umgänge...var???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur gör ni med umgänget?
Hittills har vi åkt,land o rike runt( skojar bara)
Men nu mår bio bra och kan ta sig till oss.
Soc säger att då får de åka,bäst för barnet och det tycker vi med.
Men om biosarna skulle upptäcka att det är jobbigt att ta sig till oss kommunalt,kan soc tvinga oss att köra till biosarna då,bara för att umgänge ska bli av?

Vi har så täta träffar o långa att jag pallar inte att åka o sitta av dem så ofta,kommer de hit så är det inga problem för oss.Lite själviskat kanske,men jag har också ett liv.(varje träff tar med resväg 6 tim,varannan v och det har jag ledsnat på. Och det är bara ena biosen....sen är det alla andra.
 
Jag tycker att ni ska propsa på att umgänget ska vara hos er. För barnets skull!

Hos oss var det ingen diskusion alls. Självklart skulle umgänge vara hos oss. Har fungerat kanon hittills.

Lycka till!
 
En del familjehem vill ha bioumgänge i barnets hem (familjehemmets hem), en del vill ha bioumgänget på en neutral plats.
I vår kommun finns både något som heter Familjecentrum och även Dagcenter där man kan få låna in sig. Vi själva var på ett dop häromveckan och avnjöt kaffet i ett dagcenter som en av kyrkorna tillhandahöll. Det var väldigt barnvänligt, men ändå också vuxenvänligt, samtidigt fanns det avskilda rum som man kunde få rå om om man föredrog det.
Nu vet jag att kyrkan tog ut en liten avgift för det centret, 300 kr, men då ingick också lån av kök m.m. Utan lån av kök kanske det var billigare, skulle jag tro faktiskt.
Familjecentret är helt gratis i vår kommun, där finns fika att köpa till billig penning, barnleksaker, allmänt stort rum och även avskilda rum. Det är gratis att låna och i vår kommun är det BVC som förestår dem lokalerna.

För en del umgängen så är också soc. med och då kan många gånger familjehemmet pysa iväg, soc. ser det som att familjehemmet får en välbehövlig andhämtning helt enkelt.

Det här är kanske ett arrangemang som inte fungerar för alla, många av barnen behöver kanske tryggheten med familjehemsföräldrarna också vid bioumgänget, ja, stackars barn helt enkelt! Jag ville bara ge tips, kanske det finns fler kommuner som har liknande arrangemang.

Varför en del familjehemsföräldrar föredrar att ha bioumgänget på neutral plats kan tex vara att när bio kommer på besök så betyder familjehemsföräldrarna nada och det kan många gånger vara negativt att få in den känslan i familjehemmets hem. Men det är ju säkerligen olika från barn till barn.

Bara ett tips!
Vänlig hälsning MGB
 
Vi hade umgänget på neutral plats, kommunens resurslägenhet, för att vi skulle få någon avlastning i ett mycket krävande uppdrag.
Umgängena skulle vara övervakade så därför var en oberoende kontaktperson med under tiden.
Förhållandet till bio var periodvis väldigt påfrestande och vi vägrade faktiskt vara närvarande p g a kränkningarna från bios.
Umgänget var en heldag i månaden och planerades ett halvår i taget.
 
är ett familjehem med ett barn vars mamma flyttat 30 mil bort, alltså 60 mil tur och retur, soc tvingar oss att åka dit och lämna barnet utanför lägenheten där mamman bor. Mamman bestämmer också vilket datum vi ska komma, om vi har bestämt annat den dagen måste vi säga ifrån det. Har gått med på det hittills för barnets skull, men sist ville vi själva välja dag efter som vi ville göra en sak som bara gick den dagen i den staden där mamman bor. Det passade inte mamman och soc skriver brev där dom kräver att vi åker när det passar henne.Vi älskar våra barn och gör allt för dom men gillar inte att bli överkörd. Barnet gillar inte att åka bil så långt.
 
Det har jag full förståelse för att barnen inte tycker om. Jag skulle försöka ta en diskussion med soc. igen om jag vore du, o försöka förklara återigen.
Lycka till!
 
Tyvärr är det så ibland, när föräldrar bråkar för mycket med soc så ger en del med sig för att slippa föräldrars tjat, vilket är fel. Barnen ska alltid komma i första hand.
 
Hej! Vårt umgänge är på neutral plats på VÅR hemort. Bio får åka. Psykologen på habilteringen som vårt barn har är mycket bestämd på att vårt hem ska vara så fritt från bio-kontakter som det går. Enormt skönt , tycker vi. Vårt hem ska vara fritt från åsikter från bio. Det ska vara vår och barnets/alla våra barns fristad. I början for vi 50 mil en gång i veckan för 2 tim umgänge, vilket resulterade i 2 dagars återhämtning för barnet. Helt sanslöst. Tur att fam.hemssekr "körde" över andra sooc.handläggare. :bow
 
Vi har haft umgänge på neutral plats mest för vår skull. Vi slipper ha bios hemma och slipper bli granskade och dömda. Dessutom vill en hel del bios gärna vara på neutral plats för att slippa "bortamatcher". Det är tufft att kliva in i barnens vardag och ett hem som inte alls är som deras.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp