Urk för dessa löss

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
4 ggr på mindre än ett år har våran palcering fått löss och i dag blir det Apoteket...IGEN :roll:

Det är ju alltid någon som inte kollar sina barn men det borde ju vara enklare att kolla regelbundet än att hålla på såhär med frånvaro och lusmedel så pass ofta som vi får göra?!

Fast de som inte kollar regelbundet kanske heller inte tar bort dem eftersom de då heller inte hittar dom...fy för att gå omkring och klia som attan hela tiden,stackars ungar!

Det står på förpackningen att man ska kontakta sjukvården om det återkommer ofta, undrar vad de kan göra åt saken?

Vad jag menar är att JAG kan ta bort lössen från mitt barn och kollar 1 gång i veckan med luskam men JAG kan ju inte ta hem alla ungar ifrån skolan heller...kommer dom till skolan och informerar eller vad tror ni?
Klart att jag kan ta hem alla och kolla,inte mig emot men frågan är vad BARNEN skulle säga :angel
Detta är absolut ingen nyhet för någon av föräldrarna eller barnen i denna skola,det vet jag!


:bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
 
Hej!
Vi hade en placering så fick löss 3 ggr och då köpte jag ett medel som heter paranix på apoteket som fungerade :bow . Har du testat detta annars så rekomenderar jag det starkt. Det är ett naturmedel så lössen blir inte resistenta av det.
/Fia
 
Jag får bort dom varje gång men eftersom inte alla föräldrar kollar sina barn så återkommer dom hela tiden, det är det jag menar.
 
Hur länge ska det sitta i huvudet?
Bara för att jag behöver minnas nu så gör jag det inte :x
Vad det heter som jag använt alltså...
 
På "min tid" använde man Tenutex till lössen men det är dom väl resistenta mot nu ........... :evil:

Är det en stor skola? Många klasser? Kan du inte vända dig till skolsköterskan och få hjälp med detta? Alltså, inte med DINA barn men allmänt på skolan menar jag. Så gör dom här när "utbrotten" kommer. "Storkamningar" och utskick till föräldrarna om att det härjar..............
 
Hej Fiaflopp!
Våran placerade fick vi också bort på men hon blev "smittad" igen, men då vi bytte till Paranix så kom dom inte tillbaka, jag tror att det skulle sitta i 20 min och sedan dusch och efter det kamma med medföljande kam, man skulle sedan efter 10 dagar upprepa behandlingen för att ta död på ev. ägg.
Fungerade otroligt bra. Det enda neg. som jag tyckte var att det luktade starkt anis så man måste täcka över mun och näsa eller så är jag allergisk mot lukten.
:? / Fia
 
Det tog inte död på äggen sa apoteket så jag tog det säkra före det osäkra och köpte Prioderm som jag brukar,det får sitta över natten och det tar död på äggen med plus att man gör om behandligen efter 1 vecka.
Att meddela sköterskan har jag gjort varje gång, även denna gång men att hon säger till lärarna att skicka hem lappar till familjenra hjälper inte ett dugg eftersom föräldrarna struntar i det, förstår inte vad som står eller så tar inte eleven hem lappen.
 
Fia!
Jag skulle begära ett stormöte i skolan, ALL berörd personal ska delta och ALLA föräldrar ska delta under mötet. Gör dem INTE det så måste dem skriva under ett skriftligt intyg att dem har deltagit ett mottagningsbevis och läst in fakta.
Det är ju rent ut sagt äckligt att loppor ska behöva återkomma överhuvudtaget. I dagens moderna upplysta värld, jag menar, vad är problemet? Och hur svårt kan det vara att hålla sina huvud rena?
Detta lät kanske provokativt, men jag blir starkt irriterad på att det återkommer och det är ju något som också personal i skolan behöver ta itu med.
Jag ser ju själv hur det ser ut i min sons kapprum i skolan. Det är trångt som attan, dålig ventilation, ingen matta på golvet som kan suga upp smuts och slask. Mössor, vantar och jackor åker ner på golvet som trampas på.
Torkskåpet som är så skitigt, jadu, i går fick jag veta att där får endast hängas mössor, vantar och sockor. Inga jackor och byxor.
Suck. Vart är vi på väg med landets skolor? Den obefintliga hygienen som jag tycker brer ut sig.
Beror löss på sådant här förresten?
(haha, blev full i skratt av kommentaren att denna tråd hamnade i fikatråden, haha).
 
Bra info om löss som INTE har med hygienen att göra finns på Apotekets hemsida-vill bara göra ett förtydligande så ingen har den missuppfattningen. Däremot är det ofta den söta "gamla farmodern" som kan vara bärare och gärna sitter nära de små när de ses vid jul etc....det måste till en värmebrygga så att de vandrar från huvud till huvud. Tunnhåriga har alltså tyvärr lättare att få löss än de med stort yvigt lockigt hår.

http://www.apoteket.se/rd/d/4944

Lycka till!
 
Mina Goa Barn:
Jag har tänkt tanken att be om ett stormöte där alla SKA medverka,tycker också det är en ren självklarhet att man ska kolla igenom sina barns och även sitt eget huvud då de är i skolåldern!
De har som sagt inte med hygien att göra,det trodde man förr i tiden...

Ska ta upp detta med möte och intyget som SKA skrivas på med skolsköterskan som jag har bra kontakt med.Tack för tipset!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp