Tystnadsplikt/andningshål

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hm efter att Fiaflopps tråd är stängd undrar jag lite i allmänhet.
Självklart vet vi ju alla om att det är ett "öppet" forum alltså att allmänheten kan gå in o läsa. Att bio föräldrar kan känna igen sig osv,
Jag undrar hur stora möjligheterna skulle vara att ha ett "låst" forum...
O för att komma in måste verifiera sig hos familjehemmet.se tex.
m namn, telefon nr osv?
Skulle det kunna göra det möjligt för oss att prata mer öppet?
jag menar om vi har handledning i grupp...då hävs ju också tystnadsplikten.
Skulle inte detta kunna ses som samma sätt fast i skriven form bara?

Finns det en möjlighet?
 
Ang. tystnadsplikt så har jag fått besked av 2 socialsekreterare att det gäller ej familjehem som arbetar som uppdrag och har arvode. Men däremot har vi sekretess.
För mig har det samma betydelse.
Sekretesslagen är en svensk lag som innehåller bestämmelser om tystnadsplikt i det allmännas verksamhet och om hur myndigheter ska handha sekretessbelagda uppgifter. Den avhandlar följande:

*Sekretess med hänsyn främst till rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation.
*Sekretess med hänsyn till rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik.
*Sekretess med hänsyn till myndighets verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn.
*Sekretess med hänsyn främst till intresset att förebygga eller beivra brott.
*Sekretess med hänsyn till det allmännas ekonomiska intresse.
*Sekretess med hänsyn till skyddet för enskilds förhållanden av såväl personlig som ekonomisk natur.

Någon som har annan uppfattnig om sekretess?
 
Här kommer utdrag ur skl, cirkulär 08:81

Sekretess
Barnet
Familjehemsföräldrarna omfattas inte av socialtjänstsekretessen. Det medför att familjehemsföräldrarna i största möjliga utsträckning kan jämställas med vanliga föräldrar som kan tala om barnet med förskola, skola och hälso- och sjukvård. De bör däremot erinras om att vara försiktiga med de uppgifter de lämnar, i vilka situationer det kan ske och till vem.

Ett slutet forum är nog tyvärr inte möjligt att genomföra. Svårt att veta vem som har ärliga avsikter. Lättast är nog att försöka hitta någon genom fourmet, hålla mejl eller PM kontakt för att skapa kontakt med likasinnade.

Fiaflopps tråd låstes pga hon önskade det.

Hälsningar
Anne Aronsson
familjehemmet.se
 
: Tystnadsplikt/andningshål

Ok, kul nu har jag lärt mig något nytt hihi
Det ska man ju göra varje dag ;)


Jag förstår att det skule bli extra mycket administrativt också med en "låst" sight

Jag tror också att vi säkert "hittar" varann på ALV tex...
Vore roligt om ni också hänger med ! : )
 
Så sant som det är sagt, någon sekretess har vi inte, vilket många tror och vågar därmed inte prata ordentligt med tex skolan. Vi jobbar för barnen, sen ska man behandla dem med respekt men det gör vi väl med våra egna barn också?

Vet inte om gränsen är hårfin men jag berättar det jag anser är nödvändigt för att vi ska få den hjälp vi behöver, det gäller inte bara information om barnet utan även om föräldrar och övrigt nätverk om jag anser att det är till nytta för personen jag pratar med för att kunna hjälpa oss och barnet.

Sen behöver jag ju inte babbla till grannen att vårt barns mamma är missbrukare och sitter inne just nu. Den informationen är ju inte nödvändig att dela med sig av.

/Sara
 
Jag kan bara tala för min egen del nu, men jag har genom forumet funnit vänner, vi bor inte direkt dörr till dörr, men har ändå en mycket tät kontakt med MSN och telefonledes. När det passar med allt runt omkring så tar vi oss tid också att träffas.
Det är väldigt betydelsefullt att jag har mina få vänner.
Sen så är jag enormt tacksam och glad för att det här forumet finns och att det också håller en hög kvalité.
Forumet har hjälpt mig oerhört mycket genom vår resa till att bli familjehem, jag tycker själv att jag har utvecklats enormt mycket med min egen inställning, mognad och mina tankar runt om familjehem.
Ibland så är det ju så, säkert med väldigt många personer att viljan är god med att bli familjehem, men att kanske inte allt alltid finns på plats så att det blir det bästa för den placerades skull.
Genom det här forumet så inser jag med mig själv att jag har tagit jättestora steg in i den här världen.
Jag förstår allas vår vilja och önskan om behovet av att få träffas, få prata ur sig, ösa ur sig, för i väldigt många fall så är det ett rätt så ensamt liv att vara familjehem.
Speciellt om man kanske har haft ett yrke där man har arbetat borta heltid och med ens börjar gå hemma.
Socialtjänsterna och alla organisationerna skulle behöva tänka på det här med att vara rädd om sina familjehem och fundera på hur dem allra bäst kan göra oss starkare och göra vårt liv mer drägligt.
Jag vet att en kommun i närheten där jag bor har ett öppet hus för familjehem, så dem har just anammat idén om hur dem ska kunna tillgodose sina familjehems behov bäst.
För inte handar det ju enbart om att vi familjehem vill få så bra betalt som möjligt, i varje fall inte för min egen del.
Det handlar även om så mycket annat som att man har en god dialog med sin handläggare, bra handledning, att det inte ska vara så krångligt och besvärligt för varje gång det ska eskas någon slant till v ad nu behovet är.
Men att dem också ser det stora långa perspektivet och däri tycker jag just att det är väldigt viktigt att dem anordnar resor, konferencer, öppna hus eller liksom vad du vill helt enkelt.
Jag kan också önska att socialtjänster och organisationerna la konkurrenstänket lite åt sidan och försökte förena familjehem, i varje fall länsvis. Vi skulle nog bli väldigt många familjehem då och skulle kunna knyta många kontakter.
Men i varje fall så är mitt tips att finner man en vän genom forumet som man känner att man kan lita på så etablera kontakten och bubbla på. Jag och min vän gör det väldigt mycket, speciellt genom MSN eftersom vi bor en bit ifrån varandra.
Kram o lycka till alla
Hälsningar MGB
 
De kommuner som vi arbetat för har anordnat både konferenser och resor :claphappy: . Likaså har de försökt med "öppet Hus-dagar" och samla alla sina familjehem för att man skall "veta om" vilka som finns i kommunen och kanske hitta någon att samarbeta med. En kommun försökte t o m ordna så att man kunde bli avlastningsfamilj för varandra om det fanns familjer som "gick ovanligt bra ihop". Tyvärr var vi inte många som nappade på det och straxt där efter avslutades uppdraget från den kommunen.

Vi har bara positiva upplevelser från våra kommuner!
 
För den org vi arbetar för så har vi familjehemsträffar en gång per månad! Dessutom har vi, just nu pågående, en utbildningsserie som innehåller bl.a. lagar och dess betydelse, beroendeproblematik, barns utveckling och vad brister i uppväxten kan medföra senare under livet, m.m. :banan: Jättebra, och dessutom känner vi oss värdefulla - vi får massor med information, utbildning och samvaro! En gång per år får vi också delta på en stor gemensam träff under 2 dagar där alla org fam.hem i Sverige möts!
I dagens läge känns det som vi är priviligierade!
 
Så glad jag blir när jag läser det! Då är det ju precis så som jag önskar. Det gör oss också till bättre familjehem och att kommuner/org. själva inser hur viktigt det är!
 
Åter till Helgonas första inlägg.....
Personligen tycker jag det säger mer om den som läser, om den istället för att suga åt sig själva frågeställningen ägnar sig åt att försöka hitta saker som kan peka ut vem det gäller....

Skulle kunna tänka mig att det finns massor med barn som har liknande situationer, svårigheter och sånt som vi f-hem får kämpa med.......och om nån från X-stad skriver nåt så är de ju ingen jag känner så varför bry mig i annat än själva anledningen till skrivandet....????Jag vill då lära mig av andras erfarenheter!!!!!

Vem vet vilka som ändrat nåt i fakta....13 eller 14 år....kille eller tjej....antal syskon....Jag vet då aldrig om hela storyn stämmer....och inte bryr jag mig heller....Vill bara lära mig hur nån annan gör!!!!

Och visst....soc läser här....biosar läser här....men håller man sig till själva problemet så kan ju ingen annan veta VEM som åsyftas.....även om soc eller bio tycker att vissa fakta liknar.......så kan man ju ändå inte VETA.....

Den här världen är liten säger nån.....och visst....men är det nån som känner igen det man skriver så måste ju den känna en i verkliga livet....och då vet man säkert redan problemet!!!Folk som bor några mil bort....vet jag ju inte ens om dom är f-hem eller inte....för jag känner dom ju inte.....

För mig känns det som mer viktigt att vi hjälper och stöttar varandra med råd och tips.....för barnens skull!!!!Än att vi sitter och märker ord.....alltså!

Känns som det gått troll i det här!!!!
 
För att ännu en tråd inte ska spåra ur så kan vi kanske lägga detta bakom oss för nu och gå vidare :wink:

Låser denna tråd och hoppas att vi kan enas om att vi alla ser olika på vad som kan anses, i läsarens ögon, som utlämnande. Vi har alla olika erfarenheter som göra att vi tolkar det som skrivs olika och därmed reagerar olika.

Alla får själva ta ansvar för det de skriver.

Hälsningar
Anne Aronsson
familjehemmet.se
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp