Umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad gäller när den placerade ska tillbringa några dagar med bio? Vem står för matkostnaden? Ska vi betala all mat eller gör bio det? Hur mycket lämnar man ifrån sig i pengar i såna fall? Vi har omkostnadsersättning på ca 5000 kr/månad. Umgänget ska vara 2-3 dagar..
 
Jag tänker mig så här: Om bio hade haft barnet helt själv så hade barnet kostat dem ganska mycket pengar. Barnbidraget räcker liksom inte till att täcka allting. Alltså borde det vara självklart att biosarna betalar det som de väljer att göra eller äta under umgänge. Vanligtvis har väl deras ekonomi ändå fått ett uppsving sen deras barn inte längre bor hos dem. Vi vet ju alla hur dyrt det är med barn. Se bara på omkostnadsersättningen vi får från soc.
 
Voyager sa:
Vad gäller när den placerade ska tillbringa några dagar med bio? Vem står för matkostnaden? Ska vi betala all mat eller gör bio det? Hur mycket lämnar man ifrån sig i pengar i såna fall? Vi har omkostnadsersättning på ca 5000 kr/månad. Umgänget ska vara 2-3 dagar..

Ni ska inte skicka med några pengar. Behöver de pengar får de vända sig till soc. Det är inte ert bekymmer utan soc ska se till att barnet får det det behöver då det vistas hos bio.

Sara
 
Tackar för svaren!
Första gången vi har plac som ska ha ensamt umgänge med bio, så det är lite nytt för oss...
 
Fick mejl av soc precis. Hon skriver att det är vi som ska stå för maten när ungdomen är på umgänge med mamman. De ska alltså bo på vandrarhem i 2-3 nätter, och vi ska betala maten. Jag har bett att få veta vad den kostnaden är i pengar, för h*n ska ju inte komma hit och äta hos oss.
Är det någon som vet vad den summan kan ligga på, om man räknar per dag? Funderar på att kolla på konsumentverket för att få fram exakta summan för bara maten. I omkostnadsdelen som man få, står ju inte vad var sak kostar..
Hjälp mig någon!
 
Hej!
jag har lusläst kommunförbundets rekomendationer, men inte hittat något annat än att man ska KOMMA ÖVERRENS om när omkostnaden och arvodet ska ändras. Om ett barn rymmer brukar det vara så att man har fullt arvode och omkostnad de 14 första dagarna. Efter den tiden FÖRHANDLAR man fram vad som är skäligt att ha i ersättning. Omkostnader kan man ju ha i form av förutbetalda avgifter för t.ex gym, ridning och andra medlemsavgifter. Alltså att man betalt en större summa i förskott som ska slås ut på månaderna framåt. Likaså fyller man inte rummet förrän det blir bestämt var barnet/ungdomen ska bo efter rymningen. Arvodet ska man ju ha en uppsägningstid inskrivet i avtalet och under uppsägningstiden ska ersättningen betalas ut.
Alltför ofta tycker jag att kommunen ensidigt ändrar ingångna avtal. Även om det inte finns skriftliga avtal räcker det med att man haft ett visst arvode och omk.ers. under en längre tid, för att det ska anses som ett ingånget avtal.
Jag anser att du INTE ska skicka med matpengar. Gå vidare till chef och ev. nämnd med detta. Mina föräldrar söker soc. bidrag i sina hemkommuner för umgänge, resor mm. med sina barn. Tycker du ska vägra att betala till föräldrarna. OM du känner att du måste,för att barnet inte ska komma i kläm, så ta striden efteråt och kräv tillbaks utlägget. Räkna med frukost, lunch och kvällsmat, kanske 100 högst 150 kr. Tycker inte att de ska ha ersättning för att äta ute hela tiden. De pengarna ska ni ha kvar för att ev kunna göra något tillsammans med barnet.
Det kan finnas något skrivet om detta i socialtjänstlagen som finns att läsa på nätet.
 
Tack så mycket för hjälpen!
Jag fick veta att barnet ska äta hemma hos oss varje måltid.., men jag förstår då inte meningen med umgänget..
Den här soctanten är verkligen inte normal i mina ögon. Hon ändrar hela tiden på allt, och jag är så fruktansvärt trött på det!
Hon skrev i mejl; H*n ska äta hemma hos er, och om h*n vägrar så skicka med matlådor.." Hur sjukt är inte det då? Bio och h*n ska träffas i några dagar, boendes på vandrarhem, i närheten av oss, eftersom det är långt avstånd till hemkommunen. Inte kan det väl vara meningen att h*n ska äta matlådor?! H*n ska väl äta med dem, och det de äter!

Jag börjar verkligen tröttna på den här människan som vi har som kontakt på soc. Redan från första början har det strulat med henne. Det senaste var ju nu vid löning, då vi inte fick pengar..för de hade betalat ut till fel person.. *suck* Det var dessutom inget fel gjort på lönekontoret, utan socsekreteraren hade helt enkelt lämnat in fel uppgifter.. Känns ju tryggt..-eller inte.

70 kr kunde jag skicka med, sa soc, så h*n kunde äta middag med sin mamma...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp