Utredningar m.m. underlag för placeringar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur vanligt är det att man som blivande familjehem får ta del av utredningar m.m. som belyser vilka problem barnet/ungdomen kan ha?

Hur ofta (eller snarare sällan) får man veta att det faktiskt finns något att ta del av. Och hur många "felaktiga" placeringar hade kunnat undvikas om det blivande familjehemmet själva fått bedöma sin möjlighet genom dessa dokument?

Hur är det med er andra......hur ofta får ni ta del av utredningar, bedömningar etc. inför en placering?

Kan man kräva att få ta del av "allt" som finns, avpersonifierat förstås?
 
Vi har fått ytterst lite information om vår placering.

Visserligen kan det vara skönt att inte veta allt men ibland undrar man ju vilka/hur många situationer man kunde ha undvikt om man vetat mer.

Jag kommer hålla ögonen på den här tråden och se vad andra säger :idea: .
Undrar också om man kan få möjlighet att läsa beslut från rätten eller om de handligarna bara kan läsas av "behöriga" :?
 
Vi har fått veta vad som FÖREGÅTT placeringen, dvs varför barnet placerats.
Däremot fick vi ingen (el. väldigt lite) info om barnet. Det var ganska litet (mindre än året) när det kom till oss, så soc visste inte så mycket. I efterhand (efter ca 2 år) fick vi veta vad barnet gått igenom, hur många "ställen" det varit på innan det kom till oss, och det var 5 st!
Klart att det påverkar ett barn att "valsa" runt och inte få en klar anknytning till EN person! Men det fick vi inte reda på, som sagt,
förrän efter ca 2 år!
Vi höll på att bli tokiga , och vi förstod inte : Varför fick vi ingen respons från barnet, ingen kontakt?
När vi fick en ny handläggare, som berättade allt, föll alla bitarna på plats. Vi fick en helt annan förståelse för barnet och dess beteende och reaktioner och vi kunde bemöta det på ett helt annat sätt än tidigare.

Tänk vad de (soc) kunde besparat oss tid och lidande om de varit öppna
från början!
 
Då är det inte bara vi då, som inte fått ta del av det bakgrundsmaterial som funnits. Det är synd, för som familjehem har man ju ofta en större insikt i vad som verkligen står i papprena, bara man får läsa dem. Till skillnad från soc. som förvisso har erfarenhet av att placera barn, men inte av att vara familjehem.

Många sorger hade kunnat undvikas om man fick ta del av informationen direkt, istället går den via soc. och då färgas den ibland av att de vill ha barnet placerat så snabbt som möjligt.
 
skärtorsdagsnatt sa:
Då är det inte bara vi då, som inte fått ta del av det bakgrundsmaterial som funnits. Det är synd, för som familjehem har man ju ofta en större insikt i vad som verkligen står i papprena, bara man får läsa dem. Till skillnad från soc. som förvisso har erfarenhet av att placera barn, men inte av att vara familjehem.

Många sorger hade kunnat undvikas om man fick ta del av informationen direkt, istället går den via soc. och då färgas den ibland av att de vill ha barnet placerat så snabbt som möjligt.

Vi har inte fått veta något o förväg om våra 3 barn, när det gäller vår tonåring så tog det 2 år innan en ny familjehemssekreterare berättade vilken diagnos som fanns! De 2 yngre barnen (varav en flyttat hem) har också mycket bakom sig som det inte sagts något om. Visst måste det bero på att soc är rädda att berätta för mycket, då kanske vi skulle krävt högre ersättningar. Ännu har vi inte sagt ifrån tillräckligt mycket, har försökt berätta att just tonåringen kostar väldigt mycket så omkostnadsersättningen knappt räcker till. Det är svårt!
 
Hejsan Skärtorsdagsnatt!

Vid vårt senaste uppdrag fick vi information om barnets namn, kön, ålder samt varför.....(men det där "varför" gällde de senaste 24 timmarna :x )

Vi har alltid litat på att vår kommun matchat rätt, utifrån vår utredning, samtal, tidigare uppdrag (från samma kommun), och våra önskemål...
Jag har alltid krävt att få veta om barnet varit i fler familjehem/utredningshem samt varför det flyttats och detta har social-familjehems sekreteraren kunnat besvara, samt vad det mest akuta problemet barnet haft/ barnet upplevt...
Jag har önskat att få blida mig en egen uppfattning om barnet

När barnet sedan började på att visa ett birsarrt beteende och gav oss sin syn på världen, mest genom lekarna, kontaktade jag familjehemssekreteraren och frågade om detta var ngt nytt för dom, varför barnet betedde sig så osv. Hon svarade så gott hon kunde....dock lade hon inte ut alla korten på bordet på en gång....


Med facit i hand hade jag fått reda på all fakta från början hade jag ALDRIG tagit detta uppdrag av rädsla för att det skulle vara mer än vår familj skulle klara av....
Men då hade vår familj gått miste om att få lära känna en riktigt liten tänkare, en upptäcksresande naturentusiast, kramgo och empatisk liten människa som är skojfrisk och har världens mest hjärtliga skratt :smirk: ...Barnet har funnits hos oss i snart två år och man kan inte tro att det är samma barn som stod i vår dörr för två årsedan...
Ska kanske tillägga att barnen som kommer till vår familj är max 6-7 år gamla...
Mvh mb
 
Detta inlägg var det något fel med, därför så står jag som författare. Vet dock inte vem det var som skrev det, så därför låter jag det vara kvar. Be om ursäkt att det krånglar till sig lite.

Anne Aronsson

Anol sa:
Vi har fått ytterst lite information om vår placering.

Visserligen kan det vara skönt att inte veta allt men ibland undrar man ju vilka/hur många situationer man kunde ha undvikt om man vetat mer.

Jag kommer hålla ögonen på den här tråden och se vad andra säger :idea: .
Undrar också om man kan få möjlighet att läsa beslut från rätten eller om de handligarna bara kan läsas av "behöriga" :?
 
:? :? :?

Det står ju tydligt att det är jag som skrivit.
Förstår inte.
Var det något fel med inlägget annars står ju mitt nick Anol.
 
Anol sa:
:? :? :?

Det står ju tydligt att det är jag som skrivit.
Förstår inte.
Var det något fel med inlägget annars står ju mitt nick Anol.

Hej!
Det stod ett konstigt meddelande, inte som någon skrivit utan från databasen. Sen såg det ut som att det var ett citat så därför trodde jag att någonannan skrivit det. Ja det blev tokigt men det var inget fel som skrivits utan något som kom från databasen.

Hälsningar
Anne Aronsson
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp