Tips om veckopeng

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla !
jag skulle gärna villa höra era åsikter om veckopeng.
Vad kan vara rimligt för ett barn som ska börja 5:an till hösten.
och vad ni tycker om veckopengen ska innebära någon form av motprestation.(tex städa rummet)
Jag och vår soc :bounce: hade inte riktigt samma åsikter om detta därför hade det
varit intressant att hör vad ni alla garavade familjehem tycker i denna fråga.

Tacksam för svar och synpunkter

ha en bra kväll
Mammamoa
 
Det där med veckopeng är väldigt olika har jag förstått när jag och sonen pratar om detta. Klasskompisarna har väldigt olika summor.

Vår son (bio) har 40 kr/v och då ska det hållas iordning på rummet. Lägga smutsiga klädere till tvätt och lägga in rena kläder i byrå/garderob. Sen ska han sköta sina läxor och ta reda på gympakläderna till skolan.
 
Våran :angel: har inte varit här mer än ett par månader och har fått 25 kr / v . Jag hade tänkt att höja det till det dubbla när skolan börjar, men kanske villkora det med att en viss del innebär att man ska städa rummet
och gör man inte det så försvinner den delen av veckopengen. Kan det vara rimligt?
 
Vår 11 åring har månadspeng. 150 kronor i månaden.
Ingen motprestation.
Men vill han tjäna mer pengar så finns möjlighet.
Till exempel sålde han majblommor och tjänade ganska bra på det.

Är lite nyfiken på hur soc tyckte det skulle vara.

Tolmia
 
Soc tyckte inte det skulle finnas några motprestationer alls, eftersom de här branen inte har haft det så lätt.
Det bär mig lite emot eftersom mina egna bio barn hade det när de var små(vuxna nu) . inget städat rum ingen veckopeng
Ska kanske tillägga att på de 25 kr :angel: får så har jag köpt lördagsgodiset så :angel: behöver inte själv köpa godis även om de flesta pengarna går till det.

Men om man inte har någon motprestation alls lär de sig ju aldrig att det lönar sig att göra rätt och vara duktig
 
Alltså ärligt talat, varför ska soc in och lägga sig i detaljer.
Det vettiga är väl att man i en familj gör lika för alla barnen.
Oavsett om de är bio eller ej.
Och att man gör det som känns rätt i familjen.
Det där tror jag du tänker ut mycket bättre själv utan hjälp från soc.

Tolmia
 
Tolmia sa:
Alltså ärligt talat, varför ska soc in och lägga sig i detaljer.
Det vettiga är väl att man i en familj gör lika för alla barnen.
Oavsett om de är bio eller ej.
Och att man gör det som känns rätt i familjen.
Det där tror jag du tänker ut mycket bättre själv utan hjälp från soc.

Tolmia
Tack Tolmia det känns rätt bra att höra någon annan säga att man vet bäst själv.
för mig känndes det lite som ett påhopp.
För det handlar inte om att vara snål utan att man lära barnen någonting som är viktigt
i deras framtid eller hur.
Mammamoa
 
Alla mina jourbarn (även tonåringarna) har veckopeng, månadspeng funkar inte eftersom det är väldigt få som kan hushålla med pengar.
Den delas alltid ut på lördagar när rummet är städat och snyggt. Inget på golvet, det ska vara dammsuget, avtorkat, smutstvätt i smutsen, rent i garderoben. För dom stora är det också avdrag om det har skolkats.....
Det är mina regler som gäller, vad soss tycker struntar jag högaktningsfullt i.
Passar det inte så kan dom komma hit och dela ut veckopengar..... :claphappy: :claphappy:
Stå på dig och gör som din magkänsla säger :angel:
 
Vår placerade pojke på 15 år får 100 kr/vecka, men har då förutom sitt rum varannan vecka, även någon annan syssla. Vi har schema under skolveckorna, där ungdomarna själva väljer vad, o vilken dag de utför dem. Detta för att ge delaktighet o ansvar att själv hålla koll på vilken dag det passar bäst utifrån skolans arbete. Sysslan kan bestå i att ex. hjälpa till med matlagningen, städa ett badrum, dammsuga något rum, sättapå och hänga en tvätt, eller sköta hönsen osv. När :angel: testade rökning, drogs pengen omedelbart in med motiveringen att vi inte vill finansiera hans dåliga beteende. Han fick under en period bara en 20 nu o då, och måste lära sig att man förtjänar ett förtroende... Han har nu slutat röka, och har igen fått sina 100 kr/vecka... Rätt eller inte. Det kan man diskutera, men några styrmedel tror jag faktiskt att man måste ha...
 
Jag kan till viss del förstå hur soc resonerar om vecko-månadspeng vs att utföra något för det.
Visst.......... dom här barnen har det kämpigt och har gått igenom jobbiga saker.
Samtidigt så är det ju vårt jobb att föra ut dom till en normal tillvaro.
Att bli vuxna och kunna ta ansvar, skaffa jobb och betala räkningar som alla andra.
Detta börjar ju, som jag ser det, med vecko-månadspengen.
Att lära sig handskas med pengar och att man inte bara får dom.
Lite svårt kanske att förklara för ett litet barn men jag brukar säga det att jag får ingen lön om jag inte arbetar. Lite så är det ju för barnen fast i mindre skala.
PLUS att vi alla bor i ett hem så det minsta dom kan göra anser jag är att städa sitt rum.
Min :angel: får inte ens peng ännu. H*n är 13 men har svårt att klara av det här med pengar överhuvudtaget.
I höst ska vi ta tag i det igen. Då kommer vi börja återigen med 25kr i veckopeng.

När det gäller att soc har åsikt så skulle jag faktiskt inte ens fråga dom.
Detta är nåt vi gör i vår familj och något jag tror är rätt.
Jag har inte lördagsgodis till exempel.
Andra familjer har säkert det.
Men det är inte nåt som soc har med att göra hur man gör.
 
Tack för alla era synpunkter.

Det stärker mig i att i denna fråga att det måste vara jag som bestämmer hur vi ska ha det i den här familjen och inte Soc . Som jag skrev innan så så tycker jag att det måste det löna sig att göra rätt. För när ska man annars lära sig om inte när man är liten. Det är inga orimliga krav jag har på dem ,tex att städa sitt rum en gång i veckan, duka av sin tallrik, duka / duka av bordet, hjälpa till att bära in när vi har handlat, springa ut med en soppåse. Vanliga vardagssysslor som man behöver lära sig, och som alla hjälps åt med.
Annars kan ju soc komma hit och dela ut veckopengen som Trixen skrev.

Ha det så gott idag
Mammamoa
 
Vi har fn. en jourplac. på snart 17 år. H*n var mycket väl informerad av soc/org. om att det var 250 :- i veckan h*n "hade rätt" att få. Inget som VI fick bestämma eller påverka själva :roll: Känns väldigt surt då det är i stort sett omöjligt att få h*n till att göra något hemma. Till viss del lyckas h*n städa rummet något sånär.
Vi har alltså inte haft en chans att "arbeta" fram/upp veckopengen, utan soc. bestämde den från början, vi tycker definitivt inte att den ska vara så hög just nu. Ännu värre är att h*n absolut inte kan hushålla med pengarna. De är helt slut dagen efter ! Visst, man kan tycka att då får h*n skylla sig själv, men hela familjen blir lidande så till vida att h*n vill låna pengar & ber om cigg. HELA TIDEN. Vi har såklart förklarat att gör man av med pengarna är de slut & man får klara sig utan till nästa gång. Det är som att prata med en vägg & situationen blir jobbig för både oss vuxna & våra tonåringar. Det blir sura miner & fortsatt tjat ändå....
 
Kråkan sa:
Vi har fn. en jourplac. på snart 17 år. H*n var mycket väl informerad av soc/org. om att det var 250 :- i veckan h*n "hade rätt" att få. Inget som VI fick bestämma eller påverka själva :roll: Känns väldigt surt då det är i stort sett omöjligt att få h*n till att göra något hemma. Till viss del lyckas h*n städa rummet något sånär.
Vi har alltså inte haft en chans att "arbeta" fram/upp veckopengen, utan soc. bestämde den från början, vi tycker definitivt inte att den ska vara så hög just nu. Ännu värre är att h*n absolut inte kan hushålla med pengarna. De är helt slut dagen efter ! Visst, man kan tycka att då får h*n skylla sig själv, men hela familjen blir lidande så till vida att h*n vill låna pengar & ber om cigg. HELA TIDEN. Vi har såklart förklarat att gör man av med pengarna är de slut & man får klara sig utan till nästa gång. Det är som att prata med en vägg & situationen blir jobbig för både oss vuxna & våra tonåringar. Det blir sura miner & fortsatt tjat ändå....

Hej Kråkan
Förstår att detta är frustrerade för er det är ju i princip hela studiebidraget. Köper er :angel: sina egna kläder också för de pengarna eller det tillkommer också. För i så fall kan det ju inte bli mycket kvar av omkostnadsbidraget. Förstår att det inte är någon lätt :angel: ni har fått hos er (har läst dina andra inlägg)
När man läser detta får det mig att nästa tycka lite synd om min biodotter som fick hand om sitt barnabidrag när hon började 7:an minus vad hennes ridlektioner kostade .De pengarna skulle räcka till både kläder och nöje.
Och det gjorde det i stort sätt. Det blev istället önskemål om presentkort både till jul och födelsedaga, och det klarade hon sig på.
Jag har ikväll kommit överens med vår lilla :angel: om hur vi ska ha det med veckopengen. Det blir en höjning från när skolan börjar igen. och då får h*n 50 kr/ vecka om rummet är städat annars blir det avdrag med 20 kr.
När vi ändå var i farten så gjorde vi ett regel och konsekvens avtal. Så nu har vi båda lite att jobba med .

Önskar dig lycka till Kråkan.... :claphappy: någon gång tar väl deras semester också slut....förhoppningsvis :roll:
 
Självklart måste man som familj få bestämma själva. Våra regler gäller för alla barn i familjen. Vad har soc med det att göra? Tips: fråga inte soc i onödan - många älskar att få säga ditt och datt och bestämma i litet som stort :x

Sedan kanske jag mer tror på morötter än piska. Det är alltid tråkigt att "plocka" bort pengar men roligt att "belöna".

Här finns alla system med listor där man får olika "lön" för olika saker...
Men tänk noga till innan vad man tycker hör till vanlig hjälpsamhet och vad som ska vara "extra"...

Veckopeng eller månadspeng är ett utmärkt sätt att träna sig att handskas med pengar - när ska man annars få träna på det?
 
Oj! Glömde...

Tänk alla HVB-hem som betalar ungdomarna för allt möjligt bara för att få dem att göra något över huvud taget!
Här kan allt från städning till motion ha ett pris... Vad säger alla soc/organisationer om det?

Tänk vad dyrt det skulle vara för oss som familjehem om vi skulle göra på ett sådant sätt:
30 minuters promenad 20 kronor
bädda sängen en vecka 50 kronor

Tänk! :angel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp