Tystnadsplikt/andningshål

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hm efter att Fiaflopps tråd är stängd undrar jag lite i allmänhet.
Självklart vet vi ju alla om att det är ett "öppet" forum alltså att allmänheten kan gå in o läsa. Att bio föräldrar kan känna igen sig osv,
Jag undrar hur stora möjligheterna skulle vara att ha ett "låst" forum...
O för att komma in måste verifiera sig hos familjehemmet.se tex.
m namn, telefon nr osv?
Skulle det kunna göra det möjligt för oss att prata mer öppet?
jag menar om vi har handledning i grupp...då hävs ju också tystnadsplikten.
Skulle inte detta kunna ses som samma sätt fast i skriven form bara?

Finns det en möjlighet?
 
Ang. tystnadsplikt så har jag fått besked av 2 socialsekreterare att det gäller ej familjehem som arbetar som uppdrag och har arvode. Men däremot har vi sekretess.
För mig har det samma betydelse.
Sekretesslagen är en svensk lag som innehåller bestämmelser om tystnadsplikt i det allmännas verksamhet och om hur myndigheter ska handha sekretessbelagda uppgifter. Den avhandlar följande:

*Sekretess med hänsyn främst till rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation.
*Sekretess med hänsyn till rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik.
*Sekretess med hänsyn till myndighets verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn.
*Sekretess med hänsyn främst till intresset att förebygga eller beivra brott.
*Sekretess med hänsyn till det allmännas ekonomiska intresse.
*Sekretess med hänsyn till skyddet för enskilds förhållanden av såväl personlig som ekonomisk natur.

Någon som har annan uppfattnig om sekretess?
 
Här kommer utdrag ur skl, cirkulär 08:81

Sekretess
Barnet