uppdrag granskning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den 20 oktober kl 20.00 tv4 uppdrag granskning...handlar om en fosterhemsmamma som stridit i 1 år för att få hem sina fosterbarn.kan rekomendera att se detta program //mamma72
 
Detta är en sån totalskandal att det aldrig skådats dess like.
Tyvärr har sammanbrottet föregåtts av många år av myndighetsmissbruk och översitteri från myndigheterna och rädslan är stor att det skall återgå till hur det var innan, när värsta stormenväl blåst över. Det är för djä**l*t att det skall behövas ett Uppdrag granskning ,men det är tur att det finns reportrar som tar tag i sånt här.
 
Läste förresten att fostermamman som blev fråntagen sina fosterbarn inte längre får vara med och skriva här på forumet, hennes åsikter är inte längre "rumsrena" :roll: , men hon kan läsa vad vi andra skriver, så med risk att själv bli avstängd så säger jag; Stå på dig, känn att du har stöd från oss andra och att vi är många som tänker på dig och dina ungar!!!
 
Hej!
Jag vill bara förtydliga att ingen blir avstängd utan att man vid upprepade tillfällen brutit mot forumreglerna och självklart så påminner jag dem som det berör att man ska tänka sig för. Det är lätt hänt att man skriver olämpliga saker när man till exempel är upprörd, men det är lätt åtgärdat.
Om man väljer att ignorera mina påminnelser samt struntar i forumreglerna ja då finns det bara avstängning kvar.

Allt som hänt är fruktansvärt det kan vi nog alla hålla med om. Tyvärr är det inte så ovanligt som man kan tro. Men oftast så orkar man helt enkelt inte att driva det vidare. Men nu har detta familjehem valt att göra det och massor har kommit upp till ytan vilket förhoppningvis mynnar ut i något bra för alla inblandade men även inför framtiden.

Om någon vill att jag förklarar mera så får ni gärna skicka PM eller mejla till mig familjehemmet@familjehemmet.se

Hälsningar
Anne
 
Ja dom flesta här inne följer nog det fallet, det är otroligt "lärorikt" för oss alla, för precis vem som helst här skulle kunna råka ut för samma sak...........
Hon har min fulla respekt och beundran som orkar kämpa i motvind nåt så otroligt :claphappy: :claphappy:
Hoppas hon kan bli medlem här igen, vi har nog alla mycket att lära av hennes "fall".
:angel:
 
Troligen har jag missat en del här. Men i vilket fall som helst så skall jag se programet på onsdag i nästa vecka. Det jag har hängt med så gäller det ju ett familjehem som blivet fel behandlat plus 2 små barn som farit illa. Hoppas att denna familjen får all hjälp som finns att få nu plus att barnen också får den bästa hjälpen. Men jag blir förvånade att detta forumet vände familjen ryggen. Men som sagt jag har säker missat en massa. Dom får även mitt stöd. Tänder ett ljus i kväll för dom.
 
Grejen är väl också den att det redan har hänt.... liknande övergrepp från myndigheter....i familjehem som inte orkade ta striden just för risken att bli behandlade som sk*t av andra,både familjehem och myndigheter!

Lite överseende leende menar man att familjehemmet säkert är "fel" på nåt vis och att "detta händer inte oss"......vi som är så perfekta!!!......

Men hur man än ser det så begås övergreppet mest emot barnen!Spelar ingen roll hur "FEL" familjehemmet är så får man inte behandla barn på detta sätt!!!! :evil: Har våra myndigheter verkligen något att ta på så kan man ändå inte agera som fler än ett "soc" bevisligen har gjort! "MÅSTE" barnen flytta så får man banne mig göra den flytten på rätt sätt!
Sen att jag personligen känner två.....märk väl 2 familjehem som barnen ryckts ifrån hastigt och olustigt där "felet" var soc är ju värt att notera.....Om jag här i min lilla sandlåda känner till 2 utom "Mark"....HUR många finns det då????

Det som skrämmer mig mest är att makten ligger hos soc......och flera av familjehemmen tassar fram rädda för att stöta sig......Hur bra blir placeringen då?????
Nääääää....fram i ljuset med SK*TEN!!!!
För barnens skull ska rätt vara rätt......tyvärr finns det ju familjehem som är helt fel ute.....och får dom fara fram i lugn och ro för att dom bara tiger och samtycker till allt vad soc än hittar på så blir det ju också fel för barnen!!!
 
Men seriöst!!!
dom har inte följt era uppmaningar etc etc !!!!
för f-n säger jag...
detta är det ända stället som jag/vi kan andvända oss av för att skriva av oss i svåra o bra stunder....
o då "kickar" ni folk som i stridens hetta inte kan hålla sig till era regler.....

gör om o gör rätt!!!!
tänk er själva in i deras situation...

ska ni göra så mot folk så kan ni gärna plocka bort mitt konto oxå.....
måste ju finnas nått ställe där man kan vara ärlig och uppriktig....
 
familjehemmet.se sa:
Hej!
Jag vill bara förtydliga att ingen blir avstängd utan att man vid upprepade tillfällen brutit mot forumreglerna och självklart så påminner jag dem som det berör att man ska tänka sig för. Det är lätt hänt att man skriver olämpliga saker när man till exempel är upprörd, men det är lätt åtgärdat.
Om man väljer att ignorera mina påminnelser samt struntar i forumreglerna ja då finns det bara avstängning kvar.

Allt som hänt är fruktansvärt det kan vi nog alla hålla med om. Tyvärr är det inte så ovanligt som man kan tro. Men oftast så orkar man helt enkelt inte att driva det vidare. Men nu har detta familjehem valt att göra det och massor har kommit upp till ytan vilket förhoppningvis mynnar ut i något bra för alla inblandade men även inför framtiden.Om någon vill att jag förklarar mera så får ni gärna skicka PM eller mejla till mig familjehemmet@familjehemmet.se

Hälsningar
Anne




fan jag blir upprörd avv detta!!!
du skriver att detta dock ej är ovanligt??
så för hellskotta ta upp detta till debatt på forumet!!!!
det är väl här vi ska hjälpa varanda inte stjälpa varnadra....
kicka inte folk som har andra åskiter än "standarden"
 
Jag håller med dig a-team, det här stället är enda vi har för att stötta varandra och denna familjehemmsmamma ska absolut ha allas vårt stöd :banan:
 
Känner mig manad till att säga min mening i detta ämne. Förstår verkligen alla starka känslor som svallar på forumet just nu, men vi måste vara försiktiga med vad vi skriver och hur, eftersom det inte, som alla redan vet, är bara vi själva som kan läsa detta :roll: . Hur arg jag än är, får jag inte skriva något som avslöjar vem det handlar om. Samtidigt är det ju så, att när känslorna svalnat en aning kanske man också ångrar att man var för "öppenhjärtig" tidigare. För att vi ska kunna fortsätta skriva här och ventilera våra åsikter, måste nog admin ibland göra beslut, som inte alltid känns rättvisa för dom som råkar ut för det, även om vi inte alltid förstår varför heller.

Tänker på familjen och barnen och hoppas att de får all stöd och hjälp de bara kan få. Skönt att det fortfarande finns människor som har civilkurage och slåss för de svaga :bow ! Ta hand om er alla, både familjehem och admin!

H: Pirvil
 
Känner nog att jag måste hålla med Pirvil..................

VI vet inte ALLT bakom admiins beslut.
Jag är säker på att de har förmågan att avgöra om det är lämpligt eller ej att lägga ut vissa saker.

Även jag tänker på dessa utsatta och hoppas att det ska lösa sig på bästa sätt.
Exakt VAD det är vet inte jag..................
 
Tyvärr tycker jag mig se en i mina ögon överdriven försiktighet när det gäller kritik gentemot uppdragsgivare här på forumet. Risken finns att man håller inne med vad man vet i rädsla att bli utestängd både från forumet och från kommande uppdrag. Skulle det inte gå att ordna en medlemsavdelning av forumet där vi medlemmarkunde skriva/läsa vad vi verkligen tycker tänker och vet, en avdelning som inte präglades av rädsla och överdriven försiktighet.

I o för sig tycker jag nog att man borde kunna skriva vad som helst även här på det öppna forumet, så länge det inte röjde identiteter eller handlade om rena personangrepp förstås men om det är en befogad kritik som man står för så förstår jag inte vari problemet ligger. Låt oss skriva om hur det verkligen är, även när det inte fungerar.

Idag finns förresten mer att läsa om Marks kommun, man håller tex ett möte i kväll för allmänheten där man kan ställa frågor och bli "upplyst". I vår lokaltidning står det om andra som blivit drabbade av kommunens förhållningssätt, både allmänhet och anställda och kanske hade det varit av värde om vi kunnat diskutera detta mer öppet på forumet, det handlar ju trots allt om våra barn/våra uppdrag.
 
Det är fruktansvärt att så många familjehem i vårt avlånga land är rädda för att ta upp saker till diskussion med socialsekreterarna. Socialsekreterarna fattar beslut och förväntar sig att familjehemmen ska nicka och säga "Ja". Jag har själv varit i denna situation, man är livrädd att soc ska klassa en som besvärlig och plocka barnen ifrån en. Som familjehem har man inga rättigheter, detta är fruktansvärt, men jag vet samtidigt inte hur sådana rättigheter skulle se ut. Vi är ju trots allt inte vårdnadshavare. Men det borde finnas någon instans dit familjehem kunde vända sig för att få en granskning av enskilda ärenden.

Dagligen hör och läser vi en massa, men vi måste alltid fundera på vad som är fakta och vad som är någons beskrivning av en upplevelse. Man måste alltid kritiskt fundera på all information man får in. Om man bara får höra ena sidans argument så står ju dessa oemotsagda, det kan ju finnas andra argument.

Jag är inte insatt i detta ärendet, men vad jag märkt så är det som vanligt bara den ena sidan man får läsa och höra om. Soc får inte uttala sig i enskilda ärenden. Man måste då tänka sig för innan man hakar på drevet, för man har inte alla fakta och skulle man haft alla fakta, kanske man inte skulle hakat på.

På samma sätt så antar jag att vi alla inte har alla fakta i varför admin stängt av kvinnan. Så jag hoppas och tror nog att admin hade skäl nog för detta.
 
Skadan är redan skedd för dessa barn, men jag hoppas att det kommer något gått ur denna historia när det är klart.

Maktmissbruk får bara inte förkomma! Stackars barn...
Om nu ett familjehem bedöms olämpligt i detta fall "osamarbetsvilliga" måste fler se på ärendet innan man tar till sådan drastisk åtgärd som i detta fall!

Styrkekramar till Familjehemmet och varma kramar till de stackars barnen som kommer i kläm!
Bra att någon vågar stå upp för barnen :claphappy:
C
 
Missa inte att även DEBATT i SVT1 på Torsdag kl 22 handlar om detta också, likaså kommer det att komma flera dags- och kvällstidningsreportage om detta ärende.
Det kan bli en stor förändring på gång i arbetet kring våra :angel: tack vare denna familjehemsmamma, en så otroligt stark människa så man knapp tror det är sant :bow :claphappy: :bow !!!
Utan hennes kamp hade detta ärende bara blivit ett i raden av felaktigheter, begångna av myndigheter runt om i vårt land. Nu kan det istället bli det som ger förändrade regler i framtiden, med mer hänsyn till våra :angel: och oss, familjehemmen, som många gånger kämpar i motvind för våra ungar.
 
Jag fick kontakt med fostermamman via hennes hemsida då jag kände att hon kanske kunde hjälpa mig utifrån den erfarenhet hon har och den situation jag själv sitter i. Hon var mycket hjälpsam och gav mig flera goda råd och kunde hänvisa till personer med kunskap att hjälpa till i kniviga situationer.

Vad jag förstår har länkar till flera av dessa personer lagts ut av henne på detta forumet men tagits bort, synd i så fall eftersom vi alla kan hamna i den sitsen att vi behöver kvalificerad hjälp och det snabbt.
Jag citerar;
Då jag blev avstängd fick jag beskedet att dt var för att jag drev min "sak" på ett annat sätt än hon sidansvarig skulle göra. Och då jag protesterade sa hon att det var hennes sida och hon avgjorde vem som skulle få vara medlem.

Hennes "sätt att driva sin sak" har nu fått gehör ända upp i regeringen så på alldeles galet vis kan det ju inte vara :wink:

Länken till hennes blogg http://fostermamman.blogspot.com/
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp