Umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej
Vi har ett barn på 3 år placerat hos oss. Föräldrarna bor ej i hop. Mamman kommer var tredje vecka på umgänge och pappan likaså. Har nedsatt tjänst för att vi har denna placering. (Ledig 1 dag/vecka.) Det är då vi har umgänge. Just nu känns det som att så fort vi är lediga så har vi umgänge som är mer påfrestande för oss än att gå till dagis och att jobba. Är det vanligt att man har så mycket umgänge? Mamman har fått nej två ggr i rätten att hon sska få pojken tillbaka, pappan är nog egentligen inte så intresserad, han säger själv att just nu passar det inte att barnet flyttar till honom. Vill bara höra andras erfarenheter...
mal1
 
Det här med umgänge kan nog se väldigt olika ut. Vi jobbar som jourhem och då har föräldrarna umgänge 2 gånger/vecka, men det är ju för att det ÄR just jourhem.
Ofta blir det ju så att barnet flyttar till familjehem efter jourhemsplaceringen. Därför får vi ju en del inblick i hur umgänget sedan blir i familjehemmet.
Jag vet ett barn i familjehem som har umgänge med sin förälder en gång i veckan. Men det är nog inte så vanligt. Där finns också tanken att barnet så småningom kan flytta tillbaka hem till föräldern...
En baby jag nyss skolade in hos ett familjehem (uppväxtplacering) skulle ha umgänge med sina föräldrar en gång i månaden i ett halvår, efter det en gång varannan månad.
Jag tror inte att det är så vanligt att umgänge sker oftare än en gång i månaden.
Hur är det upplagt för er? Kommer föräldrarna på samma vecka och dag då de har umgänge? Eller är det olika veckor, så att ni alltså har 2 föräldrabesök / 6 veckor??
Tror inte att det är så mycket att göra åt utan ni får nog helt enkelt försöka stå ut och göra det bästa möjliga utav det. Kanske att det skulle gå att korta ner besöken i tid om det blir för jobbigt för barnet (och för er)?
 
Var fjortonde dag.

Våra tre tjejer träffar sina BioFöräldrar 4 timmar varannan vecka.

En fredag-em här hos oss med hemterapeut som skjutsar och håller ställningarna och en lördag-em hemma hos BF då vi skjutsar och sen har "ledigt" för shopping och restaurangbesök(mycket populärt hos vår egen 9-åring).

Bra länge hade vi en alldeles för "snäll" handläggare som gav BF extra umgängen bara dom ringde och bad.....och varken vi eller barnen orkade med det....Nu känns det lagom.Vi kan tom ses nån gång extra när andan faller på....från vår sida! :smirk:
 
Jo, föräldrarna kommer olika dagar. (Alltså var tredje vecka inget umgänge.)
vi har också hälsat på mamman ibland, 12 mil bort.

Barnet blir väldigt uppjagat och helt slut. Mammans tåg ska passas in, så det blir väldigt tokigt. Barnet brukar i stort sett sova den tiden.

När vi hälsat på mamman så är ju även hennses nya där. När vi fick barnet så sa soc att ev. har barnet blivit misshandlat av mammas nya. Vi jobbar med barnets distanslöshet, så rädsla för andra människor finns inte men för mammas nya är han livrädd. Men det tycker soc är normalt, han kommer inte i håg den nya. Jag säger att detta inte är normalt för vårat barn, men soc. lyssnar inte riktigt på mig. Jag känner väl barnet bättre än henne?!
Detta lilla inlägg blev väldigt negtivt men mamman och jag kommer bra överrens. Hon har ett till barn, mindre än vårat, och ska få ett till i sommar.
 
Så ser det ut!

Vi har en flicka som bott hos oss i 6år, Varannan vecka mamma, var tredje vecka pappa, Vi åker minst 50mil varje gång. Då vi bodde grannar nästan med familjen, besökte de oss bara en gång på 3år, Nu har de varit hos oss en gång med socialens hjälp. Vi har försökt få föräldrarna att komma till oss(Vi hämtar vid tåget) Det vill de inte. Socialen anser inte att de behöver komma till sitt barn heller. Utan det är flickan som ofta motvilligt ska sitta i bilen 6timmar. Vår flicka säger ofta att det är sin syster hon vill tfäffa, inte föräldrarna så¨ofta,. Vad hjälper det?? föräldrarna har all makt. Vem lyssnar på barnet???
Ibland blir man såååå trött! i vårt fall har mamman körkort och bil så hon kan komma hit om hon bara vill.
 
Vi har en 16åring...han får ha umgänge varannan helg men mamman kan inte, vill inte komma till oss. O pojken får inte komma till henne...så just nu är det väldigt lite umgänge.
Men varannan helg har det varit i de flesta fall vi haft. Utom ett syskonpar som var plac hos oss i 1år där mamman hade fri tillgång till umgänge så mycket hon ville...Lovar att det var en mardröm!
 
så här ser det ut för oss

Min 4-åring hade under tidiga hösten umgänge med mamman varannan fred. - måndag. Ibland träffade han pappan där också. Umgänget fungerade inte för någon av dom. Under senhösten var umgänget fred. efter dagis till lördag em. varannan vecka. Oftast totalt sammanbrott när jag hämtade på lördagskvällen. Ibland var pappan där, oftast inte. Sedan nyåret ska hans mamma ringa när hon vill, kan och orkar ha ett bra umgänge med honom. Hon ringde igår som först och ville ha honom tre timmar idag. Nu är han sjuk så kanske på fredag.
Stora pojkarna som varit placerade här i 13 år träffar sin pappa en söndagem. i månaden tillsammans med en kontaktperson. Funkar nu perfekt. Båda pojkarna har gjort ett eget hembesök hos honom en eftermiddag var nu i januari. Men det var inget de vill göra fler gånger.
 
Vi har en 4-åring som får besök av skilda biosar 1 gång var/månad. Umgänget sker hemma hos oss, under vår uppsikt. Föräldrarna stannar över en dag, oftast en lördag. Avståndet är långt mellan oss och biosarna, så resorna för alla blir långa, hämtning/lämning vid tåg=42 mil för oss, och så är det alltså 2 ggr/månad.
Men vad gör man inte för sin lilla placering!? *ler*
 
vi har en fyraåring som umgänget ändras för ständigt

Vår 4 årings umgänge var först 2 timmar varannan söndag hemma hos bio.Sedan ändrades det plötsligt till 4 timmar.Det umgänget hann vi ha 4ggr och sen var det dags igen nu är det 6 timmar varannan söndag.Vi lämnar och hämtar och soc är så glada att umgänget fungerar.Men det gör det ju för att vi ordnar allt.När det hängde på bio att hämta så blev det då och då.Vårt andra plac barn har umgänge under stor kontroll på socialförvaltningens kontor en timme varannan månad.MVH/Stora familjen
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp