umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En liten undran, kan bioföräldrar och soc bestämma hur ungänget ska se ut, utan att vi som fam hem kan säga något. Vi tänker på barnet som går i skolan, som det ser ut idag så måste han gå ifrån skolan. och till hösten börjar han i tvåan, och han behöver verkligen all tid i skolan, då han har lite jobbigt, tacksam för svar..
 
ja, soc och bio bestämmer det mesta. Som familjehem är man en länk, en viktig länk men inte med prio ett. Syftet med familjehemsplacering är i allmänhet att barnet ska återgå till biofamiljen. Det är ett jobb fast med massor av känslor :) För mig är det som med tandläkaren.. alla ungar får förmiddagstider som inte funkar med skolan...så får man ringa och ändra till tider som passar bättre, för de har ju öppet hos tandis till 17.00, men per automatik ger man skräptider till barn.

Du kan göra likadant...ringa och försöka ändra till em/tidig kväll tider och förmodligen tycker de att du är smart...som tänker... men tänk igenom argumenten innan på varför du flytta tiderna.
 
Vad olika det kan vara...

Visst är det så att soc bestämmer mycket men vilka tider det ska ske umgänge har jag frågat flertalet ggr och får alltid samma svar, kolla i DIN almanacka och passar det DIG så är det ok, INTE annars.
Självklart får man ju fixa och trixa så det fungerar till det bästa men vi är också familjer, vanliga familjer med vanliga sysselsättningar och tandläkarbesök och tvättstuga tex.

Du kan motivera att skolan är viktig för barnet just nu så det vore bra om vi kan ta umgänget utanför skoltid, man kan alltid fråga och diskuttera med sin soc.
 
Vi blir alltid informerade och tillfrågade först hur en viss tid kan passa oss vid umg.
Eftersom lilla :angel: bor hos oss ska det passa familjens tider, vi är visserligen flexibla men det ska anpassas efter vårt liv anser vår socsekr.

Er :angel: ska INTE gå ifrån skolan för att träffa bio. Det är skolplikt och där måste bio anpassa sig anser jag.
 
Tack för alla svar, just nu känns det som om att det inte spelar någon roll vad vi gör, inget duger, soc vänder och vrider på allt, det som fungerar för oss och jag tror för bioföräldrar under en tid, ska dom ändra på, gör vi inte som dom säger så är vi oflexibla. Vi vet inte hur länge vi orkar snart, men man kan ju hoppas att man kan få nya handläggare, dom förra var kanon bra, men tyvär så drog vi nitlott nu. Nej nu ska jag inte klaga utan ta hand om min lilla ängel och göra det bästa...
 
Hej! Inledningsvis sa vi ja, då soc frågade om tidierna passade och så fixase och trixade vi för att få det att gå ihop och vi fick hoppa över en del annat- men nu sätter vi lite stopp och lämnar synpunkter, men vi har alltid fått ett ord med i planeringen. Vi är ganska flexibla, men inte till bristningsgränsen! :angel
 
Hej!

Jag skulle inte gå med på umgänge under skoltid. Vi har obligatorisk skolgång, den måste följas och om man ska vara ledig ska det vara något särskilt. Visserligen är det något särskilt med umgänge men de är återkommande och måste därför läggas in i barnets dagsschema. Inte tar väl ni ledigt era barn varannan eller var tredje vecka för att besöka mormor eller farmor.
Ett tips är att kolla vad skolverket säger.............................

Tre
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp