Två funderingar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej hej!

Ny här! Jag och min familj har så sakteliga börjat närma oss de planer vi haft på att bli familjehem under en lång tid. Jag har försökt läsa mig till det jag undrat men har nog två saker jag funderar på och hoppas att någon har möjlighet att dela med sig.

1) Hur har den första tiden sett ut vid en ny placering? Första dagen, veckan? Något ni gjort som fungerat särskilt bra alt. dåligt?

2) Det här med organisation kontra kommun, hur kommer det sig? Outsourcar vissa kommuner all sin placeringsverksamhet eller tar man hjälp vid särskilt svåra placeringar?

Tusen tack på förhand!
 
Det beror så på från fall till fall.Är det frivillig placering kan det ju vara mycket kontakt med biologföräldrarna. Är placeringen s.k. LVU kan allting ske väldigt fort. Så är det skillnad om den placerade är liten eller stor... Klart är att det är en tid av prövende från bägge sidor. Just nu "skolar" vi in en tonåring med allt vad det innebär av att läsa av kroppsspråk, outtalade frågor, osäkerhet osv. Räkna med s.k. smekmånad, då det tar tid att prova sig fram var gränserna går hos varandra... Lycka till! Snus7mumriken
 
Sorry. Glömde din andra fråga! Det är okså olika från kommun till kommun. Vi har haft himla tur med en kommun som verkligen ställer upp när placeringar varit svåra. Vi har haft extern handledning, fått ART utbildning hemma hos oss osv. Sedan finns det kommuner där allt är lite trögt... Snus7mumriken
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp