Tips på mat sökes.......

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
HJÄLP ! Vår nya plac. äter inte fläskkött, ingen slags korv, ingen slags fisk eller skaldjur !
Behöver tips på enklare rätter UTAN dessa ingredienser.. :roll:
 
I dag finns det kalkon och kycklign i både färs och i andra varianter. Struts är väl dyrt men då vi hade en placering som inte åt gris pga av religon så åkte jag till butiker där dom hade mat från dennes kultur. Blev biffar gjort på maletkött från får, ox och kyckling samt kalkon. Lagade en rejäl bunt och frös in. Gjorde grytor och annat som oxå jag frös in. Sedan tog jag ut då vi åt något som inte denne kunde äta. Visst tog det tid dessa gånger jag lagar denna mat med det hade jag igen då jag hade frysen full för 20-25 portioner.Kolla runt på nätet så hittar du säkert massor av bra tips.
Kolla gärna denna sidan. http://www.santamaria.se/servlet/se.dad ... ipeServlet

Lycka till
 
Hej!
I våran familj har vi två placeringar som inte äter fläsk kött och jag som är vegeterian och 2 familjemedlemmar som äter fläsk kött.

Ibland blir det mat med nötfärs, lasagne hemmalagde biffar, köttfärsås, i bland vegetariskt, gryter med qourn bitar, som hela familjen äter, lasagne med veggfärs, ibland blir det två två lasagne, ex, en vegetarisk( jag och våra två placeringar som inte äter fläskkött äter) och en med griskött som resten av familjen äter.
Så mitt tips till dig är kolla in det vegetariska köket, det finns mycket gott!
Detta har funkar jätte bra, men i bland är det svårt att ha fantasi vad man ska laga.

Hälsn Elisabeth
 
Hej ! OJ, vilket pysslande ni måste ha.... Jag som tycker att det är JÄTTESVÅRT att hitta på mat åt EN som äter annorlunda.... Quorn äter h*n inte heller tyvärr... Man kan säga att vi blir väldigt begränsade med tanke på att det enda som egentligen duger är kyckling & nötkött :roll: Det blir dessutom ganska dyrt tycker jag, vet inte om jag är "kinkig" :wink:
Tack snälla ni för alla tips iallafall :bow
 
Ja,du det är ju inte lätt!
Fast jag kan tyckta att visst är man allergisk mot viss mat eller av religösa skäl inte kan är viss mat, så är det väl ok, men vem tycker om allt man lagar?

Ett tips som inte är någon maträtt men som vi alltid har hemma är "Nan" bröd, ett orientaliskt bröd från Libanon, av veta finns även med råg, du kanske känner till det?
Bra kompliment till middagen,förutom sallad... till stora hungriga tonåringar! =)
Hälsn Elisabeth
 
Det finns också en annan variant............(om man nu bara säger att man inte gillar nåt t ex quorn)
Laga till maten, låt dom smaka och SEDAN kan man säga vad man tycker!
UTAN att säga vad det är man gjort.
Ett tag gjorde vi gissningstävling av menyn.
Den som gissade rätt fick välja efterrätt!
Så har vi lärt barnen att man kan gilla viss mat på ETT sätt men kanske inte på ALLA sätt!

Numera sitter barnen och t o m mästrar sina kompisar när dom äter här :angel :wink:
 
Kråkan sa:
HJÄLP ! Vår nya plac. äter inte fläskkött, ingen slags korv, ingen slags fisk eller skaldjur !
Behöver tips på enklare rätter UTAN dessa ingredienser.. :roll:

Har samma problem här, :angel: äter inte fläskkött och det är ju inget problem i sig, jag har haft en del muslimska barn förut men dom har ätit kycklingkorv, kycklinköttbullar, kycklingfilé o.s.v men den jag har nu äter inget av detta, och h*n äter inte ens pasta eller potatis!!
Lunchen för :angel: har bestått av sallad och bröd, middagen av hamburgare (nöt) och sallad......
Fick :angel: att prova makaroner häromdagen och jag tror faktiskt h*n tyckte det var gott men h*n vill inte erkänna det. Så i dag till lunchen ska jag göra en "fuling" det blir sallad som vanligt MEN med pasta i.

Har just nu ett antal jourbarn här hemma, ena är vegeterian, ena äter inte fläskkött, ena älskar bara onyttigheter ena äter det mesta utom pasta (!) och en är peppar, peppar allätare......haha

I går åt vi Tacos DET funkade faktiskt till alla eftersom alla kan lägga i vad dom vill, men tacos mer än 2 dagar i veckan blir ju lite tjatigt :D
 
Herrejisses........... :oops: :? :razz:
Och jag som kan tycka det är svårt att variera på sommaren när det ska ätas två gånger om dagen :banan:

Men man vänjer sig väl, sommed allt annat....... :smirk: :rollhappy:
 
Förr då jag hade mer energi så lagade jag två middagar per dag på somamren. Men nu för tiden då energin börja ta slut så blir det mycket enklare. Ger mig egentid i stället för att stå vid spisen. Så nu blir set filmjölk med flingor elelr risgrynsgröt på "plastkorv" eller goda mackor med självplockade tomater kan även bli en sallad på gårdagens pasta som är lätta att blanda ihop. Då vi har det varmt så orkar inte våra banr/ungdomar äta på dagen. Vi spara det till kvällen då vi oftas grillar. Vi äter massor av frukt som tex melon och jordgubbar som mellis....
 
Mmm...fast jag kan ju inte "livnära" plac. på fil och gröt... :wink:
Lagad lunch är det väldigt ovanligt att någon äter här hemma, vill man ha det får man fixa det själv.
..Å hittills har ingen bett om det, tvärtom faktiskt ! Nää, det räcker med problemen runt middag känns det som ! Jag måste vara en hemsk människa, men känner redan nu att jag aldrig skulle kunna tänka mig att ta emot en fast plac. med dessa matvanor ...(Hoppas jag inte får frågan om det skulle bli aktuellt med denna jourplac...)Kalla det dålig fantasi eller vad som helst, men det är VÄLDIGT begränsat. :roll:
Jag erkänner, jag tycker att det är jättejobbigt efter bara en vecka ! Grejen är den också att h*n inte kan (?) eller vill hjälpa till att planera mat för sin egen del, utan bara säger; "kom med förslag så säger jag om jag äter det"... :roll:
 
Hej!

Du har det inte lätt. :? :? :? Jag vet inte omjag har uppfattat dig rätt, men det känns som din :angel: är bra på att tala om vad h*n önskar :idea: såsom dator, TV, dvd mm, men att ni ska fixa det :x .
JaNär det gäller maten hade jag nog inte ansträngt mig alldeles för mycket utan sagt idag serveras ........(naturligtvis med utgångspunkt från vad du har fått reda på vad h*n äter), är det så att h*n inte äter det så får h*n själv komma på något bättre eller fixa själv. Det är ju egentligen ingen skillnad om man jämför vad man gör med barn som tål allt. Vi kan ju inte i alla lägen ta hänsyn till allas favoritmat, vi får försöka mötas någonstans.

Jag tänker på er och lycka till

Tre
 
H*n "kräver" ju inte egentligen nån viss maträtt, men har upplyst om vad som inte gillas... Med tanke på att alla andra i familjen älskar fläskkött ,så är det ju inte så kul om h*n inte äter av det man tillagat enkom till plac.... Just nu har det blivit nåt med kyckling i en veckas tid !! DYRT dessutom :roll: Kan man verkligen inte få förhöjd omkostnadsdel pga. detta ?
 
Jag skulle nog laga mat som vanligt till er och ge barnet kycklingfärsbiffar istället. Eller nötfärsbiffar. Så kan du laga vilken mat du vill i övrigt. Då blir det kanske tråkigt med den maten till slut och en vilja att prova kycklingkorv, fisk och annat kan komma.

Variera med kycklingfilé eller annat du kan komma på till placeringen och gör matlådor om du gör hela maträtter som den kan äta. Men försök äta som ni brukar.

Så hade nog jag försökt i alla fall...
 
Cevapcici! Det är vår nya favorit. Finns färdiga i frysdisken på Lidl, ett kilo för en femtiolapp. Det är som små korvar av nötfärs utan skinn. Är en vanlig rätt på Balkan och serveras gärna tillsammans med Ajvar Relish (paprikasmet, som också finns färdig på burk). Vi brukar äta det tillsammans med potatisklyftor i ugnen men det funkar med pasta,ris, bulgur/couscous också. Ibland steker jag bara upp några cevapcici vid sidan om till vår köttälskare när vi andra äter vegetariskt.

Andra tips: Raggmunk med fläsk till de som vill och bara lingonsylt till övriga. Potatisomelett. Paj med olika grönsaker och rotfrukter (kokta morötter och potatis, broccoli, lök, spenat, tomater etc). I med allt i pajskalet och på med äggstanning, godast om man har lite riven ost i. Gulash på nötkött.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp