Uppsagd från ordinarie tjänst pga placering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har varit tjänstledig från mitt vanliga arbete i över 3 år pga placeringen o haft lbe från den placerande kommunen. Nu vill arbetet att jag ska tillbaka till min tjänst - heltid- 100% !!!!!! Och vårt barn klarar bara ca 20 timmar i veckan- hur gör man då??? Min arbtesgivare säger att då får jag säga upp mig..... :littlesad

Till saken hör den att vi riskerar att barnet flyttar hem till bio efter förvaltningsrätens förhandlingar då bio gjort en hemtagningsbegäran.

Vågar jag bli uppsagd? Har haft en trygg anställning i 12 år. Vi kan ju inte bli utan min inkomst????

Hur tänker ni ? Hur hade ni gjort?? :? :?
 
Hej!

Finns det en möjlighet att be att arbetsgivaren kan vänta på ditt svar till förhandlingen är klar. Eller är det så att du kan få ett nytt uppdrag om det andra skulle gå illa i rätten???

tre
 
Ytterligare en stor sak som vi borde jobba med!!! :evil: :evil: :evil:
För Fackligt arbete kan man ju tydligen få tjl hur som helst......Vi borde ju kunna få ha samma villkor!Och lika över hela landet ska det vara! :claphappy:
Så många familjehem rör det ju sig ändå inte om......

Jag har varit tjl 50-100% i snart 12 år nu och har haft turen att ha en helt underbar chef!Men så blev jag först förflyttad till en annan förskola och mitt jobb på "mitt andra hem" var inte "mitt" längre....som det är här där vi bor!Problemet nu är att det inte funkar alls för mig att arbeta på just förskola eftersom det är "fel" arbetstider.....Så hur vi ska få till det nu om jag inte kan vara hemma längre vet jag inte.....Att lämna mina 3 plac ensamma på morgnar och eftermiddagar funkar bara i undantagsfall och mitt nya jobb ligger dessutom inte här i byn som mitt förra gjorde.....
Grejen är ju att jag älskar mitt jobb....och ville inte alls bli hemma,men saker blir som dom blir.....och det gäller ju att göra det bästa av det hela.....Men nog känns det lite konstigt att "börja om" på helt nytt sen nu när barnen flyttat till eget.....precis lagom till pension!!!Får väl trappa upp arbetet lite eftersom,men ser inte hur jag ska få till det.... :?
 
Nu är jag väldigt dåligt insatt i vilka regler som gäller när man är just familjehem, men samma dag som du får egna barn har du ju RÄTT att gå ner i arbetstid...jag pratar alltså inte om tjänstledighet. Kolla försäkringskassans hemsida, där står massor . Men som sagt, sen om det gäller för placerade barn, det är en annan sak.. Är det biologiska barn kan arbetsgivaren inte kräva något sådant iallafall ! Lycka till...
 
Kråkan....det är väl ner till 75% och upp tilldet att barnet fyller 8 år?Eller minns jag fel? :?
Haken för mig där är att man väl räknar den fysiska åldern....inte den mentala/psykiska....... :roll:
 
Du har helt rätt Eje... man har rätt till 75% arbete om an jobbat 100% i botten. Alltså 25% nedsättning MEN jobbar du redan 75% så blir det ingen nedsättning... allt detta regleras i FLL (föräldraledighetslagen)

Sen har man ju inga föräldradagar att ta ut heller under en period då vi inte får dessa dagar som kan finnas på barnet då vi inte är vårdnadshavare men det känner ni väl till...

EJE sa:
Kråkan....det är väl ner till 75% och upp tilldet att barnet fyller 8 år?Eller minns jag fel? :?
Haken för mig där är att man väl räknar den fysiska åldern....inte den mentala/psykiska....... :roll:
 
här kommer jag oxå att få problem när min nuvarande tjl löper ut till sommaren. Min arbetsgivare kommer heller inte att bevilja mig tjänstledighet. Då får jag söka denna nedsättning, vår :angel: klarar heller inte mer än ca 25 tim/v... uppvisar nu stressymptom pga tidiga mornar....

Har varit i kontakt med facket som tycker att man kan hänvisa till humanitära skäl till fortsatt tjänstledighet... Dom kommer att kontakta mig så får vi se om de kan driva detta mot arbetsgivaren på ett snyggt sätt för barnets bästa.

GMB - vad du än gör - säg inte upp dig .. försök få ditt soc att hjälpa dig att vädja till din arbetsgivare eller om du har en fack tillhörighet om de på något sätt kan hjälpa dig.
 
Hej!! Javisst är det en sak vi borde ha bättre skydd i!!!

Det där med nedsatt arbetstid då man har hemmavarane barn under 8 år gälelr tydligen inte detta barn, då jag ju inte har föräldrledighet, föräldrapenning. Så det är 100 % som gäller enligt arbetsgivaren, som är en kommun- dok inte mitt placerade barns kommun. Tog kontakt med habiliteringens kurator som flera ggr hänvisade till facket som jag är ansluten till. Väntar på att få kontakt med dem. Vill att soc säkrar min inkomst under placeringen och även någon månad därefter- OM jag nu väljer att ej gå tillbaka till jobb- men som ngn av er skrev så BORDE jag verkligen INTE behöva bli uppsagd för att jag är familjehem- vilket ju är en samhällsinsats som skulle räcka för tjänstledighet.

Någon ny placering skulle vi inte i nuläget tacka ja till- med denna har det varit strul från dag 1 och vi är så inlåsta, får inte göra ngt....så vi ger detta barn allt vi har - men skulle inte i nuläget hoppa på ngt nytt. :littlesad .

Avvaktar fackets ev hjälp. Och ska be habiliteringen om det intyg de sa att de kunde skriva för att styrka barnets behov..... får ge mig till tåls...men osäkerhet är aldrig en go känsla och vill gärna fixa alllt med detsamma....
 
Månaderna har gått. Arb.givaren lät mig vänta in Förvaltningsrättens besked ang det placerade barnet . O nu har beskedet kommit. Barnet ska vara fortsatt i vår vård. Så nu ska beslut ang jobb tas. Bli uppsagd eller jobba 100 %. Det var vad arb.givaren sa ang min tjänst i kommunen.Vill inte bli utan tryggheten i en anställning, men kan heller inte jobba 100 % för det klarar barnet inte av. Som det är nu har vi fått gå ned i förskoletid från 24 o ner till 16 tim /vecka pga barnets fysiska sjukdom o tllstånd. Hur ska detta gå ihop? Blivit uppmanad att försöka hitta annan tjänst inom kommunen, men det verkar vara svårt att hitta en tjänst som innebär arbete max 30-40 % vilket är smärtgränsen.

Hm. svårt detta. O så har soc ekonomiska ansvariga börjat fråga hur länge jag ska ha ersättning för lönebortfall. Hm, vågar jag lite på att de ger mig det vidare- hur argumentera gentemot dem , som egentligen vet- hab har berättat barnets situation och hälsotillstånd-om att jag behöver vara hemma o ge Liten lugn . vila, behandling o ro?

Ngn som varit med om att utöka arvodet (i mitt fall från den lägsta nivån) till ett betydligt högre för att kompensera en ev inkomstförlust?? För blir jag uppsagd har jag ju ingen rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst. Tror iaf at jag ej har det?? :?

Tips mottages gärna!
 
som jag har förstått det i FLL så jämställs långtidsplacerade barn med våra biologiska så det ska gälla på samma sätt..
Alltså nedsättningen till 75% på lika villkor - har nu inte FLL framför mig med sök på den och läs. Problemet för många av oss är att dessa 25% nedsättning inte på långa vägar räcker.

Själv skulle jag för vår lill* :angel: behöva 50% nedsättning och jobba mellan 8-12. Mina tidiga mornar (kl 7 på jobbet) har gett lill* :angel: stressmage och andra tråkiga stressrelaterade problem. Tyvärr är min arbetsgivare oxå en kommun (dock ej placerande) och helt ointresserade av att försöka hjälpa till...

Kan bara än en gång säga ... säg inte upp dig själv och ta facket till hjälp i detta om du är medlem. Annars får du i så fall låta arbetsgivaren säga upp dig och det är dom inte alltid så intresserade av. Håller tummarna att det blir bra till slut!
 
GMB

Ta initiativ till ett nätverksmöte ang din och det placerede barnets situation, bjud in 1. din arbetsgivare från kommunen,2. den placerande kommunens chef,3. facket.ev försäkringskassan/ang föräldraförsäkringen/vårdbidrag

Ställ frågan hur ni tillsammans ska kunna lösa situationen på bästa sätt.

Jag tror att det blir lyckosamt. det blir mycket svårare för en kommun att säga nej inför en annan kommun. Dessutom får alla parter vara med och stå inför varandra med sina beslut.

Min erfrarenhet av att ordna nätverksmöten är bara positiva.

lycka till.
 
Hej- ja, nu rör det på sig, det dras i tåtar för att få detta att gå ihop- o den som mest drar är jag och mitt fack. =) Facket har jag bra kontakt med och har anlitat- OCH JA- VI JÄMSTÄLLS MED FÖRÄLDRAR OM DE ÄR UNDER STADIGVARANDE VÅRD I VÅRT HEM: Som Adal skrev- det står reglerat i FLL-Föräldraledighetslagen. Jag tyckte det verkade så när jag läste det - tack vare tipset från Adal. :bow . Oc h tanken med nätversmöte är bra- kan ju bli aktuellt om det blir riktigt bakut hos min arbetsgivare. FÖr precis som ngn skrev- 25% är inte alltid tillräckligt för att våra placerade barn ska må bra. Jag behöver vara hemma minst- 50 %- helst 60-70 %.

har också fått kontakt med en min nya chef som ska ringa åter imorgon. Hon skulle "luska" hur vi skulle kunna gå tillväga. (hon är ny i kommunen- o ny på befattningen) Jag hoppas kunna få svar imorgon. Har även haft ett långt o bra samtal med fam.hemssekr. O bett om ett intyg av hab. Jag kommer inte att säaga upp mig- eller låta mig bli uuppsagd. Ev ringer soc till min arbetsgivare om det inte går i lås. En annan lösning är att jag börjar jobba oregelbundet , alt vanliga dagtider (om det funkar dagtid för avlastningspersonen som jobbar dagtid) o då kan ev en ur förskolepersonalen vara avlastning-- en person som redan för ett halvår sedan sa att om vi behövde resa iväg (barnet får inte pass )- o pga barnets fysiska sjukdom kan vi inte anlita barnvakter som inte känner barnet enormt väl. (Har fantastisk fsk-personal) . Att anlita avlastning var soc förslag för att förhindra att jag blir uppsagd. Har bra stöd i soc- men det är jag som drar i trådarna- imorgon hoppas jag få reda på lite mer....

Min plan B är att börja studera- för DET kan de inte neka mig tjänstledighet för.....
Skönt att ha några ankar att jobba utifrån :angel
 
jag är så glad att det verkar lösa sig för dig... nu har mitt problem fortsatt trots att vi jämnställs med föräldrar i FLL

Trot eller ej.. min chef har nekat mig föräldraledighet - facket är inkopplat - och hon chefen har mage att snacka något om att när vi har arvode så har vi en annan anställning.... hon är ta mig f.n inte riktigt klok och vet ni vad det värsta är... facket är sådana mesar att det hittills har tagit 1,5 mån och de har ännu inte ställt henne mot väggen med frågan om vilken lag hon stöder sitt beslut på. Helt sanslöst :evil:
 
Vet ännu inte hur det ordnar sig...men har nu lusläst Föräldraledighetslagen FLL o enligt den ska man som fam.hem få ledigt i 18 månader från det att barnet föds...såå du ADAL borde ju få ledigt- di har ju lagen på din sida!!!!! Jag har ju iaf rätt till 25 % ledighet ....ngt jag kommer påpeka vid nästa kontakt (min chef som skulle ringt i fredags har ännu inte ringt...). Det är iaf något- om inte annat känns det bra att jag har bättre koll på lagen än dem, men de borde veta!!!! Tack o lov är jag med i facket. Ett fack som verkar kunna säga ifrån o hjälpa till....
 
Tack GMB !! :claphappy: :banan:

Följer du AB - allmäna besbestämmelser så tror jag det är tom 3 år med föräldrapenning, vad jag vet så är det ju sgi som påverkas efter barnets 1 års dag om man inte tar ut 5 dagar från fk OM man tar ut dagarna vilket vi nu inte kan göra ändå
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp