Utomlands

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Att resa utomlands med placerade barn tycks inte helt lätt. Verkar som de flesta Bio föräldrar sätter sig emot att barnen får pass. Undrar varför?? De borde vara glada för barnen istället för att missunna...Vår familj reser ofta, minst 1 gång/år. Och snart är det dags igen. Hoppas vi kan resa HELA familjen, annars vet jag inte...vi har ingen avlasningsfamilj att tillgå. Vet att soc kan ge pass utan Bios tillåtelse men blir ju så mycket krångligare. Vi vill ju kunna boka och göra klart.
 
Jo det där är lite marigt..... Att man är extra försiktiga när det gäller LVU förstår jag för LVU gäller bara inför Sveriges gränser...så om föräldrarna får vetskap om var man åker så kan dom ta barnen utan att det landet kan göra så mycket....
 
Ja, men kan ju tycka att föräldrar skulle unna sina barn att resa- och några föräldrar med barn placerade gör säkert det också, men som i vårt barns fall så kan nog inte modern tänka på ngn annan än sig själv, och kan inte tänka på att hennes barn ska få en fin upplevelse- att inte unna oss som fam.hem att ha det bra har PRIO 1..... iaf är det så det verkar...

Jag tänker som TR- man behöver ju inte berätta vart och exakt när man ska resa.....då kan ju inte bio komma o ta barnet så enkelt.... Har rest med barn till LVU -placerade barn o det har inte varit problem tidigare, för då har soc gått in och avgjort det hela. Jag önskar oss alla lycka till...sitter ju samma trista sits som nanna66-vi reste förr 1-2 ggr per år o det visste soc om...ändå får vi inte till pass...inte än...men kanske snart...försöker tänka positivt...
 
Det här med pass är verkligen frustrerande. Vår familj bor i olika delar av världen och eftersom våra placerade barn inte har pass så kan vi inte resa tillsammans för att besöka dem. Jag tycker att det är väldigt märkligt att lagstiftningen ger den makten till föräldrarna. Känns som att vid en LVU placering då skulle vårdnaden flyttas från föräldrarna till socialtjänsten. Vi har i över ett år försökt lösa frågan med pass men kommer ingenstans. Hoppas det löser sig för er andra men som sagt det kan vara allt annat än enkelt.
 
läste ett inlägg här för länge sedan när någon gav förslag på att man borde begära att barnet har ett pass redan när det placeras. en giltig id-handling borde tillhöra bas-garderoben för ett vilset barn, kanske något för landets socialförvaltningar att ta ställning till :?
 
Pass med vid placering JA TACK!!!
Här sitter vi och har inte åkt mer än runt i Norden dom 2 sissta åren :smirk: Inte att förackta men trist,
Blev lovade pass till 2 pyttesmå men inte då Bioföräldrar har inga svenska pass så biomoders hemland
kräver att barnen med sina biologiska föräldrar infinner sig i det landet för id :evil:
Ska talas om att vi inte har någon vi kan ha som barnvakt till dessa små så vi kan inte ens komma i väg med dom andra barnen. ( Vad är en bal på slottet)
 
Beställ och åk ni placerande kommunen får ordna avlastning åt er :claphappy:
Se till att maila det till handläggare och kräv svar så att du har skriftligt på det.
Jag har själv varit "avlösare" åt andra barn när familjerna haft semester, det fungerar utmärkt :claphappy:
 
Vi har i stort sett blivit lovade pass till barnen. Och nu när det börjar närma sig så ändrar sig soc, de säger att det inte går, helt plötsligt! Vi tänker åka oavsett, de får lösa det på sitt vis. Tycker synd om barnen bara, som med all säkerhet vill följa med. Ska tilläggas också att barnen inte är planerade hem på långa vägar, utan räknas bo hos oss lång tid framöver. Förstår mig inte på socialtjänsten, som säger att de jobbar för barnens bästa :?
 
hos oss var det så att biomamman lovade att hon skulle skriva på för passet men efter lång tids förhalande meddelade hon att hon minsann inte skulle skriva på för pass skulle hon fixa själv till :angel: när hon och barnet skulle ut och resa.
Men vi fortsatte att pressa mamman för när skulle hon ut och resa då? Efer många månaders tjat från vår sida på mamman (solplacerad) så gav hon med sig MEN hon skulle tvunget ha hem passet till sig så fort vi hade använt det... eehhh soc betalade och passet är barnets... Kan tillägga att hon har inte fått hem passet - det följer med vår :angel: när h*n flyttar hem... OM h*n flyttar hem...
 
Man kan ju som familjehem ansöka om pass hos passpolisen, och berättar att man är familjehem. (men kom ihåg att få noterat att det är ni som skall hämta ut passet, inte vårdnadshavare) Passpolisen är då skyldiga att begära ett utlåtande från socialnämnen, som måste svara. Om det är en långvarig placering så finns ingen orsak från soc att inte styrka att man skall få passet. "Det går inte" är inget argument. Som familjehem så har man uppdraget att "ge vård i hemmet" för placerat barn. Och passet skall då styrkas om det är för barnets bästa. Däremot har jag lärt mig att "det går inte"vanligtvis betyder att man inte vet hur man skall göra.
Har haft samma problem, och jag ringde till några soc/familjehemsenheter i andra större städer för att få veta hur de gjorde. Fick mycket varierande svar. En del hade koll på hur det går till, andra ingen aning. Men de som visste sade att det uteslutande handlar om bedömningen som soc gör, vad som är barnets bästa.
 
Märkligt hur biosar kan vara! Nästan det första som jag och min ex gjorde till familjehemmet var just det...skriva under så dom kan fixa pass. Familjehemmet frågade om dom kunde ordna pass för utomlandssemester och vi krånglade inte en sekund. Kul för vårt barn att kunna åka med dom!
 
Klart det går att få pass och soc VET hur det går till. Men saken är den att beslutet kan överklagas i oändlighet och det tar en massa onödig tid. Vi får ställa in semestern i år och vänta....Suck!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp