Umgänge med ny partner

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej, "vår" biologiska mamma har träffat en ny partner. Soc är inne på att han ska vara med på umgängena. Vi har inte hunnit prata om det ordentligt än, så jag vet inte om det blir så eller ej. Spontant hänger jag inte med på hur det skulle kunna i barnets intresse.

Hur tänker ni? Jag ger medvetet ingen specifik info. Vilka faktorer skulle ni tycka vara viktiga för om en ny "styvpappa" skulle vara med på umgänget eller ej?
 
hej!
det låter helgalet, barnet har ju inte behov av honom. i vårt fall träffar vår placering den nya partnern då umgänget sker i förälderns bostad och de har blivit sambo, så det är ju ganska svårt att undvika. men sker umgänget på annat ställe så ser då inte jag någon anledning till att barnet ska träffa den "nye". jag känner ett familjehem där barnet INTE får träffa den "nye" pga av att soc. inte tycker att det finns något behov. så stå på dig....
 
Hej!
Jag tycker att behandlingsplanen ni förhoppningsvis har måste kunna ge vägledning i detta. Finns förutsättningar idag för hemgång inom en överskådlig framtid? Finns något speciellt dokumenterat då det gäller barnets anknytningsförmåga? Är den nye mannen ett bra stöd för mamman, har hon ofta nya partners eller verkar detta vara på ett seriösare plan? Det är sådant som spelar roll då socialtjänsten tänker kring umgänge, enligt mina erfarenheter. Vi hade en plac. där den nye mannen verkligen var ett stöd i umgänget eftersom den mamman upphörde med sina konstanta samtal om advokater och länsrätter under hela umgängestiden. Istället tog de med barnet på vanliga aktiviteter och mamman blev mer tillfreds med det mesta och kunde så småningom också jobba med sin egen problematik.En annan pojkvän till en annan mamma fick absolut inte vara med under umgängen då det fanns starka skäl till att han inte skulle det.
Om soc. anser att barnet ska träffa den nya mannen så måste de också tala om för er hur de tänker kring det. Kräv att de tydliggör ett syfte med detta, annars blir det lätt att "det ska bara vara så".......vilket inte är helt ok. tycker jag. Lycka Till!
 
Spontant nej. Vår mamma har ny kille sen en längre tid tillbaka, men då det är en uppväxtplacering och barnet har fullt sjå att koncentrera sig på sin mamma vid umgänge så har soc sagt nej då barnet inte har något utbyte av det. Barnet kommer heller aldrig att vistas hemma hos henne.

Om den nye ska vara med så tycker nog jag att det först ska utredas vad detta är för person och att relationen ska ha varat en viss tid för att avgöra om personen är viktig eller inte för barnet.
 
Tack för era svar! Hjälpte mig att sortera tankarna lite. Nu ska vi ha möte med soc idag och se hur de resonerar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp