Umgänge???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej, vi är nya i familjehemssvängen och har nu sedan 1 månad tillbaka en liten gullunge hos oss, ingen plan har soc skrivit än, och umgänget är inte bestämt...nu har de plötsliget ett akutärende så vi får typ fixa detta själva, denna månad!!! Det sas att det skulle vara minimal, Vad är då minimalt umgånge i en uppväxtplacering som är enligt sol?? Vore glad för lite tips, föräldrarna skulle typ helst vilja nästan flytta in hos oss:).... :?
 
det beror på ålder på barnet och relation till biosarna osv
Men generelt så skulle jag tolka "minimalt umgänge för en uppväxtplacering" ca 1-2ggr per år.
 
har funderat några sekunder till och känner att - NEJ! så kan inte soc göra.
självklart måste de hjälpa er med detta, självklart. DE måste ju veta vad de tycker..och då får de säga det. besvärligare än så är det ju inte för dem.
 
Tack för era svar...Ja barnet är 3,5 år och pga av omsorgsbrist, relationen är lite knepig till föräldrarna...men jag vet att bup ansåg att det skulle vara 2 ggr i veckan och soc har pratat om typ 2 ggr i månaden , men vi anser att 1 gång i månaden är nog, för det är ändå vi som fick underhålla barnet, de gjorde ingenting vid det tidigare träffen som vi tyvärr var tyvungen göra efter ca 1 ½ vecka, och det var 4 timmar, jättejobbigt för barnet, ingen från soc. medverakde då heller....ja jag vet inte hur hårda puckar man kan köra med??
 
Det är soc som ska styra upp umgänget. Gör det inte själva, det blir inte bra i längden. Och ha inte umgänge mer än 1 ggn i månaden om det är så att det påverkar barnet starkt. Annars kommer ni aldrig att få lugn och ro.
Vår första placering hade umgänge var 14 dag till att börja med vilket gjorde att vi max hade 4 dagars lugn under en 14 dagars period.
Men det viktigaste: se till att soc tar sitt ansvar och den ev konflikten med föräldrarna.

C
 
..Tack för era svar, jag känner mig stärkt inför telefonsamtalet med soc på måndag...ja jag måste stå på mig, de är så luddiga i vems ansvar som är vad att styra upp..jag kommer att kräva en umgängesplan för man kan inte leva i ovisso om när man ska ska med barnet på umgänge...nu ska jag skriva ner allt jag ksa säga inför måndagen...tack igen för era råd..Trevlig helg..
 
om bup tycker 2ggr/vecka så måste de tro att ni skall "arbeta hem" barnet i nu läget och ha missförstått att det gäller en säker uppväxtplacering.
2ggr i månaden just nu för att sedan glesa ut låter ju vettigt.
Men allt sådant skall komma från soc och inte er. NI skall inte behöva ta den biten med bio DET är INTE ert jobb utan deras.
 
Låter i mina öron häftigt att ha umgänge, speciellt om det är ett "komplicerat förhållande, när barnet varit placerat så kort tid. Alla våra placeringar har fått landa, och knyta an till oss, i 2-3 månader innan det har tagits upp umgänge.
Dock för så små barn kan det vara bättre med "tätare" umgänge men kortare tid. En fika varannan vecka kanske skulle vara lagom. Eftersom det är en SOL-placering så vill det ju till att hålla sig "vän med föräldrarna" så inte barnet råkar illa ut= föräldrarna drar tillbaka sitt medgivande och det startar en ny ev LVU-process istället.

Även om det är en uppväxtplacering så förstår jag inte riktigt varför föräldrarna skall "motas bort" och inte ens ha umgänge 2 ggr i månaden........................ GIVETVIS förutsatt att det inte är skadligt för barnet!

Lycka till!
 
honey sa:
Låter i mina öron häftigt att ha umgänge, speciellt om det är ett "komplicerat förhållande, när barnet varit placerat så kort tid. Alla våra placeringar har fått landa, och knyta an till oss, i 2-3 månader innan det har tagits upp umgänge.
Dock för så små barn kan det vara bättre med "tätare" umgänge men kortare tid. En fika varannan vecka kanske skulle vara lagom. Eftersom det är en SOL-placering så vill det ju till att hålla sig "vän med föräldrarna" så inte barnet råkar illa ut= föräldrarna drar tillbaka sitt medgivande och det startar en ny ev LVU-process istället.

Även om det är en uppväxtplacering så förstår jag inte riktigt varför föräldrarna skall "motas bort" och inte ens ha umgänge 2 ggr i månaden........................ GIVETVIS förutsatt att det inte är skadligt för barnet!

Lycka till!

det är din egen tolkning av mina ord. att ha umgänge var 14dag kan innebära att barnet bara har några lugna/trygga dagar/månad eftersom det ofta blir jobbigt efter umgänget. Att leva så istället för att få rota sig och en få lugn tillvaro i den familjen man skall växa upp i tycker inte jag låter som en harmonisk uppväxt.

barnet är ju också litet och behöver få känna vad som är vad. Vem som är vad.Detta är ju bara vad jag tycker (och så som soc och bup resonerar med oss här hemma). Självklart förstår jag att andra tycker annorlunda.
 
Vi tycker det är jätteviktigt att barnet har en relation och umgänge med biosarn, men anser kanske nu att soc borde styra upp detta bättre, vi har ju ingen erfarenhet, och barnet reagerar inte så positivt ens att man talar om biosarna i dagsläget, vi vill ju sträva efter en bra och god relation med biosarna. men är förvirrade i vad som ska vara vad, jaha kan föräldrarna dra tillbaka sitt medgivande? det visste vi inte! Jaha det kanske förklara varför soc. har varit så flata....Jag vill absolut att det ska vara positivt för barnet när umgänget väl är, men det verkar vara svårt att få någon reda på hur det ska vara egentligen, ska man inte få typ någon fast umgängesschema med datum eller så, man har ju fler barn och ett familjeliv som ska funka också sedan är det ganska långt till biosarna...
 
Hej igen!
SOL betyder att det är en frivillig placering från föräldrarnas sida. De kan när som helst komma och säga att de vill ha hem barnet igen och då kan varken soc eller ni göra något för stunden. Det de KAN göra är att gå in och göra en utredning om LVU, tvångsomhänderta, och det kan vara både svårt och omskakande för alla parter.

Självklart är det soc som skall styra upp umgänget och ta ansvar för det, det är INTE er sak. Vi lägger upp ett schema för umgängen ett halvår i taget. Det är ganska omständigt eftersom det är kontaktpersoner som skall vara med vid umgänget. Och som sagt, det ska fungera för ALLA, även den egna övriga familjen.

Känns skönt att veta att ni värnar om förhållandet till bioföräldrarna också. Alltför många, anser JAG, försöker förskjuta biosarna till periferin men faktum kvarstår, bio är bio, på både gott och ont. Lika viktigt är dock att barnet får en chans att landa och finna sig tillrätta i sin nya familj innan umgänget tar form. Har ni provat med telefonsamtal istället om/när biosarna bor långt bort? Det kan, i viss mån, ersätta fysiskt umgänge............. ALLT handlar till syvene och sist om hur BARNET har det både före, efter och under umgänget!!!

Det är trots allt VÄLDIGT vanligt att uppväxtplaceringar inte blir uppväxt................ Mycket kan ändras under resans gång och då skulle inte JAG vilja stå med ansvaret att inte ha låtit föräldrarna varit så delaktiga som det går. Alla placeringar är olika och alla omständigheter är olika. Det som funkar för en funkar inte för alla............ Det är det som gör vårt arbete så svårt..........och samtidigt till en så stor utmaning.

Än en gång, lycka till och begär ett umgängesschema för så lång tid som ni känner att ni behöver i er familj!
 
hej igen, jo första 2 vevckorna ringde den ena biosen, men barnet kastade bara luren i golvet så fort barnet hörde vem det var, vilket gör det svårt med telefonsamtal, en fråga är om föräldrarna skulle dra tillbaka sitt medgivande, så gör nog soc direkt ett LVU eftersom biosarna visste att så skulle bli om man inte frivilligt gick med på placering...dvs biosarna är inte så positiva till placering trots att den är frivillig, jo min fråga är då hur det skulle bli?? Jag menar placeras barnen då med biosarna igen i väntan på LVU? Åh , det känns rörigt nu, men livet är fullt med utmaningar...och uppdraget känns jätte rätt, barnet har mycket att ta igen och arbeta med...Är glad att vi fått förmånen att göra just detta..att se till barnets bästa...
 
Nej, de placeras inte med biosarna igen då. Det är vid sådana tillfällen man använder jourfamiljerna (om barnet tas direkt från föräldrarna). Men eftersom barnet redan är placerat hos er skulle det antagligen få stanna under utredningstiden. Det gynnar ju ingen, allra minst barnet, att det placeras hos "nya" en gång till.

Som du märker ändrar sig svaret vartefter mer upplysningar kommer fram. Det är jättesvårt "att råda" via ett sånt här forum men basic återstår, det är soc ansvar att se till att umgänget fungerar till barnets bästa. Man lär så länge man lever! :bow
 
honey sa:
Det är trots allt VÄLDIGT vanligt att uppväxtplaceringar inte blir uppväxt................ Mycket kan ändras under resans gång och då skulle inte JAG vilja stå med ansvaret att inte ha låtit föräldrarna varit så delaktiga som det går. Alla placeringar är olika och alla omständigheter är olika. Det som funkar för en funkar inte för alla............ Det är det som gör vårt arbete så svårt..........och samtidigt till en så stor utmaning.

Än en gång, lycka till och begär ett umgängesschema för så lång tid som ni känner att ni behöver i er familj!


är det VÄLDIGT vanligt? finns det någon statistik på detta?

nej, självklart skall inte familjehem motarbeta biokontakten (har någon här påstått det?)
och självklart skall ansvaret därför heller inte ligga hos familjehemmet utan hos soc.

varje fall är givetvis unikt. Ibland vet man med säkerhet att det handlar om en uppväxtplacering (iallafall att barnet aldrig skall bo med föräldrarna) och ibland så tror man det säkert. Och om umgänget bara påverkar barnet positivt och det inte blir några jobbiga sviter efter (har aldrig hört om något sådan där det handlar om så här små barn) så kan man självklart träffas både 2 och fler ggr/månad.

Men tänk på att om man utgår från barnet och jobbar för barnet så betyder inte det att man motarbetar föräldrarna.
 
eftersom barnet reagerar så på samtal så tycker jag att det skall beslutas OM barnet skall prata i telefonen med biosarna eller om det är bättra att låta bli. Och även kanske att ni har en fast telefontid då de ringer er.

Och be absolut om en BUPkontakt till barnet. Så kan även de hjälpa till med tex umgängesplan utifrån BARNETS bästa.
 
Att förespråka ett umgänge 2ggr/månad för att sedan glesa ut är i mina ögon att mota bort föräldrarna (ditt inlägg 10/1 kl.9.00) !
Under mina 13 år i familjehemssvängen har jag allt för ofta sett detta fenomen, att när en familj "fått barn" är det deras och biofamiljen kan motas bort och mer eller mindre ignoreras. Det är så ledsamt.....................

Självklart skall allt vara till barnets bäst, både på kort OCH lång sikt. Vi har tagit emot 7 barn från knappt 2 år-drygt 10. Alla har reagerat starkt i början men fungerat bra när de väl landat. Landningen kan ta allt från 1 vecka till ett år!!! Men för det kan man inte utesluta biosarna! De måste få finnas kvar på barnets nivå (vad barnet klarar alltså) och efter sin egen förmåga. Det har inte tagit lång tid innan de frågat efter biosarna och fått både info och kontakt efter sitt eget behov och förutsättningar.

Jag tror nog att vi alla vill våra skyddslingar väl även om vi har olika åsikter om HUR vi gör det. För ett tag sedan var det någon klok som skrev "älska lagom". Och DET är det svåraste som finns!! Tillräckligt för att skydda med sitt liv men lagom för att inte helt gå sönder när det är dags att släppa taget!

God natt!
 
ja, du väljer hur du vill tolka det. Men för mig handlar det inte alls om föräldrarna utan om BARNET.

sorgligt att du har sett detta så ofta, jag har aldrig upplevt det bland mina familjehemsvänner och vi arbetar själva inte på det sättet.

Vem har pratat om att utesluta biosarna?

du skriver "De måste få finnas kvar på barnets nivå (vad barnet klarar alltså) och efter sin egen förmåga"

och det är vi ju helt överens om!

ang att älska lagom. hur menar du då? skall man älska en uppväxtplacering mindre än ett biobarn?? isf varför eller skall man aldrig älska ett barn fullt ut??
 
Jag tror att du missförstått allt jag skrivit. Det handlar inte om föräldrarnas vilja/bästa/önskemål (jag vet inte vilket ord jag skall använda) utan om BARNENS rätt till sina föräldrar!!!! Alltid BARNENS bästa.................. Och det är MIN övertygelse att det INTE är att minimera biosarnas existens i barnens liv.

Vad jag menar med älska lagom finns skrivet i mitt föregående inlägg.

Jag tänker nu avsluta inläggen i denna tråd för jag känner att hur jag än skriver så misstolkas det. Vi jobbar för våra placeringar som vi och vårt soc anser vara det bästa för just DOM. Så antar jag att NI gör det för era placering/ar.

God fortsättning på det nya året!
 
vi har nog missförstått varandra för jag tycker aldrig någonsin att man skall minimera biosarnas existens i barnets liv och barn har självklart alltid rätt till sina föräldrar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp