Utredning i förväg?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan man utredas trots att vi i dagsläget inte har ett eget rum åt en till?
Kan man utredas inför sommaren då vi har ett rum, alltså kan man uttrycka sig så som familjehem?

Kan den kommunen som har barn hos oss som snart bott här i 3 år sätta sig emot om vi låter deras syskon bo tillsammans i ett stort rum i fall vi får ny placering? Barnen fungerar bra tillsammans ( biologiska syskon) såklart annars hade vi aldrig föreslagit det :)
Gör vi så så har vi ett rum för kanske jour tänker vi, jag vill ha mer att bita i om dagarna nu då alla har det så bra och jag är hemma om dagarna för att fixa allt med familjen och så komer det vara närmaste åren iaf.
 
sen handlar det ju om ekonomi. Ska vi familjhem ha en anständig årsinkomst så blir det ju fler än en placering. SJÄLVKLART kan syskon som kommer överrens dela rum. Här i bostadsbristens Stockholm så delar många syskon rum, både bio och låne. Det socialförvaltningen kräver är ju att barnen ska ha en egen vrå att kunna dra sig undan i (borde vara lika i landet). Men organisationer kräver eget rum till barnet i alla fall de vi jobbat åt.

ibland tycker jag det är dumt att fråga soc, gör som ni vill i DIN familj. Detalljerna i familjen förutsätter JAG att JAG styr över och ingen annan.

Att ligga steget före med utredning är väl jätte bra. Rummet har ju inget med er som personer att göra. Det viktiga är att ni ordnar ett rum när inflyttning sker.

Good Luck
 
Och jag tycker nog att det inte är okej att två syskon som haft egna rum i några år helt plötsligt ska behöva dela rum för att ni vill ta emot fler barn. Jag skulle själv aldrig komma på tanken, jag tycker att det är självklart att varje barn har ett eget rum när det gäller långtidsplaceringar.

Så tycker jag :razz:
 
eller så kan det vara som i vår familj, när vi fick en syskonplac för 3 år sedan så frågade vi våra bio och den plac vi redan hade om vilka som ville ha vilka rum och om några ville dela. då ville 4-åringen gärna dela rum med de nya syskonen så vi stuvade in alla 3 pojkarna i samma rum med våningssäng. vi inredde rummet i djungeltema och alla var jättenöjda för ingen ville sova ensam. nu var ju detta små barn under 7 år allihop pojkar så det är väl lite beroende på vilka barn man har. tycker inte det är fel att syskon delar rum om de kommer bra överens. lycka till iallafall
 
mamma77 sa:
eller så kan det vara som i vår familj, när vi fick en syskonplac för 3 år sedan så frågade vi våra bio och den plac vi redan hade om vilka som ville ha vilka rum och om några ville dela. då ville 4-åringen gärna dela rum med de nya syskonen så vi stuvade in alla 3 pojkarna i samma rum med våningssäng. vi inredde rummet i djungeltema och alla var jättenöjda för ingen ville sova ensam. nu var ju detta små barn under 7 år allihop pojkar så det är väl lite beroende på vilka barn man har. tycker inte det är fel att syskon delar rum om de kommer bra överens. lycka till iallafall


Tack för ditt svar :)
 
Trygga Rekan sa:
sen handlar det ju om ekonomi. Ska vi familjhem ha en anständig årsinkomst så blir det ju fler än en placering. SJÄLVKLART kan syskon som kommer överrens dela rum. Här i bostadsbristens Stockholm så delar många syskon rum, både bio och låne. Det socialförvaltningen kräver är ju att barnen ska ha en egen vrå att kunna dra sig undan i (borde vara lika i landet). Men organisationer kräver eget rum till barnet i alla fall de vi jobbat åt.

ibland tycker jag det är dumt att fråga soc, gör som ni vill i DIN familj. Detalljerna i familjen förutsätter JAG att JAG styr över och ingen annan.

Att ligga steget före med utredning är väl jätte bra. Rummet har ju inget med er som personer att göra. Det viktiga är att ni ordnar ett rum när inflyttning sker.

Good Luck



Precis...det där är vi nämligen inte överens om den nya famsekr och vi...efter att placeringen varit i 3 år så kommer en ny som vi ska samarbeta med och då plötsligt tror man att man kan neka oss...hmm

Som sagt så har syskonen inte haft egna rum särskilt länge alls och de kommer bra överens. Man matchar ju dessutom och det kan ju lika gärna vara så att det är en liten som behöver sova med oss vuxta en längre tid innan eget rum och då fixar vi ju självklart till det så det blir bra för alla.
Jag VILL ha mer att göra nu känner jag och det hoppas jag att få avgöra själv, dessutom vet vi ju vad som skulle passa in i just våran familj med just våra barn och där är det ju vi sopm vet hur vi fungerar...ingen annan.
 
i vår familj har det alltid varit så att vi dragit runt möblerna från rum till rum. Vi har väldigt många rum. Vi har låtit familjens behov just för tillfället fått avgöra hur man delar rum eller inte. I dagsläget har vi flera sällskapsrum samt matrum och matsal just för att några ville dela rum av mörkräddhet. Vi har aldrig dragit in soc i detta men de kommer ju på besök ibland och frågar de så svarar vi så klart. Motivet från vår sida är BBIC, sen går det ju alltid att ändra igen, och igen om barnen är med på det. Så Fiaflopp du har säkerligen omdömet själv att avgöra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp