Två barn samtidigt ??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er alla !
Jag skulle vilja ha era åsikter i en fråga som man nog kan tänka sig att man måste ha "lite högt i taket" i. En rent hypotetisk fråga eftersom den inte är aktuell.
Vi har funderat ganska mycket på hur det skulle vara att ta emot två nya placeringar samtidigt som inte är syskon. Att båda banen kommer in i familjen på samma vilkor . Lär känna oss och varandra samtidigt, att man inte är ensam i en jobbig situation ( att bli placerad ) Vi skulle kunna se många fördelar men givetvis så är det nackdelar också. Eftersom vi bor en bit ut på landet så finns det inte så många barn i närheten som kan bli naturliga kompisar. Då kunde det ju vara skönt att det alltid finns någon hemma som man kan vara med eller "bråka" med.
Bakgrund till frågan:
Vi har nu haft tre olika placeringar med barn med diagnoser och de har varit enda barnet här. Varken den placerade kommunen eller någon annan har velat placera något annat barn här samtidigt för att det skulle bli för jobbigt för den placerade och att vi hade tillräckligt med det barnet ändå. Samtidigt har vi ju sett att de här barnen inte har haft några kompisar inte klarat av att umgås med andra barn och därmed blivit väldigt ensamma. Något barn har vi haft på fritids efter skolan för att det barnet skulle kunna odla kompisrelationer. Det fungerade fram till att h*n hamnade i slagsmål och vägrade gå dit mer. Det blev ett mycket ensamt barn som la all fokus på mig eller datan.
Ska säga det med att våra biobarn är utflugna sen länge.
Finns det någon av er som har någon som helst erfarenhet av detta och vill dela med sig till oss.

Tacksam för era funderingar
Mammamoa
 
Jag har haft två placerade samtidigt ganska många gånger då jag är jour. Det har fungerat fantastiskt bra. Dels att de känner att de inte är ensamna i sin situation samt dels att de kan ha utbyte av varandra. Nu har jag endast ungdomar 13-20 år. Jag har bara positiva erfarenheter av det.
Nu har jag matchat ganska bra utifrån den som jag då haft placerad. Jag har alltså sagt nej till uppdrag pga av den dåvarande placerade.

Det jag kan känna från kommunerna är att de vill helst att man bara har en placerad för de tror att barnet mår bäst av detta i många fall. Dock har jag en annan erfarenhet av detta.

Är man "löshäst" som jag och har ett par rum lediga så kan inte kommunen säga stopp.
 
tror att det skulle vara mycket positivt för barnen att ta emot två ungefär samtidigt. Dock kan de bli knepigt med att få kommunen på samma tankar, tycker generellt att soc ofta vill bestämma att man enbart ska ta emot en plac i taget. ni har ju på plussidan att era biobarn är utflugna, själv har jag fått till svars att vi har för många barn så ytterligare plac kan inte komma på fråga (har en plac och 3 bio) Lycka till iallafall :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp