Umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så har vi också

Hade som förslag till soc att det kunde vara var tredje och lite längre vid de tillfällena men om det blir ändringar, blir det ännu oftare fick vi till svar... nu är det inte så länge sedan h*n kom till oss & är ganska liten ännu & det kan bli ändringar längre fram. Anledningen från vår sida var att bio ofta inte kan/vill/orkar komma även om vi försöker ändra till en annan dag.
Och om det fortsätter så kan det vara skönt om det vore färre dagar att boka in som kanske blir avbokade i sista stund...
 
Att föreslå längre mellan besöken är ajabaja!!!
Ni vet väl att föräldrarna har all rätt i världen att träffa sina barn OFTA, om det sedan går ut över resten av familjen, ja det visste ni väl när ni tog placeringen! Särskilt när man måste krångla där maken måste komma hem i tid för besöket när det sedan visar sig att nä de kommer inte, att han då fått gå 1 timme tidigare ja det får man ta. Då vi måste vara två vid ett besök.

Är så trött på socialtjänsten inkompetens när det gäller besök, särskilt till barn som kommer när de är spädbarn. Viktigast är då att de knyter an till EN person i FAMILJEHEMMET såklart! Jag kan sätta mitt liv på att barnet INTE glömmer sina biologföräldrar bara för att man inte har umgänge en gång i veckan.

Vi har ett besök i veckan, ena veckan mamman, andra pappan. Att glesa på det är inte ens att tänka på. Barnet kan ju glömma!!! Trots att barnet är stort nog att veta vem som är vem.

Så det är bara att ta på den glada minen och härda ut.
 
Sara skrev:
Att föreslå längre mellan besöken är ajabaja!!!
Ni vet väl att föräldrarna har all rätt i världen att träffa sina barn OFTA, om det sedan går ut över resten av familjen, ja det visste ni väl när ni tog placeringen!

Föräldrarna har inte automatiskt rätten att träffa barnen - det är barnen som har laglig rätt att träffa föräldrarna.

I en hel del fall verkar det helt klart som att det är väldigt bra för barnet att kontakten sker mer på barnets vilkor/behov. Man kan ju inte bara glömma att det finns en hel del ärr som behöver läka. Psykiska eller fysiska ärr i många fall orsakade av föräldern. Vi, som föräldrahem har ansvaret att ge barnet möjlighet till en relation med bioföräldrar som ska vara positivt men att tvinga ett barn till kontakt gör jag då inte!

Telefonkontakt har vår placering en gång i veckan - allt beroende på hur länge denne är intresserad av att prata med sin förälder. Tvingas aldrig till mer. Vill det pratas får det pratas, vill det bara sägas ett par meningar är också det ok.
Bio träffar placeringen 1 gång i månaden hemma hos oss. Besöket övervakas av 2 socialsekreterare. Det känns bra både för oss och barnet. Dessa 2 har även kommit till oss utan bio för att lära känna barnet. Känns jättepositivt att h*n har fått förtroende och kan vända sig till dem om det undras över något i framtiden/nu.

Sett till hur vår placering ser ut (tänkt som uppväxt) låter varannan vecka mycket. Både vad gäller relationen till bio och så behöver anknytningen till oss i familjehemmet få ta sin tid.
 
Inser att vi har haft tur med våra nuvarande placeringar. Det ena barnet har inget umgänge alls, det har runnit ut i sanden och senaste gången var för 10 år sen och det andra barnet träffar, tillsammans med oss, sin biofamilj 1 gång i månaden, ibland ännu mer sällan, däremellan något eller några telefonsamtal. Allt är m.a.o. väldigt avspänt och lugnt på den fronten.
 
Våra nuvarande placeringar har telefonkontakt med föräldrarna varje helg. Samtal som inte är något som helst informaativa egentligen utan mest bara är en massa "dösnack" rent ut sagt. Pratas egentligen inget "riktigt" över huvud taget. men det är så de vill ha det................
Bevakat umgänge sker en gång i månaden, halvdag med mamma resp pappa, bevakat av kontaktpersoner. Vi ville inte ha det hemma hos oss med tanke på de andra barnen. Detta är också den enda avlastning vi har på ett mycket jobbigt uppdrag. Denna dag är guld värd för de övriga barnen.
 
Vad krävs

för att soc är med på umgänget?
Eftersom vi är "gröna" som familjehem vet jag inte vilka krav jag kan ställa... om jag nu har rätt alls. :?

Ska inte lämna bio & barnet själva mer än "nöd"vändigt... och när jag ser att bio inte ser barnets signaler, måste jag leda in bio på nått nytt de kan göra ist.
Jag ska inte & får inte säga ifrån då det blir galet & tokigt ..Bara finnas där och trösta. Det får tyvärr bli så dessa dagar får jag till svar! Att h*n tyvärr måste stå ut med detta!? Men kan h*n fortsätta vara trygg med mig då? Om jag tillåter detta ske??

Hur kan det då någonsin bli bra kontakt mellan h*n & bio ?
När h*n inte vill vara nära bio utan söker min famn gång på gång.

När soc var med kunde de lättare föra en dialog med bio utan att det blir fel mellan oss & bio.
 
Anol sa:
Föräldrarna har inte automatiskt rätten att träffa barnen - det är barnen som har laglig rätt att träffa föräldrarna.

Ja om verkligenheten var att man såg till barnets situation och inte föräldrarnas behov och krav :wink:

Att fråga föräldrarna om de vill glesa på besöken då familjehemmet önskat det svarar de förstås nej. Nej då går vi på föräldrarnas linje. Att det inte finns någon förståelse för att barnet är placerat i en helt vanlig familj som har fler barn och aktiviteter, är inte relevant, de har ju bara placerat ett barn tydligen. Vilken tur att vi orkar iallafall :D
 
Vi har en uppväxtplacering (tror jag man vet ju aldrig) en liten som har varit hos oss i fyra år (LVU) placerad vid 1,5 års ålder

Mamman har en heldag varannan vecka tillsammans med en kontaktperson i sitt hem. Samt en telefonkontakt varje helg.

Pappan har 3h varannan vecka i vårt hem.

Mammans umgänge ökar ständigt efterde otaliga Länsrättsförhandlingarna trots att den senaste Bup utredningen visar att mamman har stora brister i omsorgen.
Detta uppvägs med att kontaktpersonen är närvarande under hela umgänget.

Vid umgängena har de alltid tillgång till kontaktpersonens bil och de använder den flitigt till alla aktiviteter.

Jag undrar om alla kontaktpersoner gör så eller bara denna?

I min värld är det så att har man inte körkort och bil får man ta bussen eller cykla. Har jag fel?

Ha en skön sommar!!
 
nikitalo sa:
Vi har en uppväxtplacering (tror jag man vet ju aldrig) umgänget.

Vid umgängena har de alltid tillgång till kontaktpersonens bil och de använder den flitigt till alla aktiviteter.

Jag undrar om alla kontaktpersoner gör så eller bara denna?

I min värld är det så att har man inte körkort och bil får man ta bussen eller cykla. Har jag fel?

Ha en skön sommar!!
Detta verkar vara väldigt godtyckligt och upp till kontaktpersonen och hur hon lägger fram ärendet för nämnden eller den som nu beslutar om vad allt får kosta.
Våra kommuner skulle aldrig tillåta en sådan lyx, men vi hade plac. från ytterligare en kommun tidigare där vilka kostnader som helst godtogs, bara det var biofamiljen som kostade. Familjehemmet (vi) å andra sidan fick inte ett korvöre utöver grundersättningen, hur behjärtansvärt det än kunde vara.
 
Nikitalo skrev:

Jag undrar om alla kontaktpersoner gör så eller bara denna?

I min värld är det så att har man inte körkort och bil får man ta bussen eller cykla. Har jag fel?

Rent spontant kan jag tycka att det måste väl ändå ses som positivt att kontaktpersonen försöker få till en bra kontakt under de tillfällen som bio träffar barnet. Hellre att de gör en aktivitet som kan bli en positiv upplevelse än att sitta i en lägenhet (eller vad det kan vara) och "bara" umgås.
Har själv funderat på om vår lill* kanske kan träffa bio på större lekplats, lekhall så att de i alla fall kan ha en rolig stund tillsammans som barnet kan få minnas med glädje. :idea:
 
Vi mötte bio-pappan inne i stan, när vår 4-åring hade umgänge. H*n fick liksom komma hemifrån och ha kul med pappan, och det var positivt för oss alla inblandade. Vi hade konsulten med oss under dessa umgängen då pappan hade en störning och narkotika-missbruk bakom sig.

Umgänge med separerade föräldrar, där bio kom en gång i månaden var. Avståndet mellan dem och oss var 50 mil, så det gjorde träffarna till hela dagar, men då längre tid emellan mötena.
 
Jag menar inte att det är fel att hitta på kul saker men från det till att köra mellan 3-6 mil enkel resa för en aktivitet tycker jag är mycke.

Särskilt då detta händer vid ungefär vart 4 umgänge.

Att ta sej till olika lekplatser och andra roliga aktiviteter ser jag som en självklarhet men att kunna finnas i vardagen är också viktigt.
Att kunna göra saker i hemmet som att laga mat, baka osv eller bara vara.
 
Varannan vecka.....

Varannan vecka sades det när tjejerna kom till oss.Nu har dom varit här i snart 6 år och även om det hela tiden stått varannan vecka så har det berott lite på de olika handläggarna hur det har sett ut i praktiken.

En period kunde maopa tjata till sig extraumgänge så ibland sågs vi 2 ggr/vecka......i början var en hemterapeut med hit varje gång och då var planerna på nöjen tämligen vidlyftiga.Oftast blev det nån skogsutflykt med grillning eller så fast föräldrarna ju helst ville på "riktiga" nöjen....

Nu funkar det så att vi kör barnen till föräldrarna (8 mil enkel väg) en gång i månaden och så är det tänkt att dom ska komma hit en gång i månaden med buss.
Det är helt OK att vi kör upp dom ...vi får då lite "ledigt" och tid för shopping och en god middag med vårt "eget" barn.
När dom ska komma hit så blir det mest så att bara Mamma kommer....

Sen är det tänkt två telefonsamtal varje vecka.....DET är värre....eftersom dom är tre.....tar över en timme....när vi måste passa för man vet aldrig vad dom hittar på med telefonen i handen!Alla...barn och vuxna har handikapp och surrandet rör sig mest om vad man ätit och ska äta.....Maopa är jättegulliga,men har lite svårt att säga nej-----det är därför det blir för mkt av det goda....och elaka vi ska alltid gå in och bryta....

Vi tycker annars att umgänget är helt OK numera.....ibland-för att passa in tex födelsedagar- så blir det lite ryckigt,men om man ser det i ett snitt så stämmer det bra! :D
 
nikitalo sa:
Jag menar inte att det är fel att hitta på kul saker men från det till att köra mellan 3-6 mil enkel resa för en aktivitet tycker jag är mycke.
.
Vi har 21 mil enkel väg till biomamman. Bara resandet på 42 mil tar totalt 5 timmar i bil. Tur att detta bara är en gång per månad, för det blir en jobbig dag, på flera vis. Sedan vill soc. inte höja omkostnadsersättningen trots att mamman flyttat sedan nivån sattes och bensinen blivit dyrare. Ni har redan tillräckligt :? säger de.
 
Vet ni? Jag tror att som familjehem tjänar man mycket på att kunna formulera sig väl med den soc. som man "tillhör". Att man har belägg för sina krav. Att man säger till soc. Vi anser detta för blablabla osv. Tror det är mycket viktigt att man kan på ett konkret och tydligt sätt tala om vad man vill ställa för krav.
För trots allt måste vi ju kunna ställa krav! Finns ingen som skulle vilja vara familjehem annars. ALLA soc. bör vara rädda om oss, (så kanske ej är fallet tyvärr, detta vet jag ej, har inga belägg för det, bara en tolkning av alla inlägg som jag läser här på forumet).
Jag tänker på det Skärtorsdagsnatt skriver, att ni åker 42 mil 1 g/mån. Det är en hel dagsdag faktiskt med äta ute osv där hela familjen ju blir inblandad. Är sådant inte medräknat i era omkostnader? + Att ni borde ju ha ett arvode som ska matcha det åtagandet. Är så inte fallet så skulle jag om jag vore dig/er ta en diskussion med det soc. som gäller och säga precis som det är. Där har du ju belägg. Ett kontrakt ska man ju kunna omförhandla har jag fått lära mig på den familjehemsutbildning jag/vi går i och det ska man kunna göra även om man har ett långkontrakt.
Nu kan jag ju tänka mig att verkligheten inte alltid ser ut som utbildningen säger. Jag tror i alla fall att vi tjänar på att kunna ha motiv, belägg för våra åsikter sas.
Vad tror ni?
 
Semester!!!

Nu när det blir semester ska man även ha semester från umgänge säger vårt soc. (I 4 veckor.) Ladda batterierna och så nya tag igen till hösten.
 
På den saken skulle jag absolut inte ge mig. Har bioföräldrern flyttat längre bort har grundförutsättningarna förändrats sen kontrakt har skrivits, då ska också ny förhandling komma till skott.
Detta ska du fortsätta hävda med absolutism! Jag blir så förbannad på all skit som myndigheter missbrukar maktutförande över oss på familjehem med!
Usch!
 
1+2+2=MINA GOA BARN sa:
På den saken skulle jag absolut inte ge mig. Har bioföräldrern flyttat längre bort har grundförutsättningarna förändrats sen kontrakt har skrivits, då ska också ny förhandling komma till skott.
Detta ska du fortsätta hävda med absolutism! Jag blir så förbannad på all skit som myndigheter missbrukar maktutförande över oss på familjehem med!
Usch!
Vi skall nog bråka vidare om det, men just nu bråkar vi om en annan sak :wink: och den vill vi bråka färdigt om först.
Problemet är att våra gamla fam.hems sekr + soc. sekr. båda har slutat och de nya känner inte vårt placerade barn och fattar inte vilka behov h*n har. De vill skära ner på vad som är en förutsättning för att vi skall orka.

Men nog skall vi se till att få höjt arvodet till nya "svindlande" :roll: höjder så småningom :D .
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp