Tvilling förfrågan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har blivit förfrågade om vi kan tänka oss att ta emot ett tvillingpar, de är nyss fyllda ett år. Vi har sagt att vi kan ta emot placeringen så nu väntar vi med spänning på vad som kommer att hända. Men det känns lite nervöst.Vad skall vi tänka på för att få dem att känna sig trygga med oss ? Vi har bara haft lite äldre barn tidigare.Är det svårare när de är två? Tänkte med anknytning osv.Vad mer skall man tänka på?
Vilken ersättning skall man kräva?
 
Gud, va kul!!!!

Har ni andra barn "att ta hänsyn till"?
För det som är svårast med två är ju att få tiden att räcka till!
Det är två att krama, två att trösta och två att mata..
Två att tvätta till.......

Men också två att älska....
Och kärlek är det enda du får MER av ju fler du delar med dig till! :claphappy:

Se till att få ordentligt med tid hemma med dom (med ev inkförlust) så att ni hinner knyta an innan det är dags för ev dagis.
Gärna att BÅDA kan vara hemma första tiden.
Och självklart är det dubbelt arvode och dubbel omkostnad!
 
Vad roligt. -grattis vill jag börja med att säga.

Att få dem att känna sig trygga: Att ni ser dem hela tiden. Antar att din man får vara hemma med er i början. Bära bära bära....oundvikligt om man ska få till en bra anknytning. Kan tipsa om tricot slen, suverän att bära även lite större barn i.
Nu vet jag inte hur era barn är med närhet. Vår lille kunde jag inte bära i sjal i början, nu går det jättebra.

tänk er för när det gäller valet av vagn, ni bör ha barnen vända mot er...Så att de kan se er, främjar också anknytningen.
Mycket gos, mycket närhet.

Surfa gärna in på adoptionssidorna. De har bra tips på anknytningen.

En bra sida är anknytning.nu

Räkna med att barnen backar ett par steg i sin utveckling, stannar upp. De kommer troligtvis att lägga energi på att knyta an.

Vår lille var mkt tidig, kunde dra sig fram i rasande tempo och ställde sig tidigt upp, men när barnet kom till oss, så stannade det upp. Gick först en månad innan 1års dagen.

Jag kan berätta hur mkt som helst om detta. Inboxa mig gärna.

Lycka till!!
 
Vi har tre egna barn i åldrarna 10, 7 och 4 år så det kommer nog att bli fullt upp.
Vi hade storebror till tvillingarna jourplacerad hos oss i våras men det akuta omhändertagandet gick inte igenom då så de flyttade hem. Men nu har situationen förvärrats väldigt mycket i hemmet så det blir en ny placering av bara de små. Storebror kommer att bo hos sin pappa.
Jag vet inte så mycket om de små annat än att de är förtidigt födda och lite sena i utvecklingen.
Vi får väl se hur det blir nu väntar vi bara på att soc hör av sig.
 
Finns även tvillingklubb på nätet. Jag vet inte hur mycket det kan ge just i familjehemssammanhang, men googla på tvillingar så får du se vad som dyker upp.
Jag har en bekant som fick tvillingar, prematurfödda.
I något annat inlägg i en av trådarna tipsade jag om hennes C-uppsats som handlar om när för tidigt födda går i skolan och hur dem ska följa utvecklngen m.m.
http://www.prematur.nu/kontakt/2005-1.pdf
Nu är det ett tag sedan just den artikeln skrevs, men kanske den i framtiden kan hjälpa dig eller någon annan.
Jag själv känner att det är viktigt att man ser till att tvillingarna är två personligheter och inte en och samma person bara för att dem är tvillingar. Sen kan jag själv tycka att det är jättegulligt med tvillingar på väldigt många andra sätt.
Men bara för att den ena tvillingen har sina omsorgsbrister och behov så behöver det inte betyda att det andra barnen har samma brister.
Det gäller nog verkligen att se på individerna.
Nu är ju dessa två små, barnen i den åldern är ju fortfarande rätt så formbara, men har det brustit i grundläggande behov så har ni en hel del att bita i och jag vill verkligen önska er all lycka till!
 
Håller med MGB där.....har det brustit i omsorgen första tiden så kommer ni att ha att göra. Därför påpekar jag än en gång hur viktigt det är att ni är hemma båda två. Det kommer att bli mkt bära bära bära....och då behövs ni båda.

Inskränk alla besök. Ni två är de som matar, tröstar och nattar. Besökare kan sitta på golvet, men plockar inte upp barnen. Ni måste jobba på anknytningen för att komma frammåt.

Därför menar jag att adoptions sidorna har enormt mkt att lära.

När vi fick vår lilleman, hade vi varit inne på adoption, så jag var ganska påläst och det har hjälpt oss enormt mkt. Med facit i hand idag så skulle jag backat ännu mera bara. Struntat i vanlig mat och bara flaskmatat ett tag. Behöver inte vara länge, men det främjar anknytningen.

Lycka till!!!
 
Tack för alla kloka svar. :razz:
Jag har frågat om vi får vara hemma båda två i början och det tyckte soc. var en bra ide så det skall vi få. Det är bara att de inte har kunnat ge en exakt dag som tvillingarna kommer, de kommer nog om någon vecka. De vill göra en riktig LVU utredning nu då det akuta omhändertagandet inte gick igenom tidigare. Jag hoppas att min mans jobb inte drar ut på hans ansökan om tjänstledigt då den kommer att komma in med kort varsel. Men det ordnar sig nog.
Det känns ganska skönt att vi hinner smälta nyheten och förbereda oss ordentligt.
 
Hej Kajsavarg!

Hur har det gått med "dina" tvillingar?
Har de kommit till dig/er?

Är lite nyfiken.................................
Du behöver inte svara om du inte vill.
 
I natt kom de! Eller rättare sagt vid 23 tiden i gårkväll. Det gick upp i kammarätten och där fick soc rätt. :claphappy:
De blev avlämnade hos oss utan kläder, tillbehör och utan att soc heller lämnade några saker, jo bilbarnstolar fick vi låna. Våran handläggare hade lovat att skicka med "rekor" och det gjorde hon, men de som lämnade barnen tyckte att det inte behövdes och tog med dem. Så nu står vi här och improviserar. Vi har tack och lov lite högre stolar som fungerar som matstolar och jag har rusat och köpt blöjor, haklapp, pipmugg etc. och lite kläder så vi klarar helgen. De som lämnade barnen menade att de hade ju kläderna de hade på sig så de klarar sig till på måndag. Dvs en tröja, en byxa och ett par sockar. :? Jag tror att de inte har riktigt koll på hur mycket en liten kan grisa ner sig. När jag påpekade det så sa de att barnen har ju haklappar att använda. Hmm...Mina barn brukar grisa ner sig även med haklapp.

Men natten har gått kanonbra och nu sover änglarna middag så det känns härligt. Det här kommer att gå bra. Änglarna är så härliga och goa ungar. Nu skall vi ladda för en härlig jul med stor familj.
 
men oj.. vilken start ni fick. Vad var detta för människor som bara lämpade av de små liven som 2 paket?
Rekv är ju ett måste - hur tänker folk? :? Samma kläder som de kom i är ju ett hån mot er. :evil: Blir arg är famhemmen bara nonchaleras så här.

Men GRATTIS iaf till de små liven, hoppas att det går bra.
Det kommer att bli full rulle hos er kan jag tro... vad roligt!

God Jul!!
/Adal
 
Grattis!! Härlig jul :claphappy: . Kan nog bli lite annorlunda :roll: :angel :rollhappy: :banan:

Jag håller med Adal totalt!! :bounce: . Ibland undrar man om soc. kommer från en annan planet. Det kan ju gå åt många ombyten bara på en dag!! Har flera gånger fått hem småttisar som bara har de kläderna som de har på sej. Det borde väll gå att "riva" med sej nåt/några extraplagg??

Ha en riktig god jul med era små!!
Mvh Vivan
 
Hej kajsavarg!

Hej!
Puffar lite i den här tråden...är så nyfiken på hur det har gått för er? Om du har lust och tid så får du gärna berätta. Hur var första tiden? Tog det lång tid för dem att knyta an till er? Hur är det nu ett år senare? Det hade varit jättespännande att få höra och lärorikt. :D
Vi håller själva på med inskolning för vår första placering, 3 år gammal. Omhändertagen enligt LVU. De är spännande, nervöst och roligt på samma gång. :banan:

Hälsningar Tia
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp