umgänge på semestern?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej!
jag har en fråga:
har ni semester från umgänge?
jag vet flera som inte har umgänge i juli månad för att då ska familjehemet ha semester, är det något som är vanligt?
 
Hej.
Om vi reser bort så är det inget umgänge under den tiden.
Men om vi är hemma hela sommaren så påverkas inte umgänget.
Brukar informera berörda i god tid.
Två av våra placerade skall åka på semester med en av sina föräldrar i 10 dagar.
Då passar vi på att själv åka på semester med vår ena placerade som aldrig är hos någon av sina biosar.
 
När vi varit bortresta så är det "föräldrafritt"
Även från telefonsamtalen..........
Skicka vykort och så, javisst.
Men har vi semester så har vi
 
vi har inget umgänge på sommaren , men vår plac. är ett barn som inte kommer att flytta hem till bio. Umg. brukar ske i början på juni och sen någon gång i augusti
 
Hej. Är vi hemma rullar allt på som vanligt, men åker vi bort anpassar vi umgänget efter detta. Nu har vi så stora placeringar att det inte blir aktuellt på samma sätt, men när barnen är yngre händer det också (beroende på hur biof. mår) att det blir ett "naturligt " uppehåll då. Lyka till med besluten. / Snus7mumriken
 
hej!
tack för svar!
det verkar vara lite olika för olika familjehem. jag känner ett som har helt umgängesfritt i juli månad. medan vi har umgänge varje vecka och skulle vi vilja åka bort just den dagen då ska det ändras dagar och bokas om, allt för att det måste vara umgänge till varje pris. socialen går tom in extra för att det ska vara umg på semestern. jag tycker det är lite jobbigt för det är svårt att göra något spontant, och våran semester ser sådan ut att vi tar dagen som den kommer. pga djur, höskörd och annat så har vi svårt att boka upp oss för långt i förväg och tillsammans med umgängena så blir det inte lättare precis. hade varit så skönt att få vara helt fri från umgängena under semestern. kan tilläga att det är en trolig uppväxtplacering.
sally
 
Hej ni verkar ha det jobbigt med umgängena. Vad jag inte förstår är varför ni från början gick med på umgänge varje vecka. Det är väldigt tätt även om det är en placering som ska hem igen så småningom. Man måste ju få ha ett normalt liv trots uppdaragen vi tar. Vi har en uppväxtplacering och har umgänge ca 1 gång i månaden men oftast blir det ännu mer sällan. Jag hade aldrig accepterat umgänge en gång i veckan och hade inte kunnat få ihop det även om viljan hade funnits. Jag tycker att ni ska stå på er mot soc här och kräva att iallafall få längre uppehåll på sommaren för att kunna åka någonstans om ni nu vill det. Lycka till.
 
Vi har också umgänge varje vecka trots att detta är en uppväxt placering men under vår semester är det fritt och inga umgänge tillgodo även om biomamma gärna skulle vilja hade så.

Bio har varannan veckas umgänge med för :angel: och oss blir det varje vecka.

Lycka till och stå på er! alla behöver semester så även :angel:
 
hej!
detta är vår första placering och man går väl in i en sån som nybörjare något blåögd tyvärr, man tror att socialen vet bäst och allt följs av nån typ av policy som är brukligt för alla.
vi har verkligen inte " gått med på" dessa umgängen, vi har kämpat hur länge som helst för att få en förändring, från början var det umgänge två gånger i veckan!!! så det blev en vinnst med en gång i veckan, så länge vår placering inte gick på dagis var det väl ok, men nu när det är dagis på toppen oxå så är det ohållbart men vi får inget gehör av socialen över huvudtaget, vi har krävt, vi har bönat och vi har bett men de är benhårda och vi vill inte säga upp uppdraget heller då vi älskar vår lilla :angel: så vi har dragit in BUP och nu till sist socialstyrelsen så vi ser faktiskt en ljusning i tunneln.
sally
 
Vårt umgänge rullar som vanligt, kanske skuffar vi lite på schemat om det behövs. Men vi har bara umgänge var tredje vecka så vi hinner ju liksom iväg gott och väl mellan två umgängen.
 
Vi har umgänge 5 ggr i månaden på vår uppväxtplac,trots Bups protester.
Läste om någon som vänt sig till socialstyrelsen..berätta mer. Vi är så himla less då vår placering är "knäpp" i 1 1/2 v efter umgänge.ok i några dar sen dags igen.
Vi orkar snart inte mer och nu har bio begärt MER umgänge.

Snälla berätta,vart vänder man sej till när soc inte lyssnar..
 
sippan sa:
Vi har umgänge 5 ggr i månaden på vår uppväxtplac,trots Bups protester.
Läste om någon som vänt sig till socialstyrelsen..berätta mer. Vi är så himla less då vår placering är "knäpp" i 1 1/2 v efter umgänge.ok i några dar sen dags igen.
Vi orkar snart inte mer och nu har bio begärt MER umgänge.

Snälla berätta,vart vänder man sej till när soc inte lyssnar..

Här kommer länken till socialstyrelsens sida med mera information.

Kan inget mera än skaka på huvudet. Förstår att ni är trötta och ledsna.

Styrkekramar Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp