Vågar man kontakta fler kommuner?

Hej och hallå!
Vi är utredda som kontaktfamilj och familjehem och kan tänka oss att ta emot familjehemsbarn i åldern 0-5 år, alltså ett rätt litet fönster och kanske lång väntetid.

Är det fräckt att vända sig till fler kommuner än den som utrett oss?

Måste varje kommun göra en ny utredning?

Jag mailade med en organisation och de ville göra en egen utredning fastän vår utredning gjordes nu i vinter. Det kändes ju lite drygt.. Men jag förstår ju att de behöver känna oss lite mer för att kunna matcha ihop oss med rätt barn.
 
Hej!
När vi blev familjehem för många år sedan så hade vi också det åldersspannet tillsammans med 2 andra familjer som gick samma utbildning. Kommunen ville att vi stannade kvar i 6 månader vilket vi gjorde innan vi vände oss vidare då det inte fanns något barn som behövde oss just då. Vi fick kontakt med ett företag som gjorde en ny utredning på oss och några månader senare fick vi vår första placering. När vi tog oss an vår andra placering så gjordes ytterligare en ny utredning, så utredda har vi blivit :).

Visst är det jobbigt att behöva göra flera utredningar men tittar man i lagen så ska varje kommun göra en egen utredning även om man redan är utredd av ett företag. Dock kan man i bland använda en tidigare utredning som grund, uppväxten t.ex. brukar inte förändras.

Anne
 
Aha, ja jag hade ju förstått det som att en utredning som gjorts av en kommun kan gälla för andra också.

Det verkar som att "min" kommun har ganska mycket i det åldersspannet för tillfället, så jag får väl öva på det där med att vänta.. :angel:
 
Var glad att det dröjer!
Dels betyder det att de är noga vid matchning dels, önsketänkande kanske :bow: , kan man hoppas att barnen har det bra i sina ursprungsfamiljer så att vi inte behövs :banan:
Det är jobbigt att vänta när man vill göra skillnad men tankarna ovan brukar hjälpa mig att stå ut :up:
 
Så länge man är öppen med att man även hör av sig till andra kommuner/företag är/ska det inte vara några problem. Vi har nu stått utan placering i 3 månader efter att ha avslutat den föregående så jag kontaktade vår socialtjänst och sa att vi ju brinner för detta med att vara familjehem och hemskt gärna vill ha en placering så tänkte erbjuda våra tjänster även till andra placerande kommuner i området, för deras kännedom. Det var ett bra samtal och jag fick ett bra och positivt bemötande. Så länge man inte går in i det konfrontativt utan bara öppet så bör det fungera bra.
 
Tillbaka
Topp