tonåring som rymmer.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
igen o igen...sol placering gör att det blir mkt strul varje gång två föräldrar som ska informeras jag står o kan göra ja INGENTING...
Hur gör ni för att motivera? skolan är nu konstaterat att det inte funkar då man drar sig tillbaka till droger och den typen av kompisar.
Finns ingen vilja till att få till en normal tillvaro nu pratas det om att få ut denne på praktik istället men vem tar emot någon under 18 som inte gör många knop? Dessutom kan man ju inte tvinga någon som inte vill.
Indragna pengar,mobil,telefon ja inte nåt av det funkar.
Känner verkligen för att kasta in handduken det blir bara förvaring på det här viset om jag nu är förstärkt fam hem vad finns då kvar?? Vill ändå :angel: bästa. Jag vet att man inte kan lyckas jämt här har jag verkligen fått en svår nöt att knäcka men känner själv att så länge man inte har någon form av vilja så känns det kört...
Detta påverkar ju övriga fam medlemmar på ett negativt sätt. Hjälp!!!
 
jag har tyvärr ingen erfarenhet av tonåringar alls så jag är ingen hjälp.

Tycker bara att det suger den sitsen du hamnar i varje gång. Önskar verkligen att det kunde vända och gå åt det bättre hållet.

*Styka kommer via rymden*
kram Adal
 
Saalina

Jag tycker att du ska visa tonåringen just det du skrev. Ge denne 2 dagar att fundera om inte en förändring är bättre än att flytta.
 
men du jobbar ju förstärkt eller hur? vad säger fam-hems-konsulenten? han/hon borde väl ta några konflikter,ta några beslut? du som fam-hem ska inte ta allt själv och bli svartmålad av din :angel: !
 
ja du det kan man tycka...känns som om det är penga besparingar lite överallt...Det blir mer förvaring än något annat när man bara är mån om att behålla sina inkomster.
Med andra ord så i det här fallet finns ingen lösning mer än just förvaring...inget annat funkar ju.
Ska ha möte snart men jag vet inte vad som ska förändras när inget funkar eller hjälper....
 
Saalina jag tror du gör stor skillnad bara genom att finnas kvar, och med allt det arbete ni har lagt ner, så kanske ni ändå lyckats så ett frö för framtiden , när tiden kommit ikapp och :angel: ser tillbaks , vill gärna tro att det kan fungera så , även om inget annat gör det för tillfället , hoppas det ordar sig och att ni orkar.
 
Ja men så har jag känt för de flesta även om dom tar ett återfall en vända på kåken till osv så känner jag att vi ändå har sått ett frö för framtiden. Ofta har dom ju en tragisk barndom i bagaget och då leva ett nyktert vanligt liv är inte lätt när man inte vet hur ett vanligt normalt liv ser ut.
Att ge dom en glimt av en vanligt fungerande familj och lite kärlek på vägen är ibland det enda man kan göra.
Men i detta fall blir jag så frustrerad men som sagt man kan inte nå fram till alla.
 
Men saalina

Visst är det så jag läser mellan raderna i ditt inlägg. DU VÄGRAR GE UPP.den dan man tycker att någon är körd då kan man sluta som extra förstärkt familjhem. ELLER?????
 
Självklart vägrar jag ge upp har haft många tuffa uppdrag men i det här fallet står jag helt villrådig INGET hjälper...
Har funderat ett tag och jag tror att det kan va så illa att denne är fast i tänket: Skiter i allt det går åt h..e ändå alt. snart sviker vuxen världen igen.
Kämpar på ett tag till önskar bara jag kunde hitta den magiska knappen för nu har jag försökt sen i Maj och hittar den inte...
 
saalina sa:
Självklart vägrar jag ge upp har haft många tuffa uppdrag men i det här fallet står jag helt villrådig INGET hjälper...
Har funderat ett tag och jag tror att det kan va så illa att denne är fast i tänket: Skiter i allt det går åt h..e ändå alt. snart sviker vuxen världen igen.
Kämpar på ett tag till önskar bara jag kunde hitta den magiska knappen för nu har jag försökt sen i Maj och hittar den inte...

Förstår precis...... jag fick en liten jouris en torsdag, på tisdagen rymde hon, hon var efterlyst av polisen efter 6 dgr kom hon tbx, hon totalvägrar att gå i skolan, vi har skjutsat dit henne och följt med henne in men hon vägrar sen kom hon tillbaka en natt!! Dagen efter drog hon igen....återigen efterlyst, bott i familjehem tidigare men dom sa upp sig (ett mycket vant familjehem).
Nu har alla gett upp så nu kommer det bli HVB hem, inte mycket annat att göra, jag tycker inte man ska känna sig misslyckad, ett HVB hem har personal dygnet runt, dom har helt andra befogenheter, dom kan LÅSA IN :angel: som rymmer, vi får ju tyvär inte sitta på dom eller kedja fast dom :angel

Lycka till
 
Saalina

vi hade en strulig 16 åring som inte ville något. Jag fick ett gott råd av min handledare:behandla henne som ett lilet litet barn, låt henne vara hemma och dra dig i kjolarna.

Utan att göra henne generad flörståss så smög jag in små guli gull och hon sög åt sig. Vi tittade på bamsefilmer och ritade tillsammans bakade chokladbollar.under tiden som vi behandklde henne som en 3 åring så öppnade hon sig mer och mer.framför allt låt henne slippa skolan ett tag, det kan finnas skäl till det.
 
Trygga Rekan sa:
Saalina

vi hade en strulig 16 åring som inte ville något. Jag fick ett gott råd av min handledare:behandla henne som ett lilet litet barn, låt henne vara hemma och dra dig i kjolarna.

Utan att göra henne generad flörståss så smög jag in små guli gull och hon sög åt sig. Vi tittade på bamsefilmer och ritade tillsammans bakade chokladbollar.under tiden som vi behandklde henne som en 3 åring så öppnade hon sig mer och mer.framför allt låt henne slippa skolan ett tag, det kan finnas skäl till det.

Jo det kan nog funka på vissa men denna lilla :angel: har pojkvännen på andra sidan stan i en olämplig miljö, och kallar pojkvännen så kommer man ...suck
 
bjud hem pojkvännen på gemensamt bullbak vet ja. bädda för att det är hos ER de ska vara och trivas. så gör vi med biobarnen oxå, det är så skönt att se dem hemma och man får höra såååå mycket från pojkvänner och kompisar. Lycka till prova något du inte provat.
 
Det har vi redan provat, :angel: vägrar berätta vad dom heter för det är dit hon rymmer...
Kan tilläggas att :angel: har varit placerad på 6 olika ställen redan, vi är ju "bara" jour, enda stället :angel: fungerade på var ett HVB hem......men sen ville man prova sätta henne i ett familjehem, men som sagt det familjehemmet sa upp sig PRONTO efter dryga 2 månader (ett vant familjehem), det var därför :angel: kom hit som jour, nu ska :angel: förmodligen tillbaka till HVB hemmet......
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp