Uppdrag granskning 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Gör ett nytt försök....Tycker ämnet i sig är för viktigt för att stoppas.... 8) ....
Skam den som ger sig!
Efter att ha sett programmet så kommer förstås en del frågeställningar upp! :?

*Varför ändra placerande kommun när förälder flyttar?Är det vanligt?
*Om så måste göras....Hur lång tid verkar rimlig för att lära känna alla inblandade så pass att man kan börja ändra fungerande rutiner?(3-4 månader verkar ju sjukt kort tid).
*Och om nya villkoren inte funkar.....är det bara att dra in nästa familjehem och flytta barnen igen?
*Hur många barn har verkligen drabbats av liknande?

Vill tillägga att jag är glad över att flera nu engagerar sig och reagerar.....även om det kanske var mer behövligt i ett tidigare skede!Roten till att hemskheter som detta kan drabba barn (och familjehem) finns ju kvar och lagar och regler behöver verkligen ses över. Någonstans borde väl våra myndigheter inkl politiker ha så pass kompetens så man kan inse att soc är dom som ska ge stöd och styra livet rätt för barnen genom att ge rätt verktyg till familjehemmen!Utbildning åt alla!!!! :idea:

Vi som "hänger" ute på nätet har ju fått lära oss en hel del om hur olika det fungerar i olika kommuner....och även om det är omöjligt att göra den här familjehemsvärlden statisk just för att det gäller människor,så borde vi ändå kunna få till en norm som håller!!

Hur jobbar vi framåt?Hur ska vi tänka?Var ska vi vända oss?

Har då en känsla av att med munkavlar kommer det här att upprepas hur många gånger som helst.......
 
Äntligen verkar det som om detta ämne kommit ned på en vettig nivå.

Anledningen till att kommunöverflyttar görs är, som jag ser det, för att kommunerna (politikerna) vill spara pengar för den egna kommunen. Men jag är ytterst kritisk till detta på grund av man tappar historiken, vilket även kan hända om man har stor personalomsättning. Och vad är det som säger att det blir långvarit, ska det då göras en ny kommunöverflytt?

Problemet med hur familjehemsvården fungerar idag är att det beror så extremt mycket på olika personers egna tyckanden. Den enskilda socialsekreteraren, socialcheferna (arbetsklimatet på socialkontoret), samt nämndens/utskottets medlemmar. Det verkar säkert, med så många inblandade men mycket beror på hur socialtjänstemännen lägger fram det för nämnden, samt nämndens erfarenhet och möjlighet att se saken ur flera aspekter.
 
Tack saklig!
Låter som nåt lavinartat om det är så att kommunerna lyckas flytta ansvaret runt efter hur bioföräldrar flyttar.....Många av dom flyttar ju från problem hela tiden!Det kan ju bli hur illa som helst....ny kommun inkl nya handläggare typ varje halvår!Kan ju bli hur tokigt som helst......om varje ny kommun tycker sig veta bäst och ändrar alla villkor runt barnet!!!

En gammal katastrof blir en ny....En av de saker som kritiserats sen länge är ju att vissa barn fått byta familjehem hur många gånger som helst...det här kan ju slå nästan lika hårt!

Gamla misstag borde ju inte kunna göras igen.....med all den kunskap vi faktiskt har om barn och vad som är viktigt för deras trygghet borde vi ju göra mer och mer rätt....istället för att göra nya fel!!!!

Man kan ju tycka att med så många vuxna runt f-barnen borde ju det "rätta" segra.Kan inte den ena politikern förstå borde ju nån annan kunna visa på hur det SKA vara.....
 
Barnen behöver inte ens byta kommun för att tidigare beslut vid personalomsättning ska ifråga sättas!
Har haft placering som var med övervakning och minimalt umgänge vid inflytt.
Ett år senare och sex, 6 st, handläggare senare på samma socialförvaltning ifrågasätts omhändertagandet över huvud taget!!!!!
Ett halvår senare var de hemflyttade...................
 
Nu när det nyss varit val och det blir lite nya sammansättningar på nämnderna är det ett ypperligt tillfälle att be att få komma på ett nämndsammanträde och berätta för nämnden hur det är att vara familjehem. Hur det fungerar och hur vi vill att det ska fungera. Borde finnas ett litet intresse nu efter Mark.
I min hemkommun fick jag komma och berätta om hur vi hade det som familjehem. De tyckte det var så intressant att jag fick komma på nästa sammanträde också och fortsätta berätta. De hade ingen aning om att jag under ett år hade över 60 kontakter med utomstående med min placerade pojke. De visste inte att det kunde vara så mycket jobb med ett placerat barn.De hade ju bara sina egna referensramar av att vara förälder.
Mat-tilda
 
Jag tycker det låter som en jättebra ide att vi familjehem (i alla fall en i varje kommun) ber att få komma och prata inför nämnden/utskottet. Och vill dom inte kan ni ju alltid säg att det är väldigt viktigt att nämndens medlemmar är insatta och hänvisa till Marks kommun. Då kan dom ju inte säga nej anser jag.

Jag vet inte riktigt med kommunöverflytt, men jag tror att det är så att man flyttar över ansvaret till familjehemmets kommun om båda föräldrarna flyttat från orginalkommunen. I alla fall var det så för vår del, men den blev som sagt aldrig av istället blev det en vårdnadsöverflytt. Om våra barn är vårdnadsöverflyttade kan ju inte denna typ av händelse inträffa.
 
Det är inte alls nödvändigt att göra en överflytt när båda föräldrarna lämnat originalkommunen.
Enligt det soc vi jobbade för kunde de ha kvar barnen i princip hur länge som helst.
Det var upp till dom att begära en överflytt till vårdnadshavarens nya kommun.
 
Hej alla!
Vilken Lysande :idea: idé Mat-Tilda :claphappy:
Jag blir förvånad över att vem som helst kan sitta i kommunstyrelsen utan vidare utb osv. men det är en annan historia :rollhappy:

Det är inte alltid som barnen följer med till nya kommunen, men vilken kommun vill betala den andres jobb? För alla barns skull skall man inte få byta kommun, många bios flyttar runt för att just komma runt systemet.
Jag tycker man ska stanna i den som det har påbörjats i. Ja visst blir det dyrare för vissa kommuner men då får man styrka kassan lite där och minska i någon annan kommun som inte har lika många fall!

Jag undrar lite. :?
De här barnen fick omedelbart lämna sitt familjehem då de ej ansågs lämpliga längre (Tycker jag är rätt OM det nu hade varit så!) men om nu hemmet ansågs så omöjligt och olämpligt hur kommer det då sig att deras Biologiska son fick bo kvar :?

Hejja Eva och Anders som vågar kämpa för barnen :claphappy:
C
 
I utredningen för den nya lagen,LBU, föreslog vi i remissvaret att all ersättning till familjehem ska betalas av staten på samma sätt som LSS:en gör. Då får alla kommuner samma förutsättningar att göra en bra familjehemsvård vad det gäller ekonomin i alla fall. I min lilla kommun med liten penningpåse där både skola och socialen slåss om samma pengar drar sig skolan för att anmäla om ett barn far illa hemma. De försöker att göra skolan så stöttande som möjligt för om barnet sätts i familjehem elle på istitution försvinner de stöttande insatserna i skolan.

Vi får till oss att det är ganska vanligt att barnet flyttas över ärendemässigt till vårdnadshavares hemkommun, men nu finns det ett skydd mot att föräldrar ska kunna bryta upp och börja annonymt i annan kommun. Har en utredning startats på familjen eller insatser har satts in, ska de följas upp i nya kommunen. Det ska vara ett överlämnande. Stora pengar att spara för placeringskommunen. Finns ju familjer som har både 5 och 6 barn placerade från grundkommunen men själva bor stadigvarande i en annan kommun. Klart att den placerande kommunen ser en chans att bli av med mångåriga kostnader.

Om placerade barn får lämna sina familjehem som verkar ske allt oftare, så slår det tillbaks på placerande kommuns socialtjänst. De har inte haft bra instrument för att utreda familjehem, de har inte regelbundet följt upp placeringen. De har inte deltagit i EVK:er, på BUP osv, i ett nätverk där barnet sätts i centrum och alla omkring ses som resurser som man kan hämta information ifrån. Kommunerna satsar heller inte på att utbilda familjehem, inte ens en grundutbildning där familjehemmet kan få information om skyldigheter och rättigheter och vad lagarna säger. Definitivt ska inte barn flyttas utan utskolning och inskolning om det inte är uppenbar livsfara för barnet att vara kvar i familjehemmet. Barn tas som regel inte från biologhemmet utan utredning. Möjligtvis sätts de i jour, men får komma hem igen när utredningen är klar och det inte finns några själ till omhändertagande.

Upp till kamp för att fostra soc. Jag har ett bra sammarbete med soc, även om jag inte alltid tycker om deras beslu, men de tar till sig och försöker göra bra arbete. Mitt soc. är med i nätverket omkring mina placerade barn på ett aktivt sätt. Lätta att nå genom mail och jag blir lyssnad på.
 
mammac sa:
Någon som vet hur det har gott för barnen?
C

Hej Mamma C!
Hur allt fortlöper kan du läsa på hennes blogg som finns länkat till i tidigare inlägg.

Hälsningar
Anne
familjehemmet.se
 
Nu är det högsäsong för politiker. Vem får uppdrag och var får man sitta. Vem har varit mest aktiv och duktig i valrörelsen. Hm lämplighet? Tidigare yrkeserfarenhet? Erfarenhet överhuvudtaget (när de är 22 år)

Vad jag erfar så lägger tjänstemännen fram sina förslag i nämnden och aldrig att politikerna ifrågasätter det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp