Trevli lucia

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Jag vill skryta lite och berätta att vår sjuåring skötte sig helt fantastiskt på skolans luciafirande.
Han stod så fint tillsammans med sin klass under hela uppträdandet och var en så fin stjärngosse.
Vi är så stolta över honom och så glada att detta gick bra.
Han var också så glad för att min mamma ville följa med till skolan och titta på honom. Det är så viktigt för honom med låtsasmormor.
Även hans lärare var så lycklig över att han klarade detta och har gett honom massor av beröm.

Tolmia
 
Låter ju underbart!

Tyvärr fick vi erfarenheten tvärt om....................... :(
Vår åttaåring saboterade halva föreställningen så till slut blev hon utlyft!!!
Samma sak men julfesterna i klassen.
Dom är saboterade för de andra barnen i familjen.
Nu återstår hennes och vi vet inte ens om vi kommer att gå på den :?

Var rädda om varandra!
 
Har just kommit hem från luciafirande med vår kontaktflicka och hon var LUCIA!! :D Hon klarade av den stora uppgiften med bravur! Är så stolt över henne!

Tolmia - jag kan se din gosse framför mig! Han är så söt i vanliga fall men med strut på huvudet måste han ha varit en underbar syn! Klart att lånemormor/extramormor/låtsasmormor är viktig!
Ge nu den duktiga gossen en stor kram från mig (om han kommer ihåg mig vill säga...)
 
Här kommer en till stolt mamma!
Dottern går på dagis och har nu lussat i dagarna 3, för pensionärer och för oss föräldrar. Idag fick jag höra från dagisfröken att hon var så duktig och sjöng så fint, en blivande stjärna! :D
 
Nu står vi med ångesten inför kvällens evenemang.
Skall vi (jag för gubben jobbar) gå och riskera att hon misslyckas och förstör för de andra i klassen?
Eller stanna hemma och veta att hon inte blir retad/ratad för att hon förstörde?
 
Hur gick det Honey?
Stannade ni hemma eller gick ni till skolfesten?
Just att hitta den där balansen att både låta barnen få prova men också skydda dem och inte ställa för höga krav.
Och anpassa aktiviteten efter dagsformen och kanske som du själv skriver ibland ta beslutet att avstå en aktivitet.
Jo jag känner igen mig.
Det är svårt att hela tiden ligga steget före.

Men jag tror att man egentligen känner var som är rätt för stunden att göra.
I det här läget är det oftast rätt att gå på sin egen magkänsla istället för att rätta sig efter andras förväntningar.
Jag tror egentligen inte ditt barn vill förstöra för de andra.
Det är nog sällan avsikten. Problemet är att det bara händer.
Precis som för Emil i Lönneberga som ju inte alls har någon avsikt med att göra hyss men ändå råkar illa ut hela tiden.
Vi får försöka vara som Alfred så kan det gå bra för ungen iallafall.
"Linor" finns det tillräckligt av ändå.

Tolmia
 
Jo, det blev klassfest även för henne.
Efter att ha rekat med fröken att det varit lugnt i skolan denna veckan tog vi chansen.
Svårt att säga nej också när hon själv, det första hon säger när jag hämtar, är att idag har det minsann fungerat i skolan :P .
För säkerhets skull gick vi hem direkt efter fikat INNAN allt brakade loss med "fri lek" för det är oftast då det skär sig.
Ju "smalare" gång desto lättare att hålla sig "på mattan".

Alla nöjda och belåtna :D och så återstår bara julspelet för grabben.
Familjen får se det på torsdag kväll.
Återstår att se om unga fröken klarar av att se det en gång till morgonen efter eller som vanligt "tycker det är trååååååkigt" och då inte behöver varken sitta stilla eller vara tyst............. :x
Vi har erbjudit fröken att gå med då och "punktmarkera" henne för allas skull.
Får se hur det blir.

Sedan är alla julfester avklarade för i år............
 
Vill bara säga att jag är glad för er skull , ibland måste man chansa , det gjorde vi när vi tog med biomormor på dagis luciafest , jag hade kännt mig lugnare om vi inte gjort det .
Nu gick allting jättebra och mormor tackade såå mycket för att hon fick följa med , det är ju inte hennes fel om inte biomamma sköter sig
Vår lill* var också glad över att få ha mormor med sig
God jul och försök att inte stressa nu de sista dagarna innan jul , det blir ju jul ändå
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp