utredning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är lite nyfiken på hur lång kön till utredning är där ni bor?
Vår placering väntas komma fram i kön till våren och har då stått i den i lite mer än ett år.
Placeringen står parallelt i kön som skolan har för utredning. Tycker detta verkar vara på tok för länge att vänta på att få en utredning gjord. Läste i en annan tråd att man kan få utredningen gjord privat, någon som kan berätta om det? I den tråden stod också något om vårdgarantin, kanske någon som vet mer om det också??
 
Hejsan!

Beror på var du bor men du har rätt att få en första tid innom 3 månader.
I Stockholm ringer man 08 12313200 då kommer du till "vårdgarantikansliet".
Lycka till.
 
Hej!

Jag bor också i Skåne. Vi kom väldigt snabbt till på BUP. Vi fick hjälp av vår soc.sekreterare.

Lycka till

Tre
 
Vi har väl inte precis fått någon hjälp av soc, det är mest jag (och jour familjen) och skolan förståss som kämpar. Helt otroligt att det ska behöva skilja så mycket från kommun till kommun. Det känns nästan som barnmisshandel att behöva vänta så länge innan man får hjälp. När jag senast pratade med bup igår håller hon ju med om att det troligtvis kommer bli en diagnos. Troligtvis med tilläg också, och ändå kommer vi inte att få det gjort tidigare....
 
Det varierar jättemycket vad gäller väntetid för utredningar. Är det "bara" BUP som skall göra utredningen så kan det gå rätt fort men är det en mer avancerad utredning, tex på Barnneurologiska kliniken så är väntetiden ibland mer än 2 år!!
Vi bråkade med skolan i flera år eftersom vi tyckte hade de ett väldigt felaktigt bemötande gentemot en av våra placeringar men inte förrän efter BNKs utredning blev det ordning och reda. Tyvärr hann pojken fara rätt illa i skolan under tiden, vilket förvärrade hans autism betydligt. Autismen hade vi sett under många år men skolan valde att blunda och resultatet blev en stundtals rätt trasig kille. BNK gav oss helt rätt i våra iakttagelser och skolan är numera hanterbart igen.

Men visst är det frustrerande att väntan skall vara så lång.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp