Umgänge med föräldrar och syskon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är det jag igen :D

Är så givande att höra hur andra har det med sina uppdrag eftersom vi inte har "rätta boken" att ta till....
Undrar hur er soc prioriterar föräldrarkontakten för era :angel: .
Så här har det blivit för oss och jag känner mig inte bekväm i detta...
Barn nr 1 fick inte ha kontakt med sin mormor på de 5 första månaderna, varför vet jag inte för hos henne är det inga problem, 5 månader är lång tid...Hon har fått svar att hon inte fick ta kontakt med oss och sitt barnbarn, sen när första umgänget med henne skulle vara fick vi hennes telefonnr dagen innan de skulle träffas och då skulle de tillbringa en helg tillsammans. Hon känner sig så dålig som mormor, när hon inte har fått prata med sitt barnbarn.
Lika så barn nr 2, :angel: har bott mycket hos sin morfar, men nu ska de endast få träffas 1 gång/mån mellan kl XX och XX.
Barn nr 1 har syskon men där får mamman träffa och bo med ett syskon som oxå är LVU:ad som bor hos sin pappa, men vår :angel: ska endast få träffa henne, med mormor som stöd.
Vi tycker att de ska även prioritera syskonen i sitt umgänge men de tycker de att den kontakten ska vi hålla med resp pappor...
Känner att de straffar mor och farföräldrar och känner inte att detta är barnens bästa...
Hur ofta får era barn träffa bio föräldrar och släkt? Får de sova hos dem?
Tacksam för svar!
 
De träffas på bästa sätt för barnen :banan: . Alla kommuner vi samarbetar med värderar umgänget högt och vi ser till att det är på barnens villkor. När det är något vi inte förstår eller håller med om så frågar vi och för en dialog tills vi förstår eller kommer överens.

Ifrågasätt och ställ krav du med :angel
Jag skulle må dåligt av att inte förstå och acceptera beslut så jag tar alltid tag i det direkt.
 
Det kan ju också vara så att det finns saker era socialsekreterare inte kan delge er helt? Försök prata med dem och ta upp era synpunkter men var också medvetna om att de kanske har sina skäl även om de för er kan verka märkliga.
 
Vår Liten har inte någon kontakt med bio-släktingar alls. Inte ens m halvsyskon. Men våt Liten har ju heller aldrg haft någon sådan ontakt , plac som bäbis, mkt liten sådan. För oss känns det bra, och barnet kan ju m ökad ålder ha kontakt om så önskas, men hela bio-nätverket är komplicerat, m mkt skuld och skam och barnets bio-mormor har tagit avstånd från biomor då biomor gjort saker som kanske faktiskt inte är förlåtliga...
 
Gör mitt bästa... sa:
Vår Liten har inte någon kontakt med bio-släktingar alls. Inte ens m halvsyskon. Men våt Liten har ju heller aldrg haft någon sådan ontakt , plac som bäbis, mkt liten sådan. För oss känns det bra, och barnet kan ju m ökad ålder ha kontakt om så önskas, men hela bio-nätverket är komplicerat, m mkt skuld och skam och barnets bio-mormor har tagit avstånd från biomor då biomor gjort saker som kanske faktiskt inte är förlåtliga...


Detta lät komplerarad, ska barnen lida för föräldrars misstag, fel och brister.
Låter inte klokt i mina öron, jag som vurmar för att barn ska ha kontakt med sina syskon och nätverk, så mycket som är möjligt.
Jag resonerar som så att alla barn har rätt till sin släkt och sin historia, för detta kommer ikapp dem när de blir vuxna...
 
Fia-Lotta sa:
Gör mitt bästa... sa:
Vår Liten har inte någon kontakt med bio-släktingar alls. Inte ens m halvsyskon. Men våt Liten har ju heller aldrg haft någon sådan ontakt , plac som bäbis, mkt liten sådan. För oss känns det bra, och barnet kan ju m ökad ålder ha kontakt om så önskas, men hela bio-nätverket är komplicerat, m mkt skuld och skam och barnets bio-mormor har tagit avstånd från biomor då biomor gjort saker som kanske faktiskt inte är förlåtliga...


Detta lät komplerarad, ska barnen lida för föräldrars misstag, fel och brister.
Låter inte klokt i mina öron, jag som vurmar för att barn ska ha kontakt med sina syskon och nätverk, så mycket som är möjligt.
Jag resonerar som så att alla barn har rätt till sin släkt och sin historia, för detta kommer ikapp dem när de blir vuxna...

Fast varje fall är ju unikt och ibland så är det bättre utan kontakt :roll: Att ha rätt till sin släkt och historia håller jag med om helt men det ena utesluter inte det andra.
 
Man kan ju också se det så att det blir väldigt komplicerat att hantera hela situationen för ett barn. Bioföräldrar, biosyskon etc. Tycker, av egen erfarenhet, att både Hjärtat och Gör Mitt Bästa stämmer väl in på vår familj. Ibland kan det få vara skönt att bara få vara barn också - det är inte så "bara" att kunna hantera all släkt och de krav som kan ställas på att behålla kontakt, tycka om/älska, jämlikhet, förklara för andra barn etc etc.
Det kan säkert vara svårt även för den vuxne att hantera allt detta medför - tänk då på ett litet barn som bara har känlor som styr och inga verktyg att hantera detta.
 
Anol sa:
Man kan ju också se det så att det blir väldigt komplicerat att hantera hela situationen för ett barn. Bioföräldrar, biosyskon etc. Tycker, av egen erfarenhet, att både Hjärtat och Gör Mitt Bästa stämmer väl in på vår familj. Ibland kan det få vara skönt att bara få vara barn också - det är inte så "bara" att kunna hantera all släkt och de krav som kan ställas på att behålla kontakt, tycka om/älska, jämlikhet, förklara för andra barn etc etc.
Det kan säkert vara svårt även för den vuxne att hantera allt detta medför - tänk då på ett litet barn som bara har känlor som styr och inga verktyg att hantera detta.


Så bra förklarat, fint :claphappy:
 
Jag igen....barnets biosar är osams, äldre generationer och halvsyskon har inte visat intresse, mycket skuld och skam- misshandel är det som är orsak för placeringen- en del släktingar bor utomlands, släktingar har betett sig illa mot barnet när de ngn gång varit med....listan kan göras lång....

jag är av den uppfattningen att våra bonusbarn ska ha kunskap om sitt ursprung efter ålder och förutsättningar. i nuläget är jag övertygad om att lugn och ro är vad detta barn behöver- EN fammilj med relationer att handskas med....varit mkt trubbel m anknytning- och är fortfarande... och att då bollas runt mellan släktningar som alla ska kramas fast man inte setts på 3 år känns som ett övergrepp på detta barn. Har jobbat med anknytning proffessionellt i mitt jobb och har mkt på fötterna. Jag tror att barnet i takt med ökad ålder kommer att funera mkt på sitt ursprung och då-. då ska det var öppet för kontakter. JUST NU- i vardagen tror jag inte barnet behöver någon annan kontakt än kontakt med sina bioföräldrar....ocjh även det behöver vara begränsat.... kan tyckas som hårda ord... men jag tror på det. :wink:
 
Extra tillägg....tror faktiskt inte att någon behöver kontakt med sina hela släktträd....inte ick-placerade barn heller....man kan ha ett rikt nätverk utan att ha kontakt med alla mor- och farföräldrar, mostrar, farbröder, halvsyskon etc...

Tror att det viktigaste är att ha ett flertal människor omkring sig som man kan umgås med, som man känner sig trygg med och som man kan få positiva upplevelser tilsammans med....för det behöver man kanske inte träffas elelr ringa till hela bionätverket.... blod är kanske inte alltid tjockare än vatten...jag själv skulle tycka att det vore enklare beslut att donera en njure till min bästa vännisnnas barn än till mina egna kusiner som jag inte känner så väl.... bara lite tankar...
 
Gör mitt bästa... sa:
Extra tillägg....tror faktiskt inte att någon behöver kontakt med sina hela släktträd....inte ick-placerade barn heller....man kan ha ett rikt nätverk utan att ha kontakt med alla mor- och farföräldrar, mostrar, farbröder, halvsyskon etc...

Tror att det viktigaste är att ha ett flertal människor omkring sig som man kan umgås med, som man känner sig trygg med och som man kan få positiva upplevelser tilsammans med....för det behöver man kanske inte träffas elelr ringa till hela bionätverket.... blod är kanske inte alltid tjockare än vatten...jag själv skulle tycka att det vore enklare beslut att donera en njure till min bästa vännisnnas barn än till mina egna kusiner som jag inte känner så väl.... bara lite tankar...


Kunde inte ha sagt det bättre själv.... tack för kloka ord :claphappy: :claphappy: :claphappy:
 
Går här och tror att jag har knasiga tankar ibland- att då få läsa att andra tycker och tänker på samma sätt ger mig extra kraft att orka var fam.hem..jag kanske gör en ganska bra insats för dessa våra minsta... :smirk: . TAck!
 
Hittade en intressant tråd som jag vill lyfta upp igen!
Fler som har tankar kring umgänge?

Det är ju givetvis olika från fall till fall.
Men i det stora hela är nog jag som Fia-Lotta om förutsättningarna finns... och med er andra där det kanske inte är det bästa.

Flera tankar från flera?
Carina
 
Ja, nu har det gått ett tag sen jag skrev detta inlägg...
Men jag måste säga att jag blir lite "mörkrädd" att inte vi familjehem värnar mer om
barnets nätverk....
Även om bio inte är lämpliga att ta hand om sina barn så måste vi väl ändå värna om att någon i nätverket kan ha någon slag "viktig" relation till barnet...
För hur den än är så har vi dessa barn på låns, och blod är tjockare än vatten..
Det talar adoptionsbarn klart och tydigt om att deras historia är viktig, för att hela dem som vuxna.

Vi har under dessa år som familjehem åkt 50 mil som mest för att träffa släkt men vi som vuxa har tyckt att det har varit trevligt och sett hur barnet/barnen glädjs åt detta. Vi har gjort det som helg utflykt/minisemester

Att föräldrar och släkt inte kan hålla sams ska inte drabba våra barn, där skavi trygga vuxna kliva in.
 
Tummen upp för Fia-Lottas inlägg.... Håller med dej att det är viktigt att barnen få träffa sin biologiska familj/släkt under bra former som vi kan hjälpa till med, det kanske inte alltid är bra ifall vi som familjehem är med alla gånger, men man kan ha en kontaktperson som barnen känner sig trygg med.
 
Det senaste halvåret blir jag mer o mer övertygad om att vårt nuvarande bonusbarn INTE bör ha kontakt med sitt biologiska nätverk!!!!! För barnet har träffat några av sina halvsyskon- vuxna människor, samt ngn moster o faster...o DET VAR LÅNGT IFRÅN BRA MÖTEN!!!!! :bounce: :evil: . Efter det har branet blivit mer otryggt, sover sämre, dess fysiska grundsjukdom har försämrats...oosv listan kan göras längre!!!!

Varför kanske ni undrar o ni kanske tycker jag är grym mot barnet???!! MEN faktum är att dessa vuxna människor har frågat barnet om det vill flytta "hem" till bio, sagt att det inte får säga mamma , mormor, moster osv till vårt barnets närmaste nätverk här o det har gjort barnet ledset o oroligt o argt- ÄR DET MENINGEN ???? Dessa vuxna har definitivt inte förmågan att se vad barnet behöver o mår bra av. Dessutom kramar de barnet hela tiden- trots att de inte setts på 3 år eller mer - o barnet ville inte det, kände sig osäkert. O nu vill barnet aldrig mer hälsa på i bioförälders lägenhet.... o syskonen var så "dumma". Det är detta barns reaktion på dess umgänge med bio-nätverket!!!! Soc o hab o vi har förklarat vad som barnet är förtjänt av- men de bryr sig inte om det. Så NEJ- för detta barn är inte umgänge med biosarna till fördel. :evil:

Det är skillnad på adoption o inte ha NÅGON kunskap om sitt ursprung o att vara familjehemsplacerad- barnet har ju nu en chans att ha kontakt o de är ju inte avskärmade från bio- nätverket- men JUST NU är det alltså inte lämpligt.

HAr haft andra barn som mått ypperligt bra av att ha kontakt med syskon o mor o farföräldrar eller ngn viktig moster eller gammal viktig lärare....även o bio inte varit lämpliga att ge barnet omsorg, men det ska bedömas utifrån varje enskilt barn o kan förändras med tiden.
 
För vårt bonusbarn är det så att bioföräldrar o nätverket har mycket snarlikt sätt att vara på o se på saker o ting...o det är pga det synsättet som barnet är placerat....

Vi har gjort försök att knyta bra kontakter- men en kontakt ska gagna barnet- inte vara för bionätverkets skull.

Tror att några kanske tycker att jag är grym o inte gör det som jag bbör som fam.hem- själv tycker jag att det är det jag gör- barnet är det jag ska vårda i denna familjehemsvård- inte bionätverket. O det är för barnets ksull som vi nu begränsar umgänget. Innan barnet blev placerat gjordes det många intervjuer inom nätverket- för att se om det kunde bli släktingplacering- men det bedömdes vara en stor risk på många sätt med en sådan placering. rent av skadligt. Så man har gjort många bra bedömningar här, kan vi se nu i efterhand. Då jobbade soc efter BBIC. Iaf enligt min bedömning.
 
Här jobbas det verkligen inte efter BBIC. Min liten som bott hos oss i 7 av sina 10 år har soc nu två månader efter att LVU:et gått igenom i kammarrätten, stora planer på att flytta hem till bio. Ska nu efter påsklovet som hen tillbringat hos bio enligt förälder vara kvar en vecka till för att pröva om bio kan få hen till skolan. Jag har inte hört något från soc. om detta, men min nya handläggare har jag anmält till förvaltningschef och till nämnden för kränkning så då vill väl inte handläggaren prata med mig. Mycket skrämmande behandling av vår :angel:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp