Tjänsteledig hur länge??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla..

Jag har precis berättat för mina chefer att jag förmodligen kommer att behöva ta tjänsteledigt inom en snar framtid.
Jag fick då, av naturliga skäl en massa följdfrågor som jag inte kan svara på.....Därför vänder jag mig till er.
Hur länge brukar en tjänsteledighet vara? Jag förstår att det är olika för olika barn, problematik mm men det kanske finns något generellt, eller, bara, hur länge ni har varit heltidshemma vid start?
Vi har precis fått klartecken från vårt soc att vi kommer att få en placering men de har fler att välja på så vi har inte kommit dit hän än att vi har någon specifik placering....Hur lång tid brukar det ta? Som ni ser så är vi helt "gröna" på området :razz:
 
Hej, och vad roligt att ni har ngt på gång :razz: . Minns precis hur det var i väntans tider.
Jag informerade min arbgivare i god tid innan och redan då pratade vi om att det kan skilja sig beroende på vilket barn vi får och dess behov.
När vi till slut fick vår lilla :angel: gick det fort, bara på ett par veckor skulle jag behöva gå hem på heltid och då var det bra att arbgivaren vetat om detta i ca 8 mån i förväg.
Vi visste att vi behövde vara hemma 1 år, för det var vad soc ansåg behövdes, men arbgivaren godkände bara 6 mån i taget. Det löste sig som så att jag tog ut dem 6 mån först och sen förhandlade jag mig till en förlängning om 3 mån till. Den resterande tiden har vi löst genom att vi tar halva tiden var jag och maken.
Apropå olika ledighetstider så kan jag nämna att en annan kommun ville placera en liten hos oss men då ansåg att det räckte med 3 mån....så det kan som sagt skilja sig ganska mkt från kommun till kommun och så klart beroende på barnets behov.
Lycka till nu :razz: !
 
Hej
Vid vår första placering var jag först tjänstledig i 6 månader och fick sen förlängt
ytterligare 4 mån, då ville min AG inte ge mig mer ledigt trots att jag hade verkligen behövt det.
Vi var då mitt uppe i en utredning med mycket möten och körande och ett barn som var hyper aktivt
Vi valde då att jag sa upp mig från mitt jobb och fick lbf från kommunen, och det hade jag kvar
under hela den placeringen. Valet var inte svårt då, vi valde tryggheten för barnet annars hade vi varit tvugna att säga upp placeringen. Både att arbete och ha det barnet hade aldrig gått.
Lycka till med er placering
Mammamoa
 
Hej och tack för svaren.

Ja det är ju väldigt spännande det här och det är mycket som far runt i huvudet. Vi har ju fem bio barn så det är ju inte något nytt :razz: med barn, men det här är ju inte lika enkelt för omgivningen att ta. Att vi väljer att "skaffa" barn på det här sättet. Hade jag varit gravid hade jag kunnat säga att jag är beräknad till- och ska stanna hemma ett år.....Det kan jag inte riktigt nu...Hoppas att jag får ett mer konkret svar av vår soc. i nästa vecka...Det är ju barn som behöver akut placering, därför har de skyndat på vår utredning.....Jaja som ni märker är jag lite svamlig.... :rollhappy:

Taack och hej
 
Svamla på...vi fattar hi,hi

När ni väl kommer igång så tror jag att du blir hemma läääääänge. prata med din soc och be om att få bli kontrakterad jourfamilj, så får ni en säkrare inkomst.

5 barn vilken rikedom. och spännande får de lånebarn ni får.
 
Det har vart olika på olika barn,
Men sista plac var ett syskonpar på 1,5 och nyfödd då fick min man 1år fast jag är "Hemma"

Lycka till :rollhappy:
 
Jag har varit tjänstledig i snart 2 år på heltid, några månader på deltid oh nu åter på heltid. Får vara ledig från mitt jobba fram till nästa sommar om jag behöver- och soc tillåter- men det ska nog mycket till om de ska säga att jag ska återgå till jobb då vår Liten har fått en medicinsk sjukdom som kräver mycket sjukvård, medicinsk behandling och mycket lugn och ro. Jag hoppas var hemma så länge jag kan. Saknar jobbet ibland men för vårt barns skull kan vi inte nyttja barnomsorg ii högre grad än vi idag gör, Liten klarar inte av det. Mitt jobb förstår- jobbar som förskollärare inom socialtjänstområdet....och chefen vet vad det kan krävas -iaf i teorin- att vara familjehem. Skönt!!! Lycka till!!!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp