 
Hahaha!

Rik! Jo absolut, vi har inte ens startat ännu, men har lite förfrågningar på G, men vi har sagt nej till en del pga dåligt arvode!

Hör på detta!

Socialen ringer och frågar om vi med kort varsel kan ta en tonåring med STORA problem, en massa strul med skola och egna problem.....

Vad är det för arvode frågar jag för att snabbt räkna ut hur många god man (ensamkommande) uppdrag jag kan hålla på med samtidigt med placeringen....


Jo det var lägsta arvode, de kunde tänka sig att ge ca 300:- till ridning i månaden.....
Jag har aldrig skrattat någon rakt i ansiktet förut men kunde inte hålla mig denna gången, mellan skrattet får jag fram att 1. jag vet vad ridning kostar (inte 300:) 2. jobbar med ungdomar och vet hur mkt tid det går åt med besök i skolan osv med härliga trassel-ungdomar! 3. jag har inga planer på att gå i personlig konkurs på en placering!

men vi har inga familjehem till alla tonåringar försöker hon.....

Hahaha! undra varför! Antar att de går till en org eller företag med denna placering och då står det skattebetalarna dyrt, i stället för att ge ett skäligt arvode!

Hahahaha!

De är för roliga de som tror att detta är ett hög avlönat jobb!!!!!

Jag har inga planer på att bli rik när jag hittat rätt placering, men jag tänker inte gå på vad skit som helst för att man är ny på detta!

Hahaha! vad mer kan man säga! Bli rik? jo du....... :evil:
 
Hej på er allihop och tack för alla bra tankar kring det här med vad andra tycker och tänker och vad vi själva tycker och tänker... jag känner att när vi startade som familjehem då var vi som två oskrivna böcker och idag förstår man i och för sig mer men det finns så mycket mer att lära sig. Jag tänker på att vi dels fått lära oss mycket mer om "specialproblematik" vi är inte på något sätt duktiga eller kan allt men tänk så mycket vi måste kunna hantera som vi inte ens visste fanns. :rollhappy: Det känns som all den kunskap som vi måste ha inte alls står i relation till arvodet.

En sak som jag kan känna är bekymmersam och jag tror den stämmer in på en hel del familjehem och det är att det är svårt att ha ett vanligt heltids arbete i alla fall för båda två, jag kan känna att det tar oerhört med tid. Samtidigt utgår "arbetsförlust" endast i enstaka fall då det verkligen krävs insatser men periodvis har jag och min man inte hunnit med annat än placeringen.

Under en mycket krävande tid då sa soc att vi inte borde ha så höga ambitioner... och jag har tänkt mycket på det för i grund och botten ville vi få en fungerande vardag för ett barn... är det att ha för höga ambitioner?

Tack för alla era tankar i ämnet än så länge mvh Pekla
 
Hej
Jag ska berätta om vad som hände oss och hur utsatt man är som famhem.Vi har en liten plac sen 1/12 år .Går på dagis ( skulle gått i förskoleklass men har gått om ) .Går endast 12 tim i veckan pga att dagis ej orkar/vill mer pga plac problematik. När vi tog plac var det inget krav på att någon skulle vara hemma heltid .Men det visade sig att det behövdes .Då jag är hemma tänkte vi inte så mycket på det utan allt flöt på .Och hela uppdraget gick mer och mer ut på att jag var hemma .Liten mådde bra och utvecklades enormt.Men så i höstas blev jag sjuk och inlagd i om gångar .Och iom att liten inte hade dagis tid fick gubben vara hemma .Men nu kommer det tråkiga han fick gå hemma utan lön .Vi har liten plac via org och dom kunde ju inte ersätta oss för lbf.Dom skulle ju förlora massor på det ( säger dom trots att det finns pengar över som en tonårs plac hade kostat) .Dom ska göra ett försök med den plac kommun. Men vi har inget större förhoppning att det blir något .Det är skrämmande hur lätt dom bygger upp och förväntar sig att någon är hemma med en plac .Men att betala vad det kostar att ha någon hemma görs sällan .Vi har förlorat 2 mån lön .För att vi älskar våran lille plutt och att säga upp våran :angel: skulle vara som att slänga ut en av våra egna .Det är hemskt att bli utnyttjad för att man bryr sig .Det är tyvärr inte första ggr det händer .Hade en plac för dryga året sedan som kom ifrån sluten psyk avd .Kom till oss med LPT för att han var för sjuk för behandlingshem .Fick info först efter att plac var på plats hur sjuk plac var .Efter ett tag märker vi att plac kräver dygnet runt övervakning vilket gör att gubben fick vara hemma .Vi blev lovade komp gång på gång fick inget .Vi tyckte så synd om plac då vi var sista chansen för att plac skulle få ett drägligt liv så vi fortsatte och trodde på org om komp som aldrig kom .Vi lyckades plac utvecklades över förväntan och fick sin plats men på våran ekonomis bekostnad.Har ännu dryga året efter avslut inte fått någon komp trots löfte.Så vad gör inte vi famhem .Tar plac som ingen annan vill ha ( inte ens behandlingshem )offrar tid ekonomi och så ska vi få skit för det .Skulle vilja att alla negativa skulle få pröva på att ha en riktigt jobbig plac i en mån .Skulle nog bli bättre betalt efter det. Vi bor fortfarande i ett hus med renoverings behov då våra renoverings pengar har gått till våra plac .Det är tur att inte alla soc bryr sig om en vacker fasad
 
mamma haj sa:
Den som påstår att vi gör det för pengar vet inte riktigt vad de pratar om , om jag slår ut arvodet på timlön har vi ca 9:- i timmen !!!! ( då har vi förhöjt arvode pga litet strulbarn )
Klart man blir rik på det ...eller !!!
Jag tror som ovanstående skriver , många är avundsjuka på att vi får i hop det , lagar mat till ett helt kompani ibland ,handlat till ett helt kompani, att vi får det att funka osv
Och att vi däröver kanske till och med bakar bullar åt gänget sen , undra på att folk tror att man blir rik när man lägger så mycket kraft och ork på dessa barn .

Nej , rik blir man den dagen barnet kommer hem från skolan och utbrister - Mamma har du bakat , vad gott ! Men det är en annan rikedom som bara vi förstår , eller när dessa vingklippta barn gör andra framsteg , då blir jag rik .
Kramar till alla familjehem


Ja visst är det härligt!!!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp