Utskolning till familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag ska snart skola ut min lilla ängel till ett familjehem.
Hur brukar det gå till?
Hon har ju funnit sig till rätta här och tyr sig till oss, hur hjälper vi henne bäst?
Vilket tidsschema brukar ni jobba efter?

Kom med råd :claphappy:
Carina
 
När vi skolade in en 3åring från jourhemmet träffades vi först i jouren ett par gånger, 1-2 h i taget.
Sedan kom jouren med barnet och hälsade på hos oss.
Då passade vi på att gå ut en sväng själva med X och gå till lekplatsen och mata fåglarna.
Eftersom det gick bra hade vi X en heldag hos oss nästa gång.
Gången efter blev det övernattning och sedan flytt.
Det tog allt som allt ca 2 veckor.
 
Tack Honey!
Skall jag betala omk till familjehemmet då det fikar/ äter beroende på hur länge de är där?
Vad är brukligt?
Frågvisa Carina
 
Näääääää............det tror jag inte
Möjligen att du som jourfamilj kan äska extra för att du har "extra fika" när blivande famhemmet kommer på besök.
Vet inte hur det funkar.
Vi har bara vikarierat som jour och då vart det ju ingen inskolning, bara tillbaka till ordinarie jour.
Enklast är väl att fråga ditt soc.
 
...de har semester på soc så jag :? ...

äh jag tänkte ta med lite glass, bullar till nästa gång de ska ses, då har ju jag ryggen fri i allafall :wink:
.
PS att jag skulle få extra för fika när de kommer till oss är inte att tänka!! -vi har så väl tilltaglig omkostnad så den ska täcka allt - :angel enligt soc.
Däremot kommer jag att kräva reseersättning till inskolning samt umgänge för det blir många mil per vecka! (kaxig :rollhappy: )

Det är ju så tokigt när alla kommuner gör olika, virrig!

Ha en bra dag alla där ute!
Carina
 
Vår Liten hade flyttats så många gånger och det var tufft för Liten med ytterligare flytt så jag bodde i jourhemmet någon vecka och sedan började en långsam uttrappning som pågick i 6 månader med jourhemsmamman som ägde rum i vårt hem....en långdragen process som kändes lite "too much"..... men som kanske var bra för barnet....?! Jourhemsmamman bodde inledningsvis här någon dag och sedan kom hon på besök ofta som glesades ut. Någon mer som haft det så?
 
Reseersättning är självklart att begära!
Vi hade jourfamiljen 7 mil bort så det blev måååånga mil att köra.

Men jag fattar inte varför du som jour ska ta med fika när ni ska åka TILL nya familjen??????
Det får väl blivande familjehemmet stå för.........................?
Till oss är det aldrig någon som haft med sig saker :oops:
 
honey sa:
Reseersättning är självklart att begära!
Vi hade jourfamiljen 7 mil bort så det blev måååånga mil att köra.

Men jag fattar inte varför du som jour ska ta med fika när ni ska åka TILL nya familjen??????
Det får väl blivande familjehemmet stå för.........................?
Till oss är det aldrig någon som haft med sig saker :oops:

Ok! jag går väl på Din linje jag är lite om mig o kring mig bara :oops: jag tog med mitt glada humör bara :rollhappy:
Öskar bara att det här ska gå bra och att de kommer att orka...lite intensivt uppdrag kan man säga. Som vanligt kör soc sitt race och ger dem en mycket lägre arv o omk än vad vi skulle ha fått :evil: Rädd att det kommer att braka åt he...
Carina som behöver sova :smirk:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp