Umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har bekymmer med mamman till vår plac, Jag är med vid umgänge
som är en g i mån. Då hon hellre vill prata med mig än sin flicka. Försöker få med flickan i samtal, vilket inte är lätt. Finns det någon här som är med vid umgänge? Vad gör ni under umgängestiden?
 
Hej Jenny,
får jag fråga varför är det du som är med och tex ingen soc-sekr?Jag tycker att umgängen är jätte viktiga men du ska väl inte behöva "ta hand" om mamman också?Syfte är väl att biomamma och plac ska ha sin tid med varandra.Jag tycker du ska prata med soc om det!
Lycka till!
 
Jag skulle ta upp detta med er soc.sekr och be att en kontaktperson eller soc sköter umgängena.

Vi har också umgänge en gång i månaden och det är GULD värt att ha den där dagen för sig själv och till biobarnen.
 
Kontaktperson

Hej

Jag känner igen ditt problem, jag har varit "kurator" till biosar vid deras skilda umgänge en längre tid och tog upp detta med soc sek och fick en kontaktperson som är med vid samtliga tillfälle.

Om man som i detta fallet har en mycket krävande biomamma bör man vara försiktig med valet av kontaktperson, vår förra blev kompis mer eller mindre till biomamman och missade sitt uppdrag att se barnets behov.

Vi fick en ny där man informerade tydligt vad som ingår i uppdraget och där även kontaktpersonen har regelbunden handledning.

Hoppas att ni hittar en lösning!!
 
Hej
Jag är med vid umgänge och det har jag varit i många år nu.
En av föräldrarna också en kontaktperson med vid sina umgängen men den andra föräldern kommer ensam eller med en släkting.
Föräldrarna kommer inte samtidigt och jag är alltid med oavsett det finns kontaktperson eller inte.

Jag tycker det är en stor fördel att vara med själv vid umgängena.
En kontaktperson kan inte förmedla samma trygghet till barnen som jag som familjehemsmamma kan förmedla.
Barnen får känna att jag inte sviker dem utan är med även när svåra och jobbiga minnen kommer fram i samband med umgänget.
Då ska de inte behöva stå där ensamma med bara en kontaktperson som stöd som de knappt känner.
Dessutom kan jag ju hjälpa dem mycket bättre efteråt när jag ju vet vad som sagts.

En sak har jag lärt mig under den här tiden och det är att hålla lite distans till bioföräldrar för det är ju barnen som är vårt gemensamma intresse och inte en massa andra saker.
Det finns många saker man kan göra tillsammans där barnen kommer i centrum som att spela spel visa fotografier eller saker som barnen gjort osv. Leka lekar eller titta på film tillsammans. Baka fikabrödet tillsammans. Huvudsaken är att barn och föräldrar kan umgås naturligt och att barnen blir det viktigaste.

Jag har förstått att alla uppdrag ser olika ut men i vårt fall så är jag tvärsäker på att det bästa för barnen är att jag och helst också min man finns med under umgängena.
 
Hej igen

Jag tycker att det låter jättebra att var med vid umgängena om det hade varit hemma hos oss eller på barnets aktiviteter.

Men umgänget sker i bioM bostad och är 8 timmar vid varje tillfälle och det är jättesvårt att hålla en distans till bio när hon söker min uppmärksamhet hela tiden.

Håller med om att bearbetningen blir svårare när man själv inte är med osh ser och hör vad som händer.
 
Ja man kan undra för vems bästa det är att ha 8 tim umgänge.

Lvu där bio mamman har haft ett antal överklagande och länsrätten går på hennes linje. ( Det känns som om länsrätten ger henne det för att hon skall vara nöjd)

Enl var soc sek är det mycke ovanligt att man får så långt umgänge med kontaktperson men vad hjälper det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp