Uppdrag granskning 2

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ikväll kl 20:00 på SVT1 kommer uppdrag granskning att handla om Eva och hennes barn. MISSA INTE!!!
Imorgon kväll kl 22:00 handlar Debatt i SVT om samma sak
och här finns massor att läsa
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/10834/Nyhetsverketse-först-ut-om-barnen-i-Mark och det finns en ny på Crimenews http://www.crimenews.se/content/view/175711/1/
http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.996191 ... reaktioner

Även lokalradion, lokala och nationell press, facebook och bloggar, riksdagsmän m.fl. engagerad sig alltmer i fallet, det är bara här som det är rätt tyst.................. 8)
 
Självklart ska vi se programmet, jag mailade faktiskt i väg länkarna till några av mina socialsekreterare också, dom tyckte det lät intressant. (Dock jobbar dom inte i Marks kommun :angel )
 
Ett forum är väl till för att man som medlemmar skall kunna diskutera, utbyta tips. erfarenheter och ideer :idea:

jag förstår inte varför det skall vara sådant hyss hyss kring detta, när det är så uppenbart vem som begått fel 8)
 
ja då var det slut i rutan... fy vilken soppa.
Är alldeles tom just nu så jag vet inte vad jag ska säga ännu. Har läst mycket av Evas skrivelser och jag har svårt att se hur soc i Mark bara slingrar sig i frågorna.

Håller tummarna att de får komma hem till Eva och Anders igen.
 
fan!!
har suttit o bölat framför TVn!!!
jag fattar fortfarande inte varför hon blivit avstängd pga av vissa saker??
detta är ju för bövel en PRAKTSKANDAL som berör oss alla som är på denna sida....
detta måste upp till ytan!! hoppas att ansvariga tänker om sitt beslut om hennes avstängning...
 
Efter att ha läst och hört mycket om Marks kommun och familjehemsmamman var jag förvirrad- nu inser jag hur illa vi familjehem kan bli behandlade- barnen ska absolut tillbaka till Eva o Anders. Tänker på min Liten, träffat barnets advokat inför rättsförhandlingar snart och inser hur DJ....GT det skulle var att sända iväg vår Liten till bio- eller någon annan.... :evil: Mycket bra psykolog och kvinnan som talade i slutet om hur branen far illa i detta. De har så rätt i så mycket.

Detta program stärkte mig som familjehemsmamm. Hoppas och tror att programmet kan hjälpa oss framöver- oss som familjehem och VÅRA SMÅ. En förhoppning.
 
:cry: Fruktansvärt att se och höra....blir påmind om våra små prinsessor.....

Hoppas på ett lyckligt slut för barnen, att dom får flytta hem till familjehemmet och att det går att få till ett bra och fungerande umgänge med biologiska nätverket.....
 
Gör mitt bästa... sa:
Efter att ha läst och hört mycket om Marks kommun och familjehemsmamman var jag förvirrad- nu inser jag hur illa vi familjehem kan bli behandlade- barnen ska absolut tillbaka till Eva o Anders. Tänker på min Liten, träffat barnets advokat inför rättsförhandlingar snart och inser hur DJ....GT det skulle var att sända iväg vår Liten till bio- eller någon annan.... :evil: Mycket bra psykolog och kvinnan som talade i slutet om hur branen far illa i detta. De har så rätt i så mycket.

Detta program stärkte mig som familjehemsmamm. Hoppas och tror att programmet kan hjälpa oss framöver- oss som familjehem och VÅRA SMÅ. En förhoppning.
Tycker det är viktigt att vi familjehem stöder och uppmuntrar denna fam.hemsfamilj i deras kamp,för detta kan hända vem som helst av oss,och det gör det!Detta inget unikt.....förutom det "hemliga"tillvägagångssättet kanske.I sin kamp har de kommit otroligt långt och påvisat mycket brister o ren inkompetens oxå tyvärr.Jobbar vi inte för barnens bästa,alla?Jag hoppas att lagar o utbildning ses över av riksdagen för att bättre skydda de svagaste vi har i samhället.Och hur många vill efter detta program anmäla intresse för att bli fam.hem???Riksdag med flera behöver se över hur våran roll i detta ska se ut oxå,eller var ska annars barnen vara som inte kan vara hos bios?
 
lånebarn sa:
Gör mitt bästa... sa:
Efter att ha läst och hört mycket om Marks kommun och familjehemsmamman var jag förvirrad- nu inser jag hur illa vi familjehem kan bli behandlade- barnen ska absolut tillbaka till Eva o Anders. Tänker på min Liten, träffat barnets advokat inför rättsförhandlingar snart och inser hur DJ....GT det skulle var att sända iväg vår Liten till bio- eller någon annan.... :evil: Mycket bra psykolog och kvinnan som talade i slutet om hur branen far illa i detta. De har så rätt i så mycket.

Detta program stärkte mig som familjehemsmamm. Hoppas och tror att programmet kan hjälpa oss framöver- oss som familjehem och VÅRA SMÅ. En förhoppning.
Tycker det är viktigt att vi familjehem stöder och uppmuntrar denna fam.hemsfamilj i deras kamp,för detta kan hända vem som helst av oss,och det gör det!Detta inget unikt.....förutom det "hemliga"tillvägagångssättet kanske.I sin kamp har de kommit otroligt långt och påvisat mycket brister o ren inkompetens oxå tyvärr.Jobbar vi inte för barnens bästa,alla?Jag hoppas att lagar o utbildning ses över av riksdagen för att bättre skydda de svagaste vi har i samhället.Och hur många vill efter detta program anmäla intresse för att bli fam.hem???Riksdag med flera behöver se över hur våran roll i detta ska se ut oxå,eller var ska annars barnen vara som inte kan vara hos bios?
Ett sätt vore att låta familjehemsmamman återvända till forumet, så med en dåres envishet fortsätter jag att skriva detta trots att jag vet att adm. kommer att ta bort inlägget så fort hon ser det........
 
Ett sätt vore att låta familjehemsmamman återvända till forumet, så med en dåres envishet fortsätter jag att skriva detta trots att jag vet att adm. kommer att ta bort inlägget så fort hon ser det........[/quote]


Jag håller med, hon har kunskap som vi alla kan dra nytta av, vill också att hon får komma tillbaka. Hon kanske kan lova att inte nämna några vid namn?? Vore det ok då??
 
Ja, vill också göra min röst hörd att familjehemsmamman borde få komma tillbaka för att diskutera.
Det kan ju verkligen hända vem som helst och trots att vår familj aldrig varit i närheten av denna typ av vidrigt maktmissbruk så är man ju väl medveten om att vi som familjehem inte har någon laglig rätt att få vår röst hörd om det en dag skulle barka iväg dithän.

Kanske var familjehemsmammans agerande obekvämt men jag hoppas verkligen något gott kommer med detta. Jag hoppas barnen får komma tillbaka till sin familj- familjehemmet.
Jag hoppas också att beslutsfattare, politiker, socialsekreterare och vanligt folk får upp ögonen för hur föräldrabalk och lvu-lag ska gå ihop sig. :? Hur "barnets bästa" kan vara att ryckas upp från ett familjehem där man bott under en stor del av sin uppväxt och ser som sitt hem.
 
Men talar vi inte allt som oftast utifrån enskilda fall, utan att för den skull röja några identiteter? Hur skall vi annars kunna diskutera våra problem om det bara får ske i hypotetiska ordalag?

Vad gäller just detta uppmärksammade fall så är det i dagsläget bara barnens identitet och deras biologiska familjs identiteter som inte nämnts och så skall det förbli, men annars finns inte mycket kvar att skydda, allt har redan varit med i dagspress och TV så varför kan vi då inte fortsätta diskutera här, det finns ett stort intressesse och om fostermamman tillåts återvända hit så hamnar hennes dyrköpta erfarenhet på rätt plats, hon delar gärna med sig, det vet jag.
 
Nu är jag säkert ute och cyklar.....
Då jag har skrivet in här om bland annat två syskon som vi sa upp så var det ett enskilt och speciellt fall. Då jag har diskuterat julklappar till placerades syskon och familjer likaså. Vet snart inte vad jag kan ta upp... Givetvis nämner jag inte vilka kommuner som bär sig illa åt eller vilken sekreterare man skall undvika. Likaså finns det familjehem som kanske inte skulle få kalla sig familjehem. Inte nämner man någon till namn. Vi är ju ganska ensamna i våra uppdrag kan jag känna. Finns ju inga arbertskamraten brevid då man kämpar i motvind. Så därför är ju detta en bra bollplank. Vi är vuxna med förhoppningsvis sunt förnuft annars skall vi inte vara familjehem. Men sedan är vi så olika med olika erfarenheter som är värdefullt att få ta del av. Vi har väl alla olika åsikter också om vissa saker. Med all respekt till familjehem.se grundare så känns det lite svårt att ha en åsikt i alla frågor, speciellt denna frågan.
Önskar alla en trevlig höst....
Tar en paus från detta forumet ett tag.
Mvh
Bortblåst i höstrusket
 
Som sagt ALLA förtjänar en andra chans, kan inte admin istället skriva vad som krävs av henne för att hon ska få komma tillbaka i stället för att hota att låsa trådarna!?
Jag gör nog som ovanstående i tråden, jag tar en paus häriftrån.

Ha det gott allihopa, stå på er och glöm inte att ni alla gör ett otroligt bra jobb. Men säg inte vad ni tycker även om ni vill barnens bästa för då kan det gå för er som för mamma Eva i Marks kommun.
:?
 
Jag kan inte låta bli att skriva ett inlägg med risk för att bli raderad men jag chansar. Jag bestämde mig för att ta en paus redan när tråden låstes i "Uppdrag granskning 1" med undantag för ett inlägg till en person som i princip ville ha ett svar från mig direkt.

Jag tycker att det är en skandal att detta forum inte är tillräckligt öppet. Att Eva inte kan få vara en öppen, intensiv person med egen vilja utan att hon skall tryckas ned pga det. Att vi inte kan diskutera öppet har jag ingen förståelse för alls. Om detta hade hänt utanför Sveriges gränser t ex i Italien eller kanske Frankrike hade hon fått vara med då? Är detta en kulturfråga? Att vi ska hålla tyst? Jag gissar eftersom man inte får något svar från admin här på forumet.
För övrigt så kokar nätet just nu på andra sajter när det gäller detta ämne, men VI som är sk huvudfiguerna får inte diskutera detta öppet på familjehemmet.se.

Jag tänker inte stanna och försöka diskutera på en sida där mina åsikter raderas helt plötsligt. Jag drar.............. till en mer demokratisk sajt. Ha det och ta väl hand om er-
KRAM
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp