Tillbaka till biomamman

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har en massa frågor och tankar om våran :angel: somhar varit hos oss nu i snart 3 år.
Mamman har bott på behandlingshem och är nu drogfri sen cirka 1 år tillbaka men bor fortfarande kvar på hemmet.Hon bor i en utslussningslägenhet i närheten av hemmet och :angel: har sovit över hos henne 2 gånger då allt gick bra.
Biomamman funderar nu på att söka lägenhet närmare oss och få hem sin :angel: men vi vet att hon inte är stark nog för detta både fysiskt och psykiskt då hon oftast har ångest över allting och mår dåligt.orkar inte ha :angel: mer än max 1.5 dygn och sen är hon trött.
Hur bemöter man detta med att hon tror hon ska få hem sin :angel: ? vart ska :angel: gå på dagis och vart ska :angel: börja skolan om mamman får ha :angel: i veckorna till att börja med.
Detta med att hon ska få hem :angel: kommer ju ta tid men vad sker under tiden. :angel: måste ju få ha sitt dagis och skolgång framöver och det går ju inte att vara inskriven på fler ställen än ett väl?
Vårdnadsöverflyttning är på tal och mamman tror då att allt går mycket lättare sen då det är mer vi som bestämmer om när det är dags att flytta :angel:
Vi bor en bra bit ut på landet och dit går inga bussar eller annat, mamman har inget körkort så hon kan varken hämta eller lämna på dagis eller skola.
Kan jag få lite tankar om detta ifall någon varit med om samma sak som vi nu går igenom.
 
Hej!

Jag kan ha missuppfattat dig....
Men om er :angel: vårdnadsöverflyttas till er så är det för att hon ska stanna hos er och inte flytta hem. Detta gör man ju för att säkra :angel: framtid för att h*n ska veta vart h*n ska bo och växa upp. Dock är det ju meningen att de ska fortsätta att träffas och kanske sova över hos biomamma osv.

Kram Tre
 
Mamman vill inte förstå att det är på det sättet det fungerar utan kommer gå vidare med det till rätten och pröva att få tillbaka vårdnaden.
Hon tror att bara vi får vårdnaden så kan hon tjata sej till att få mer umgänge och att :angel: flyttar till henne..
Vad gör vi för att få henne att förstå hur det kommer att bli i framtiden.
 
Jag tycker absolut att ni ska lämna detta till er handläggare att förklara för henne hur det fungerar, annars finns risken att hon tolkar orden olika. Alltså att handläggaren förklarar på ett sätt och ni förklarar på ett annat, det kan bli heltokigt då. Innan en överflytt så görs en utredning kring vad som är det bästa för barnet. Skulle det vara så att mamman inte är helt säker eller att soc inte är helt säker så kan man även göra en hemtagningsutredning parallellt.
Men om mamman går med på det så får handläggaren helt enkelt förklara både en och tre och kanske fem gånger vad det innebär.

Sen kanske det kan vara viktigt, för er själva, att om det blir en VÖF och mamman kanske bestrider vårdnaden efter en tid, att ni vet hur det fungerar då. Vart ni ska vända er och hur processförlopp ser ser ut.

Lycka til!

Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp