Tips vid hårklippning, tack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns det någon som kan ge mig tips om hur jag skall gå tillväga vid hårklippning när :angel: totalvägrar. H*n är gravt utvecklingsstörd och med svår autism, går inte att locka eller belöna utan kämpar emot så att det blir rena handgemänget.
Rådet från Hab är att klippa lite i taget när h*n sover, men bortsett från att h*n är enormt lättväckt (ständigt vaksam) så gillar jag inte tanken.

Skal jag helt enkelt avdramatisera och klippa medans nån håller eller eller vad :?
 
Som "gammal" frisör brukar jag säga till föräldrarna att alla lär barn att saxar är FARLIGA!
Och så kommer du och ska köra upp en i huvudet!!!!!????
Inte konstigt att det blir negativa reaktioner.........

Tänker du klippa själv?
Träna på att sitta framför spegel (jag har stora spegeldörrar i hallen) och bara kamma håret några gånger först.
(Någon annan som kan klippa sig före?)
Sedan kanske spruta lite vatten på håret.
Ha gärna dubbla sprayflaskor och låt :angel: få spruta också.
Efter några gånger kan man prova att bara klippa luggen t ex.
Det går att nöja sig med, värre om man klipper vid ett öra och det är kvar på andra sidan.

Det BRUKAR funka om de sakta får vänja sig vid situationen, sakerna som används och att upptäcka att det inte gör ont!
Om inte det funkar kan du kanske distrahera med en film på TV eller någon annan favoritsak?

Att hålla i och tvinga är absolut sista utvägen.........................
 
Hej !
Vi använder klippmaskin uppladdningsbar så man blir fri och kan följa med vid klippningen.Efter lååång träning fungerar det.Vi klipper i etapper över en helg.En del autister kan ha svårt med det också.De är ju väldigt känsliga i hår o ansikte.Både ljudet o vibrationerna tror jag . Även känsligt med nagelklippningen .Vi har behövt att h-n sitter i knät på ngn trygg person och den håller händerna.Jättemycket beröm efter varje etapp förstås och favoritgodis.Sax tycker jag personligen är svårt eftersom det blir svårt att parera huvudrörelserna.Sen gäller det ju att behålla sitt lugn.Nu efter ca 10 år!! sitter h-n själv o en person assisterar med att parera händerna vid behov.Nu blir vi alltid färdiga samma dag.Viktigt att samma personer är med och att följa samma rutin varje gång.
 
Ja, jag måste klippa själv.
Att distrahera eller locka med "belöning" går inte, grundproblemet är att h*n är på en så låg utvecklingsnivå att h*n inte kan förstå eller ta till sig. Det är här och nu som gäller, ingen tidsuppfattning eller uppfattningsförmåga om att det inte är farligt eller att det snart är färdigt eller så.

Nagelklippning är en annan sån "farlig" situation men där kan jag hålla och klippa samtidigt, snabbt som attan, men håret, ja, det får nog bli med hårklippare, då riskerar jag ju i alla fall inte att sticka ut ett öga på :angel:
 
Men det är en maskin som låter och kan vara så mycket mer skrämmande..............
Om du inte fixar det själv, har du provat att gå till en frisör?
Vi hade många som kom till vår salong.......
 
Blir h*n bara bättre/tryggare så kanske det kan gå att besöka en frisersalong men som det är nu så kan h*n inte ens åka bil. (Kanske skulle be skolan ta hand om klippningen :evil: )
 
Jag har en vuxen person i min närhet med diagnos Aspergers och han säger att det gör OOOONT när han klipper sig.
Enligt frisören skall detta vara omöjligt men eftersom personer med denna diagnos ofta är överkänsliga i huden så låter detta kanske om en möjlig orsak till konflikt hos frisören

Lycka Till
 
Hej!

Mitt yngsta biobarn har ADHD. Han tycker det är mycket obehagligt att bli klippt. Han tycker också att det gör ont. Vi har en mycket duktig frisör, hon är väldigt försiktig. Jag brukar stå bredvid och hålla honom under hakan och klappa på kinden, det lugnar och hjälper.

Tre
 
Om man är tvungen att prioritera, är hårklippning en riktigt hög prioritet då? Finns ju många som har långt hår liksom.....
Min bioson har varit mycket känslig för o få sitt hår klippt, han har själv aspisdrag (är utredd), idag när han är 10 år går det bra, men det är nu det. I omgångar gick det inte alls och då fick han också emellanåt vara rätt så långhårig, jag prioriterade helt enkelt.
Ge godis som belöning mellan varje klipptag skulle jag själv personligen inte ge, godis gör ju ofta ett barn lite piggare o triggar dem än mer. Hellre skulle jag säga att den tablettasken får du när vi har klippt färdigt. Visa en bild på förekort och efterkort, ibland kan bilder hjälpa. Piktogram kanske kan hjälpa. be om hjälp av hab/NP, dem bör ju kunna ge tips o råd (får man ju hoppas).
Lycka till....
 
Så här blev det.........
Jag fick tipset att vira in honom i en handduk eller filt. Sagt och gjort, han fick en handduk runt sig (rätt "hårt") och klippningen gjordes i samband med att han duschades. Duschen är en annan sån grej som är fylld av fasor men nu satte vi honom på en stol, virade en handduk runt honom och han duschades + klipptes med handduken om sig. Det gick jättebra och framför allt har det underlättat duschningarna som innan handduk+stol var rena rama slagsmålen. Nu sitter han och njuter och ber t.o.m. ibland att få bli duschad :claphappy: .

Vi har även tillämpat handduk+stol-tricket vid andra besvärliga situationer såsom läkarbesök.

I vårt fall är belöningssystem eller bild/pictogramstöd omöjligt, :angel: förstår inte såpass att han är hjälpt av det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp