Umgängesform....utifrån vem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Diskuterade lite om umgängen med familjehemsvänner, och även om vi alla inser att barnen behöver "se" sin biofamilj lite nu och då, och om möjligt bygga upp sunda relationer till den, så upplever vi nog mest att umgänget sker utifrån bioföräldrars önskan, inte utifrån det som passar barnet.....(oj vilken lång mening det blev.... :oops: :wink: )

Hur ser ni andra på detta?Alltså....formen för umgänget. Täthet,plats,tid,trygghet för barnet/barnen osv....Hur ges vi familjehem möjlighet att bearbeta umgänget före och efter och hur kan vi få vara med och påverka formen för umgänget?

Ofta verkar det som att soc gömmer sig bakom att barnet är SOL-placerat och att man måste låta föräldrar styra annars begär dom hem barnet.....(så himla oproffsigt!!! :x ).

Helt klart måste alla umgängen skräddarsys så det passar barnet....men nog känns det som att det är bättre att ta allt lite piano i början och sen öka successivt eftersom det fungerar.....istället för som det ofta är....Umgänget är så tungt att både barn....och i förlängningen familjehemmet går på knäna!
Hur tänker ni?
 
mycket tänkvärda ord Eje...

i vårt fall var det så att det började med 1 gång/v under utredningstiden, vilket fortsatte med 1 gång/v även när :angel: blev famhemsplacerad ist för jourplac. Under hela våren fortsatte det 1 gång/v för de ville inte bråka med mamman som ville ha mer och längre tid på umg. Varje tillfälle var 2,5 timmar.

Till denna 1 gång/v utökades det sen under våren till att även innefatta var 3:e lördag med morföräldrar (heldag, själva) Alla andra umg under vintern och våren då har antingen vi eller annan bevakning funnits med.
Samtidigt som detta pågått så har det varit 2 telsamtal/v.

Soc meddelade att umg ska minskas under hösten, först till varannan vecka heldag till så småning om var 3:e vecka.
Varför inte minska till var 3:e v med en gång frågade vi... fick till svar att man får gå försiktigt fram med mamman för att hon ska känna att vi inte kör över henne... OK.

Så nu träffar :angel: sin mamma varannan vecka ca 7 timmar varje gång.

:angel: villkor?? Svårt att säga.... :angel: frågar aldrig efter mamma, vill knappt prata i tel utan brukar först sitta tyst för att senare bara tala om att h*n inte vill prata mer. :angel: berättar aldrig något för sin mamma och svarar bara fåordigt på tilltal. Mamman har heller inte någon direkt förmåga att föra ett vettigt samtal med sitt barn utan frågar samma sak om och om igen.

Visserligen verkar :angel: inte må dåligt av telumg utan är mest ointresserad. Alla heldagsumg verkar fungera relativt bra. Så länge det inte blir reaktioner som är negativa så känner jag att det funkar ganska bra även om det är mycket tid till umg då :angel: själv inte efterfrågar träffarna med sin mamma.
 
Hej

Detta är något som jag och min familjehemskompis ofta pratar om, känns ju som om soc. är lite rädda för att stöta sig med bioföräldrarna, och går på deras önskemål. När vår lill :angel: kom till oss så hade vi umgänge 2tim/mån för båda två (föräldrarna är skilda) Vi lämnade :angel: med en person från soc. och en förälder och hämtade efter 2 timmar. Ungen var helt förbytt i en vecka efter varje umg. Så höll vi på i över ett år tills buputr. började och det första dom sa, att det inte var konstigt att :angel: blev som förbytt, hon visste ju inte från gång till gång om vi kom tillbaka :?
Så då började jag vara med på umg, vilket förändrade alltihop, blev fortfarande uppspelt men mycket bättre. I och med att vi påbörjade medicinering mot adhd så bestämde soc. i samarbete med bup att vi skulle glesa ut umg. för att se att tabletterna verkade. Så nu har vi umg. 2 tim/kvartal.
Funkar alldeles utmärkt, inga telefonsamtal heller. När bio. kommer så är dom inte överdrivet intresserade av sitt barn heller, utan vill nog helst sitta och fika med mig :angel . Naturligtvis vill dom ha tätare umg, men de kommer inte ihåg de få dom har så det känns ju inte aktuellt. Vår :angel: är placerad enl lvu. Efter många samtal med vår soc.sekr så är vi äntligen överens om hur vi tycker umg. ska vara och det känns som om detta passar vår :angel: mycket bra. :banan:
 
Ja ibland kan man ju fundera på vems behov som styr umgänget. I min :angel: fall så började det med umgänge 1 gång i veckan, 3 timmar och var 4:e lördag umgänge med farmor. Fria telefonsamtal i veckorna ( nu har inte det varit något större problem då bio mamma inte ringer så mycket) Umgänge med farmor har aldrig varit några problem :angel: kommer tillbaka nöjd och glad och får samtidigt umgås med lite fastrar och farbröder samt kusiner. Men bio mamma är en annan femma. Oftast följs umgängena med utbrott, gråt och besvikelse, samt mardrömmar i ca 3 - 4 dagar efter. Trycker på varenda rutin och regel som finns, det börjar lugna sig nu men det har varit galet.
:angel: frågar inte efter mamma och håller de få telesamtalen så korta som :angel: bara kan.
När jag framförde detta till soc i början på sommaren så fick jag tillsvar att det är som det är och att umgängena får kvarstå då bio mamma vill ha det så.. :angel: fick ny soc kontakt i somras framförde min åsikt om att umgängena var för täta för :angel: och nu har det ändrats till varannan lördag och 6 timmar samma umgänge med farmor med motivering utifrån BBic. Vi får väl se hur det fungerar men det verkar iallafall som :angel: har fått en soc med lite ruter i.
Så för mig verkar det som hur "skarp" soc kontakten är och om de vågar ta beslut även om det är en SOL placering vilket min :angel: är.
 
Adal- kände igen mig i stort sett i allt!! Tyvärr!
Först: 2 ggr i v, 2 tim- 1 gång i v, 2 tim- varannan v, 2 tim .... i tillägg fria umgängen som nyttjades till max... :littlesad som sedan inskränktes så att vi skulle kunna sova på kvällar och mornar...
Nedtrappningen gick bra för Liten som inte saknade bio, verkade måv bättre efterbnd, fick ett annat lugn, innan behövde barnet (och vi) vila dagen innan för att orka och även dagen efter behövdes vila för att återhämta sig... Bio reagerade KRAFTIGT vid varje förändring

Och så kom beslutet att minska till en gång i månaden för att sedan glesa ut det än mer och vi längtde och väntade- vi och förskolan som hade ett påverkat barn i förskolan- ett barn som längtade desperat efter oss dagarna efter umgänget.

Men så bytte de handläggare och nya soc ville och vill fortfarande inte förändra för att bio reagerar!!! Men vi har iaf fått vara med och bestämma plats för umgänget...soc ville att vi skulle fortsätta åka 50 mil med barnet , men pga barnets skador sedan spädåldern tar det alldeles för mkt på barnets ork- vilket inte soc och ABSOLUT inte bio. BIo vill inte åka- för det är jobbigt och tar tid- MEN HÅLLÅ- BARNET DÅ???!!!!! :bounce: . Barnet vill inte prata i telefon, vill hellre göra annat de gånger det är umgänge.

VI och barnets psykolog anser att barnet borde ha umgänge några gånger per år ( men soc säger att barnet då riskerar att glömma bio..?!- men barnet har väldigt bra minne, så det är inget skäl som vi anser håller)....men dit har vi långt...

Vi har iaf fått vara med och säga vårt då bio ville ha umgänge utan oss- men det blev stoppat!

Jag anser - precis som många andra- att umgänge sker på bios premisser...och ej på barnets behov...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp