Umg vid vårdnadsflytt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.
Jag har funderingar kring vårdnadsöverflyttning till oss familjehemmet. Vi har ett barn som varit placerat sedan spädbarnstiden och är nu 8 år. Vi undrar om hur stor chans det är att föräldrarna får till ett utökat umg vid överflyttning. Vi är inte överens med bio i dag ang umg.
 
Nej, vi har inte tvekat men har inte fått frågan tidigare. Det är väldigt komplicerat kring biofamiljen och nu har tingsrätten själva lagt förslag om överflyttning, det är alltså inte soc. Eftersom det är svår biofamilj hade de nog hellre sett att LVU kvarstod men nu tycker även soc att detta säkert blir bra. Jag håller tummarna för att det blir lugnt någon gång...
 
Hej

Vi har en 9åring där en vöf blev klar sommaren 11 efter 6,5 år LVU. Det finns även här en strulig bio som överklagar ALLT.
Det har inte gått att få utökat umgänge eftersom det inte fungerar pga att barnet inte vill.
Då blir överklagan i stället Verkställighet samt vitesföreläggande trots att umgänget inte har gått att få till de senaste 1,5 året.

Alltid är det något som händer :smirk:
 
Hej Nikitalo..
skönt att inte vara ensam! Hur blir det när ni har verkställighet och vitesförläggande, blir ni bötesskyldiga om umg inte sker? Eller vad händer?
När barnet inte vill eller inte klarar av att åka på umg för det är risk för hälsan, hur gör man då?
Är vi som vårdnadshavare skyldiga att se till att barnet åker på umg även om barnet far illa av det?
Hur ofta är det rimligt tycker ni med umg?...vår kille har hela sin uppväxt haft övervakat umg var 14 dag och han mår inte bra av det. Vårt hopp är att vid vårdnadsflytt kan vi ändra detta..eller?

Tacksam för svar :roll:
 
Hej

I dag har vi varit på förhandling på Tingsrätten då bio har ett vites föreläggande vid uteblivet umgänge.

Dom faller 31-1 :?

Jag tänker så här: Kan / Kunde jag agerat annorlunda då umgängesstödet kommer för att hämta? Kan jag förbereda på annat sätt? Mitt svar blir: Nej jag tror inte det och hur / vad jag än gör blir det ett NEEEJ jag vill inte.

Jag och umgängesstödet har samma inställning när det gäller att fysiskt tvinga in i bilen ( detta är det ända vi inte prövat och det tänker vi inte göra )

Så länge det var ett LVU kunde vårt soc styra umgänget trots att det fanns en tidigare dom med begränsning men efter en vöf blir det vi som familj som får ta smällarna själva. Dock inte ekonomiskt :razz:

I dagens förhandling ville motparten att vi skulle stå för alla rättegångs kostnader dvs våra egna på ca 20 000 + deras på 59 000 för att bio hade inte rättshjälp. Även om detta inte kommer ur vår ficka gör det de indirekt genom våra skattepengar och jag blir heligt :evil:

Tack jag behövde ventilera lite i dag :smirk:
// Nikitalo
 
Herregud...får det gå till så här :evil:
Varför kan de biologiska föräldrarna inte se barnets behov av att slippa umg. Man blir såå frustrerad!
Jag undrar bara..tingsrätten..varför vill de att barnet ska ha ett umg, tar de mer hänsyn till föräldrars rättigheter än barnets behov?
Jag tycker att det är för jäkligt att skattebetalarna ska betala deras rättegångskostnader, de har ju själva valt att ta strid?!!
Superbra att ni tänker på att aldrig tvinga barnet in i en bil och att umgsstödet är av samma åsikt :claphappy: Det kommer vi heller aldrig att göra!!!!!!!!!!!!

Tack för att du delade med dig...jag behövde det :bow
 
En VÖF - utredning har inletts. Bio mkt negativa till hela LVU - placeringen. O vill ha umgänge utan ngn med- dvd utan övervak . Barnet - 7 år med olika handikapp - känner sig inte trygg med bio om ingen annan är i närheten. Har gått höra av soc att vi bör klara umgängen på egen hand utan andra inblandade om en VÖF ska gå igenom . LVU har funnits i snart 7 år... O liten har bott här i snart 5 år. Problemet är det att vårt samarbete inte är det bästa o att det inte är optimalt att vi som familjehem är med under tiden - kan det alltså vara så att man kan fortsätta ha med kontaktperson trots VÖF ?
 
Det hade jag begärt att soc skulle ordna med eller vara med själv. När ni är vårdnadshavare bestämmer ni över hur umgänget ska se ut, det viktiga är att det är umgänge. Vi har sedan 1 år tillbaka fått vårdnaden om vårt placerade barn & det är otroligt skönt. Vi har fortfarande en del strider i olika instanser och där står vi ensamma men det är så skönt att kunna stå upp mot det som är viktigt och rätt för just vårt barn :love:
 
Så tänker jag med. Att även vid olika situationer som involverar processer så vore det så skönt att kämpa för detta barns trygghet. O kunna ge en trygg uppväxt . Tack för ditt svar Skogsrået- ditt svar stärker redan min övertygelse att vårt JA till VÖF är det rätta:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp