Umgänget?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vart har ni umgänget? Förslaget vi fått är att umgänget ska vara hemma hos oss & det känns bra men vi är ju ganska nya i allt detta så era erfarenheter är viktiga. Vad är bäst för barnet? :?
 
Jag tror att det vanligaste är i familjehemmet. Ibland kan umgänget ske i bokad lokal tillsammans med ev övervakare. Men oftast är det tryggast för barnet i familjehemmet.
 
umgänge

Hej!
Hos oss sker umgänget i en lokal tillsammans med en övervakare eftersom vårat lånebarn hade så svårt med vem h*n skulle tycka samma som eller rättare sagt vem h*n skulle vara lojal mot.

mvh: Fia
 
Har haft umgänge på många olika sätt. Bäst tycker jag det har fungerat med umgänge i fam.hemmet. Barnet är tryggt här, det kan visa sin miljö, sina saker och kompisar för föräldrarna. Eftersom våra umgängen har varit en hel helg för fyra av våra placeringar har det varit naturligt för barnen att gå till kompisar när de tröttnat på föräldrarna. Nackdelen har då varit at vi blivit låsta till föräldrarna, men de har då också sett att barnet lever ett eget liv i sitt familjehem och det tror jag har gett föräldrarna en realistisk bild av hur barnet anpassat sig. Det har underlättat för dom att besluta sig för att inte ta hem dom. Dessutom har vi fått en bra kontakt med föräldrarna på ett mer vuxet plan.
Just nu är umgänget för de två äldsta pojkarna tillsammans med kontaktperson och pappan på psyket ca 4 timmar i månaden. Den minsta pojken är hemma hos mamman ett dygn varannan helg och någon timme då och då med pappan. Allt flyter på bra just nu.
 
Vårt umgänge

Vi har denna gången väldigt krävande föräldrar, en svårt sjuk och en motståndare till LVU:t. Även placeringen i sig är tung. Då vi inte har någon avlastning är umgänget, bevakat med kontaktperson, de enda tillfällena vi har till "vila" och batteriladdning. Därför känns det otroligt skönt att de är på annan plats (kommunens jourlägenhet). Vi kör dit och hämtar hem vid umgängets slut. Det är det bästa för OSS just nu. Vi ville INTE ha ett så pass krävande umgänge i vår bostad då det inte blivit någon ro alls.

Förra placeringen hade umgänge varannan helg, lör-sön, och 1 vecka vid nyår samt på sommarlovet. Lovumgänget tillbringade de tillsammans med en äldre generation. Det funkade också bra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp