Uppsägning av uppdrag

Trött efter ytterligare möte som inte leder någon vart alls.
Nytt möte på tisdag.

Vi satt 1,5 timme utan att soc sekreteraren lyckas med att föra samtalet någon vart.

Jag frågade vad som skulle vara syftet med mötet?
Allt händelse bara om bios behov och känslor, problem, sjukdomar.

Föreslog att nästa möte kunde leda till 1 beslut och 1 planering om hur vi ska arbeta framåt med barnperspektiv .

Blir så trött på meningslösa möten som inte leder någon stans:(

Nu festar vi på varsin semla och samlar ny kraft!
 
Vi har också ägnat de sista dagarna åt att verkligen vara ifrågasättande mot Soc. eftersom vi känner att vi inte kommer någon vart i utvecklingen med all negativ påverkan från bios. :angel: mår riktigt dåligt efter umgängena och hela tiden ser Soc. till föräldrarnas "rättigheter" eftersom det är en SoLplacering.

Det räcker tydligen inte med en otroligt omfattande omsorgsbrist under mer än 10 års tid, en uppväxt i nästan total isolering, allvarlig psykisk sjukdom hos bio och grava missbruksproblem osv. Psykisk misshandel av barnet räknas inte! Tanken är ju helt sjuk men vad bra det hade varit om hen hade blåmärken på kroppen... Då hade vi tydligen haft något att ta på :cry: En svår depression hos barnet med självskadebeteende och självmordtankar gills liksom inte.

Tankarna går runt och så ser man kanske att Soc. inte vill dra upp ärendet till LVU inför Förvaltningsrätten då det skulle kunna belysas att de inte gjort tillräckligt för barnet under många och långa år.

Återigen säger jag BBIC ska stavas FBIC dvs Föräldrarnas Behov I Centrum. Gud så sorgligt men kanske så sant...

Semlor lät ju gott men jag har längtat efter en räkmacka på kondis i 2 veckor nu så senare idag ska jag göra verklighet av det tillsammans med gubben och "placeringen"

Chicki
 
Kan man ha rätt att ta del av anteckningarna som soc gör vid ex möten eller när man gör avvikelse eller orosanmälningar?

Någon som har erfarenhet?
 
Länkade tidigare i tråden till Socialstyrelsens "Barn och unga i familjehem och HVB". Kanske det som står på sidan 207 kan ge lite stöd i frågan.
 
Nytt möte i morgon men utan bio för att diskutera våra synpunkter som vi lämnat. :claphappy:

Bra att det prioriteras, synd bara att mötet med bio fick strykas till förmån för detta, men avsaknad av tid i soc sekreterarens agenda gjorde att det fick bli så.

Spännande med hur detta möte läggs upp och hur vår kretisk kommer att bemötas.

Min känsla när vi framfört detta tidigare var att den inte uppskattades alls. Och
En känsla av att vi är lite " besvärliga" då man ifrågasätter deras arbetssätt.

När vi påtalar att vi vill vara delaktiga i det tredelade föräldraskapet som dom pratar att vi har.

Nu är det soc och bio som bestämmer och vi som ska utför och lappar och lagar resultatet av deras beslut.

Stå beredda att rycka ut och hämta när bio inte orkar, ändra tider och ta ledigt för att få vardagen att fungera för :angel: när det brister.

1
Vi har påtalat ett önskemål om att vara en aktiv del i det tredelade föräldraskapet.
2
gemensam planering med bio, soc och oss, vart 3:e månad som inte ska ställas in.
3
Inför mötena få information om fokus o syfte med möte samt att mötet har en struktur och att tiden och samtalen hinna med under utsatt tid.
4
Fokus på barnet och inte på bios hälsa och deras behov.
5
Framförhållning och bra planering med barnet i fokus.
6
Hållbar och långsiktig planering med barnperspektiv.
7
Få information och bli uppdaterade när det händer saker kring bios.

Hoppas hoppas på ett bra möte!
 
Tummen upp för dig "extramamma69"! :banan:

Även vi har idag försökt hitta nya strategier och infallsvinklar med hjälp av utomstående med bl.a. mångårig erfarenhet och juridiskt kunnande. Vi har några möten med Soc. inplanerade inom en kort framtid och vi kommer också att fortsätta att få till att fokusen ska ligga på barnet/ :angel:

Tack för punktlistan! Då slapp jag göra den sammanfattningen själv :razz:

Ser fram emot din rapport om hur det gått :wink:

/Chicki
 
Jag kan bra beklaga igen"extramamma69"! Så hopplöst det måste kännas för dig :cry:

Vi har varit lite "på" det senaste med Soc. men de lyssnar inte, utan glider undan på alla frågor... Håller också med "Gör mitt bästa" att IVO kan vara bra att prata med :razz: Vi har själva varit i kontakt med dem. Lite för att känna av att "vi har rätt" i vårt tänkande. Sedan får vi se om det leder till en riktig anmälan i sista ändan.

/Chicki
 
Vi har en "kollega" som har uppdrag från samma uppdragsgivare som nyss gjort en IVO anmälan.

Vi har tänkt och trott att det ska bli bättre struktur och ordning och inte tyckt att en IVO anmälan är lösningen.

Vi har nu fått en ny tid och förbereder oss med allt nerskrivet.

Vi har ju samma mål:
Att det ska bli bra för barnet.
 
Hej igen!

Vi har bara använt oss av IVO som "avstämningspartner" och tyckt att det varit värdefullt :claphappy: . Håller med om att en anmälan kanske inte gör varken från eller till... Det beror på Soc. inställning. IVO har inga möjligheter att säg till Soc "att så ska ni göra". Men en opartisk granskning ser jag ändå som en möjlig väg framåt. Vi måste ju på något sätt strida för våra :angel: :angel: framtida liv. På alla fronter vi kan!

Det här är nog inte tillåtet eftersom jag inte kan ge en korrekt källhänvisning men citatet är från en tråd här på forumet:

Att vara förälder är inte en rättighet vi kan tvinga på ett barn. Det är barnet som har en rättighet till kärleksfulla, omtänksamma och sunda föräldrar. Förälder är ingenting man är, utan någonting man blir.

Väldigt tankvärt! Nu ska vi återgå till att "lappa och laga" efter sista umgänget... och hoppas på att detta en dag tar slut.

Håller tummarna! och Ta hand om er!

/Chicki
 
Tack Chicki!
Kloka ord!
Lappa och laga är något vi är väldigt bra på.

Vi har haft en fantastisk vecka med en superglad :angel: det ger kraft och kvitto på att det vi gör är rätt!

Vårt måtto är att ha en glad :angel: här hemma!

Vi gör allt vi kan för att det ska bli det bästa för :angel: och för fram barnperspektivet och för :angel: talan och vilja och stöttar så mycket det bara går.

Nu njuter vi och laddar om för nästa möte nästa vecka!
 
Snabba kast.
Först meddelas vi ett skolbyte, skönt.
Börjar ställa in och planera för detta.
Då kommer nästa beslut.
Flytt.
Är nu mitt i en överflytts process.

Så var det med barnperspektivet!
 
... är :angel: 'arna bara tillräckligt gamla slår det tillbaka på föräldrarna förr eller senare, hur de dvs bio föräldrarna bestämt saker & ting.

Sett det om & om & om igen & igen....
 
Vi är maktlösa det är bio som bestämmer.
Nu kommer skolan att agera dom ringde oss i veckan. Dom är chockade och fattar ingenting.
:angel: har dessutom börjat agera på ett oroande sätt dagtid med signaler som dom känner oro till.

Tacksamma för att vi har stöd från annat håll när soc inte vill se eller höra på oss.
:littlesad

Vi lägger all vår kraft för att hålla :angel: på benen.

Men visst finns oron i magen vad det blir förr ärr i denna redan lill* ärrade :angel:
Där vuxna kommit och gått under alla hens uppväxtår.
 
Hej igen

Här kommersen liten återkoppling.
Vi är nu inne på en överflytt på vecka nr 4 som genomförts allt annat än på ett bra barnperspektiv.

Socialsekreteraren har sjukskrivit sig och socialen har valt att inte besvara skolans kallelse till möte eller orosanmälan.

Våra rapporter om en liten hen som inte mår bra besvaras med att det är ett helt normalt beteende.

Det är den tuffaste avslut vi gjort med ett barn. Barnet är inte mogen mentalt och vill inte flytta. Ingen ansvarig för beslutet har ens bemödas sig med att prata med hen.
Oerhört sorgligt och inget bra barnperspektiv.
Och ett väldigt trött familjehem.
Familjehemsbarnens borde vara mer skyddade.
 
Usch och fy, hur kan det få gå till så här. Flyttade :angel: till ett nytt familjehem eller till föräldrarna?

Hur mår ni nu efter att kämpat så?

Styrke kramar!
 
Tillbaka
Topp