Träff med soc idag!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har fått förfrågan!!!

Soc var hemme hos oss, berättade om en flickan som är 7 år, det gick bra, soc ska ringa till oss imorgon och vill veta om vi är fortfarande intresserad av uppdragen. Flickan har speciell kost, speciell mat hon ska få, varannan vecka träffa sina bioföräldrar i två timmar, varje vecka ska hon gå till vårdcentralen och kolla hennes blodprov och en gång om året åka hon till Uppsala`s sjukhus och vara där två dar.

Min fråga vad ska jag för ersättning? :roll:När det gäller inskolning, dem sa att det behövs inte, hon ska gå skolan och fritids. Men själv tycket att jag vill ha tid känna henne, bra inskolning. Ska jag säga till soc imorgon, Snälla kom med bra tips till mig :angel:
 
Du blir kanske erbjuden ett lite högre arvode än det lägsta skulle jag tro, men det med inskolning funderar jag på. Vad har skola/fritids med inskolning att göra? Inskolning är ju till för att det inte ska bli för traumatiskt för henne i övergången.
Det är inte anknytning du tänker på? Men även den är ju så viktigt, skolan är ju slut för terminen snart och det ligger ett sommarlov framför oss, nog måste väl soc. bjuda på en anknytningsperiod? Försök att motivera till det är mitt egna lekmannaråd.
Lycka till!
 
Hejsan!

Arbetar du heltid??
Lönebortfall för provtagningar.... visst man kan vabba men man får inte ut 100% av lönen, det kan ju bli mer sjukhusbesök OM proverna inte är bra.
Specialmat skriver du.... kan ju inebära så mycket.....
Vem betalar milpengar (om det är långt) till umgängena?
Självklart ska ni ha ledigt med betalning för att flickan ska kunna komma in i er familj, man kan inte slänga in en 7-åring på ett nytt fritids direkt..............
Men näst högsta arvodet och högsta omkostnaden skulle jag absolut propsa på.
Hur gör "eran" kommun med semestrar, hobbyn, cycklar?
Säg att flickan vill börja rida, vem betar det ska det gå på omkostnaden eller?
En utlandsresa och en skidresa med skidhyra och liftkort kostar en hel del, betalar kommunen det utöver omkostnaden?
Ordentligt utrustningsbidrag med möbler, cyckel o.s.v ska du också ha.
Det är något som jag skulle ta upp direkt.

Spännande, håll oss uppdaterade om hur det går :claphappy:
Lycka till nu.
PS: Frågade du föresten efter handledning och vilket stöd kommunen gav till sina familjehem? :roll:
 
Tack Trixen och MGB, vi har inte pratad om ersättningar, men jag frågade soc ska en vuxen vara hemma i början, soc sa nej det behövs inte? När jag skrev inskolning menade jag anknytnings period, Jag själv arbetssökande och jobbar vikariat när det behövs.

Ja Trixen jag frågade har den familjehem för handledning, soc sa dom har inte det, det behövs inte, hon är så pass fungerande, men just nu hon har det jobbigt sa soc. Jag vill ha ordentligt anknyttnings period, det verkar att soc inte vill, ska jag ta upp det imorgon? Ska jag fråga om ersättningen? Offf så många funderingar :roll:
 
Ja, absolut ska du ju prata med dem om anknytningsperiod. För ska du stå till arbetsmarknadens förfogande som du ju gör om du uppbär ersättning och hoppar in vid behov så kan du ju inte knyta an till flickan samtidigt. Är ni två vuxna i familjen?
Jag förstår nog inte hur det här upplägget är tänkt faktiskt, men hoppas att ni får god hjälp från ert soc.
Hälsning MGB
 
Tack för snabb svar MGB, ja vi är två vuxna, min man jobbar heltid. Jag vet inte hur dem tänker, när vi frågade om en av oss skulle behöva vara hemme sa soc nej det behövs inte. Om vi säger ja till placeringen, blir snart inskolning, efter juli flyttar hon in hos oss. Det är svårt att prata om ersättningar och vara hemma med henne början :roll:
 
Felicia sa:
Tack för snabb svar MGB, ja vi är två vuxna, min man jobbar heltid. Jag vet inte hur dem tänker, när vi frågade om en av oss skulle behöva vara hemme sa soc nej det behövs inte. Om vi säger ja till placeringen, blir snart inskolning, efter juli flyttar hon in hos oss. Det är svårt att prata om ersättningar och vara hemma med henne början :roll:


Självklart ska du stå på dig och säga att du måste vara hemma med henne nu ett tag. Varför fritids? Det är sommarlov, låt henne få vara hemma med dig nu i sommar, alltså får soc betala det, antingen genom högre arvode eller inkomstbortfall. Du ska också begära det högre omkostnaden då det är en hel del omständigheter runt barnet. Säg till dem att du vill detta för hennes bästa!!

Var inte för snäll, det kommer att slå tillbaka på dig sen.


Jag känner en som är jourfamilj, som precis skolat in ett lågstadiebarn i ett familjehem. De började med detta runt 1:e maj, idag flyttar barnet dit. De har sovit över och gjort många besök.

Det är så viktigt att barnet får förtroende för er innan det flyttar in. Ni ska ju vara föräldrar till det. Inte vem som helst!!
Önskar er all lycka till!
 
Stå på er,vi önskar att vi gjort det,men eftersom det var första placeringen så fegade vi ur.
Vi har en 3 åring och får när inkomstbortfallet försvinner i sommar 6000kr i arvode.
Har snart möte med soc och vi kommer inte att acceptera detta,placeringen har många att träffa varje månad(6 besök) och hur ska jag kunna ta ett jobb då???

Är bara rädd att de flyttar barnet bara för att vi kräver mer pengar,skulle ha gjort det från början..fast då var läget annolunda.
Nej jag tror tyvärr att kommunerna tjänar på oss som gör detta för kommunen,de hade fått betala mer via org.vi är inte ute efter att tjäna pengar ,men man vill ju ändå ha betalt för det man gör eller hur!!

Det värsta är att de låter så bra från början,bara några läk besök ect ect men hur ser verkligheten ut... lycka till!!!!!
 
Ja! Det tycket jag med, soc skulle höra av sig idag eftermiddag, det har dom inte gjort än. Jag ska säga att vi behöver tid att knytta an till varandra. När dem var på besök, kom inte barnens socsek, därför pratade bara familjehemssekreterare. Det skulle bli bättre att prata med barnens socsekreterare. Hon sa att hon kände inte henne väl.

Att träffa hennes bio föraldrar skulle det ske varannan vecka med en av familjehemsföräldrar och det skulle ske helgdagar. Konstigt tycket vi i helger :roll:

Jag undrar vad håller dem på med, tänker dem barnen eller :x

Jag förstår dig sippan!! man blir rädd att dom drar sig ur och hittar annan familjehem. Dom tänker bara på pengar inte på barnen och familjehem. :?
 
Soc ringde idag :claphappy: Det gick bra allting! Det börjar med inskolning början sedan efter juli, flyttar hon in hoss oss :claphappy: Men när jag frågade om ersättningen kunde hon inte svara exakt. Hon sa att hon kommer att ge förslag!! hon sa grundkonstnader börjar med 3700 ink barnbidrag, sa inte att vi ska få så mycket hon kommmer att räkna mer sa hon :angel: hon kommer att ringa om en tid, där alla träffas och pratas om flickan.
 
Ett råd bara se till att allt ekonomiskt är klart så fort som möjligt då kan man konsentrera sig på barnet istället för att oroa sig över ekonomin. :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp