två kommuner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Halloj

Har hamnat i en märklig situation. Vi har ju sedan tidigare en plac. som krävt att jag varit hemma på heltid eftersom plac. inte klarat av mer än ca 15-20 tim på förskola. Nu har vi fått en placering till som är för liten för att lämnas bort.

Den första kommunen vill nu sänka mitt förhöjda arvode rejält, eftersom jag nu ändå kommer att gå hemma med den minsta, att den första plac ändå har kvar sitt behov att någon är hemma är det ingen som bryr sig om.

Den andra kommunen är inte heller direkt pigga på att betala ngt LBF eftersom jag ändå behöver gå hemma med den stora plac. Att deras plac är för liten för dagis är heller ingen som bryr sig om.

Som det ser ut nu, så har jag sämre inkomst nu för två barn än vad jag hade för ett förut...

Nu skulle kommunerna prata med varandra för att försöka komma till en lösning. Men hur tänker dom egentligen, bägge två försöker åka snålskjuts på varandra, så tråkigt..

Jag är absolut inte ute efter att få typ två LBF, men jag vill ju åtminstone ha det jag har nu, har försökt få dom att dela på det..skulle ju bägge kommunerna tjäna på för bägge två vill ju ha mig hemma.

Vilken röra och snart är det sommar och semester och då är det väl ingen som tar i detta, bägge kommunerna väntar väl ut varandra :twomad:
 
Gah, vilken soppa!!! Eller seg deg... Att dela på lbf:en vore ju en bra deal, tycker det vore smart. Men varför ska det förhöjda arvodet sänkas- är det det som ersatt din lön- har du haft ett stort arvode som skulle täcka upp för din lön??

Jag fattar att de försöker åka snålskjuts, inte ovanligt, men skrämmande.... Är även lite nyfiken på hur din första kommun tänker kring det att du behöver gå hemma då barnet är i förskola del av dag....mitt soc tycker att jag ska jobba 50% då barnet är i förskolan- men då jag har restid skulle barnet vara i förskola 25 timmar...vilket det inte mäktar med....o hur får man då till möten på hab, umgänge, möte med soc och samarbetssamtal med bio...på sådana saker kan ju inte alltid barnet vara med.....

Jag hoppas dina soc hinner komma överrens innan somamren- för då går det ju inte att få tag i människor.... :bounce:
 
Hej

Ja det är verkligen en soppa, båda kommunerna vill att jag går hemma, men ingen vill betala mig. Den första kommunen har betalat dubbelt förhöjt arvode för att :angel: inte klarat av mer än ca 15-20 timmar på dagis, men nu anser dom att den :angel: behov av att någon går hemma löser sig eftersom jag nu måste gå hemma med plac nr 2 som är för liten för dagis. När plac nr 2 ska till dagis skulle kommun nr 1 ev. ersätta mig på nytt om fortfarande plac nr 1 behövde ha mig hemma. Puh krångligt.

Kommun nr 2 kan inte ersätta mig med LBF eftersom jag inte haft ett "riktigt" jobb sen plac nr 1 kom. Dumt nog gick jag med på för 1 år sedan att den första kommunen tog bort LBF och gav mig förhöjt arvode istället. Hade det fortfarande kallats LBF hade detta problem inte uppstått.

Bägge kommunerna är jättetrevliga och tycker "synd" om mig, men ingen kan göra något för socialnämnden skulle inte godkänna det.. :twomad:

Vi är ju utredda genom en org. och har även fått barnen genom den org, men vi är anställda av kommunerna, men org. tyckte detta var hel tokigt och skulle se om dom kunde hjälpa oss på något sätt. Som det ser ut nu, så förlorar vi pengar på att vi tog emot barn nr 2. och det är ju helt befängt tycker jag.

Men vi är jätteglada för båda "våra" barn så vi får bita ihop och hoppas att detta löser sig. Vet att vi som familjehem ska ställa krav och säga vad vill ha istället för att ta emot det vi erbjuds och jag har verkligen försökt, men att riskera att vi blir av med något av barnen vill vi inte..

Fruktansvärt tråkigt att kommunerna utnyttjar varandra så här..

Vår äldsta plac har en resurs i förskolan som plac. kommun betalar för, och nu vill dom att att vår kommun som vi bor i ska betala istället, att dela på det verkar inte vara något alternativ :twomad: . alla är ense om att resursen behövs, men bägge kommunerna väntar ut den andra för att slippa betala...vilket jädra sätt av kommunerna att bara tänka på dessa pengarna :twomad:
 
Låter ju helt galet Ester men då får väl bägge kommunerna ge dig så pass mycket i höjt arvode så att det skulle bli som en heltidslön.
Det är när vi inte sätter stopp för sånt här som kommunerna kan fortsätta behandla oss som slitoslängvaror......
När jag har haft resurs åt barn i skolan så har det varit placerandekommunerna som betalat när vi haft jourbarn, hemkommunen om det är fasta placeringar, är barnet LSSát så är det numera placerande kommunen som ska betala extraresurser...
En djungel det där :rollhappy:
 
Hej! Förstår inte riktigt vad problemet är? Har du ett kontrakt med arvode eller med arvode + lönebortfall?

Hade jag ett kontrakt med arvode utan lönebortfall skulle jag bara kontra med att jag sänker arvodet lika mycket på kronan som socialsekreteraren sänker lönen. En (ny) placering har INGET med arvodessättning av ett annat barn att göra, enligt min mening. (Lönebortfall något annat)

Mitt varmaste tips är: Fråga och vela inte så mycket om ekonomin så får socialsekreterarna inte så stort spelutrymme om arvode och omkostnadsersättning. Om inte du har en bestämd uppfattning om vad du tycker att du och placeringen är värda och står för det - vem ska ha det då?

Stå på dig! :razz:

Mama
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp