Tillrättalagda umgängen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det här med umgängen har jag liten kluven tanke till. Det blir mer möten än ett "riktigt liv". Ibland gör de roliga saker tillsammans, vilket blir som någon skrev, positiva och glada minnen för barnet, oftast är de hos någon släkting. Allt blir trevligt för att sociala är med och skyddar och håller i trådarna. Ett normalt liv med laga mat etc. har aldrig gjorts på umgängena utan antingen är det utemat eller släktingar som bjuder på maten.

När barnet blir lite äldre får de för sig att så här bra är det alltid med föräldrarna. De ser inte föräldrarnas oförmåga och att allt är tillrättalagt.

Det trevliga består egentligen av att andra släktingar och sociala ställer upp på hela familjen, annars skulle det nog aldrig ha varit några umgängen - åtminstone inte fungerande sådana.

Nå, vad ger detta barnet? Positiva minnen? Förljugen verklighet? Ibland tänker jag så att man försöker skjuta upp "verkligheten" tills den dag barnet är vuxet och kanske kan hantera föräldrarna, se och acceptera deras oförmåga och sina egna besvikelser på ett annat sätt än vad man kan göra som liten.

Det enda jag vet är att det tydligen är oerhört viktigt för barnen att få ha dessa positiva barndomsminnen av sina föräldrar. Och är det så att detta gör barnet mer "helt" (även om det i mina ögon är lite förljuget och irriterande), så får jag acceptera läget och böja mig för de som kan och vet mer.
 
Hej,

Vi har haft stora bekymemr med våra umgängen... mamma var 14:e dag har fungerat tills ett par månader sedan då det havererade totalt.
Umgängesförbud med pappan sedan ett år

Nu har soc börjat tala om eventuellt umgänge i höst/vinter med ena plac.
för att h*n INTE skall bygga upp en idealbild som inte stämmer utan se verkligheten som den är. Jag kan köpa det tänket eftersom åren går och minnen bleknar helt om man inte träffas. Pappa är alltid pappa och ju verkligare bild h*n har av honom desto lättare kan h*n hantera det längre fram i livet.

Givetvis kommer umgänget att ske under restriktiva förhållanden i början, kontaktperson(er) etc.

Jag tror mer och mer på att inte bygga upp en idealbild med "happy hour" umgänge. Tufft för ungarna men tyvärr är det dessa föräldrar dom har, varför ska vi låtsas att det är bra för att de skall ha skoj? Det blir inte rioligt när de blir större och kanske inte förstår varför de är placerade?.. minnen bleknar... mycket förträngs

För så gullig är inte ena biomamman och hon orkade ju inte heller hålla fasaden mer än 8 månader.....exakt vad vår psykologhandledare sa skulle hända hände också. :smirk:

utbrott i barnens närvaro ,svordomar och annat trams.

Andra omständigheter som hon gjort vid ett umgänge har lett till umgängesförbud just nu. Ja så har vi det....

Men ungarna är hur goa som helst ( emellanåt :P inte sååå goa)
 
Hm, senaste umgänget slutade med att barnet fick en ny mobiltelefon - trots (eller kanske därför) att vi sagt att vi inte tyckte att barnet behövde någon. Mogna biosar!

Här blir det nästan lite av den onde och den gode :roll:

Vårt barn är så lättköpt och seglar direkt iväg och fantiserar om en lycklig tillvaro hos föräldrarna. Borta och förträngda är alla dåliga minnen. Suck! Tänk hur vi människor kan lura oss själva!

Nå, barnet fick i alla fall ett positivt minne av sina föräldrar...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp