Tvillingar!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Vi är ett nytt familjehem som nu står inför vår första placering. Vi har själva 3 söner och har nu fått en förfrågan på ett tvillingpar (tjejer) som är 2 år. Vi undrar lite om det finns andra som har erfarenhet av tvillingar som placerade och vad som är rimligt i arvode. När det gäller det ekonomiska verkar det som att man är "girig" så fort man tar upp frågan till diskussion. Snälla, vi vore tacksamma om ni delade mer er av era synpunkter.

Hälsningar

/Halbard
 
Har inte tvillingar placerade

men har biologiska tvillingar själv som nu är 4 år.
Har haft syskonpar placerade tidigare och det viktigaste när ni diskuterar arvode och omkostnadsersättningar är att det är två barn alltså 2 arvoden plus 2 omkostnadsersättningar. Det spelar ingen roll att de i det sammanhanget råkar vara födda samma dag.

Hur mycket som är rimligt i arvode är svårt att säga, det beror på hur stor arbetsinsats som krävs av er. Hur ofta ni skall ha kontakt med nätverk, vad har tjejerna gått igenom tidigare, finns det trauman som påverkar dem?

Vad man kan säga annars om tvillingar är just det att det är dubbelt upp av allting. Dubbel lycka, dubbelt jobb. Dubbel glädje, dubbel ilska.
Nu börjar våra små lämna trotsåldern men det är många gånger som det känns att man lever när de är mitt uppe i den. Istället för ett barn som kastar sig på marken och skriker så har man två i samma ålder som antingen gör samma sak eller sticker iväg. Samtidigt har man två att gosa med samtidigt och det är bara hur gulligt som helst.

Lycka till kom bara ihåg att det lönar sig inte att vara snäll i en ekonomisk förhandling och det är mkt svårare att få höjt arvode senare än att få ett högt från början.

Kram

A
 
När dom är så små behöver ni ju vara hemma med dom en period också. Hur lång den ska vara beror ju mkt på hur mkt som finns i bagaget och hur det går med anknytning etc. Vi fick två små och där var både jag och min man hemma på heltid en månad och jag är fortfarande hemma på heltid efter 6 månader. Alltså behöver ni även förhandla om lönebortfall utöver arvode och omkostnadsersättning.
Lycka till i massor!!
 
tvillingar

vi har placerade tvillingar 3,5 år nu. Fick lönekompensation 1 år och sedan förhöjt arvode pga täta kontakter med bio. Tvillingar är VÄLDIGT speciellt- man känner sig konstant otillräcklig, kan inte bära på två hela tiden kan inte ge lika mycket tid/uppmärksamhet som med ett en-barn. Våra jagar dessutom upp varandra hela tiden - inte ggr två utan ggr fyra minst. Just nu är de extremt jobbiga men ger naturligtvis extremt mycket tillbaka. Mitt råd är att du bör se till att du får ordentligt betalt. Det är jobbigt, de har med sig en hel del i bagaget annars vore de inte placerade. Men det är värt det. Men för min del skulle jag aldrig orka med att jobba utanför hemmet också, det räcker och blir över med att vara familjehemsmamma till tvillingar!/ Sussika
 
Hejsan , klart man ska ha dubbel ersättning om man har två barn.
Vi är en kontakt familj i Göteborg och har ett syskonpar via soc.
Vi får allt dubbelt förutom bil/milersättningen.
MVH Kerstin
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp