Våndas

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Satt idag och tänkte jag skulle ringt vår handläggare för den ena placeringen som vi har. Vi skulle ha den 19-åriga :angel: hos oss ca 3-4 månader och kom till oss i augusti. :angel: skulle slussas ut i egen lägenhet. Vi fick det lägsta i omkostnad och då försvinner ju även 1050 i utbildningsbidrag. :angel: är storkonsument av vissa saker, bl a mjölk och hygienartiklar. Extra kostnader blir det eftersom :angel: inte tar in information ordentligt. I början fick vi 2 månaders avtal men nu vill de att vi ska skriva på ett avtal som gäller fram tills någon av oss säger upp det med en månads uppsägning. :angel: är inte mogen för eget boende i nuläget. Till saken hör att jag tycker att omkostnadsdelen är tok för låg och våndas för att behöva ringa och säga det till henne. Min sambo hade ett samtal med henne som inte var av denna värld så han ringer inte, tyvärr! Hon förstår helt enkelt inte att en 19-åring kostar..... :evil: Jag får väl sparka mig själv där bak imorgon så jag får ringt det här jobbiga samtalet. :twomad:
 
Ring!! Tänk att man alltid ska skänna sig så skyldig som om man skulle vara snål :bounce: men det kostar, ska man ha en placering som ni nu ska skriva på ett nytt avtal på, är det bra att passa på, säg bara att vår familj har kommit överens om att högsta omkostnaden är vad vi vill ha, skulle de börja argumentera säger du bara att det är det vi bestämt nu när ett nytt avtal ska skrivas, hör dom på dig att du är bestämd i det du säger så kommer ni få det, annars får det leta efter en annan familj o de kommer de inte att göra tar tid och pengar det med.
När du lagt på luren kommer du känna dig så stolt att du fixade samtalet :banan: :claphappy:
Lycka till :razz:
 
Rekommenderar dig att du mailar henne istället. Då har hon det svart på vitt och kan visa sina chefer. Du slipper argumentera och känna dig som en tiggare. glöm inte att ge en sista tid för svar.

Självklart ska en 19 åring ha högsta arvode och omkostnad. De är svåra att hitta hem till.
 
Jag tycker att det är så j-a förnedrande att behöva förklara och ursäkta sig varför man tycker att man ska ha si och så mkt i ersättning ! Varför ska vi som familjehem ,troligtvis den enda arbetskategorin,
Som ska behöva känna oss giriga och skämmas för att vi vill ha LÖN !
Har god lust att fråga nästa soc. Tant vad HON har i lön och om hon jobbar dygnet runt :bounce:
 
Trygga Rekan!
Det var precis det jag bestämde mig för idag när jag satt på jobbet. Jag ska sätta mig nu ikväll och skriva ner ett mail till henne och ge lite exempel på vad :angel: överkonsumerar i. Ska även skriva att hon kan vända sig till :angel: handläggare och få saker och ting bekräftat. Vår handläggare är inte överdrivet aktiv själv kan jag tala om. Hon har inte träffat oss sen i januari förra året!! Och går väldigt sällan att få tag på dom få gånger vi har behövt nå henne. Vår andra placering är inga problem med när det gäller pengar men för den här placeringen och med den låga omkostnadsersättningen gör ju att :angel: inte kan vara delaktig fullt ut i vår familj och det är jäkligt elakt.... :evil:
 
Viktigt att veta är att omkostnadsersättningen ska spegla Er standard som NI lever så att X ska kunna delta helt i erat liv. Detta står tydligt i socialtjänstlagen.
 
Skogsmamman sa:
Satt idag och tänkte jag skulle ringt vår handläggare för den ena placeringen som vi har. Vi skulle ha den 19-åriga :angel: hos oss ca 3-4 månader och kom till oss i augusti. :angel: skulle slussas ut i egen lägenhet. Vi fick det lägsta i omkostnad och då försvinner ju även 1050 i utbildningsbidrag. :angel: är storkonsument av vissa saker, bl a mjölk och hygienartiklar. Extra kostnader blir det eftersom :angel: inte tar in information ordentligt. I början fick vi 2 månaders avtal men nu vill de att vi ska skriva på ett avtal som gäller fram tills någon av oss säger upp det med en månads uppsägning. :angel: är inte mogen för eget boende i nuläget. Till saken hör att jag tycker att omkostnadsdelen är tok för låg och våndas för att behöva ringa och säga det till henne. Min sambo hade ett samtal med henne som inte var av denna värld så han ringer inte, tyvärr! Hon förstår helt enkelt inte att en 19-åring kostar..... :evil: Jag får väl sparka mig själv där bak imorgon så jag får ringt det här jobbiga samtalet. :twomad:

Hej Skogsmamman!

Titta på konsumentverket vad en 19 åring "normal kvinna ska kosta"

http://www.konsumentverket.se/privateko ... ala-hemma/

Utgifter per månad:
Alla måltider i hemmet utom lunch = 1340:-
Förbrukningsvaror = 70:-
Hemmutrustning = 180:-
Medier = 250:-
Hyra, el = 1800:- (dom har räknat med en lägenhet i en normalstor stad)
Hemförsäkring = 30:-
Summa hushållsutgifter = 3.670:-
(Att betala hemma)

Övriga utgifter:
Personlig hygien inkl tandvård = 490:-
Kläder och skor = 620:-
Fritid = 630:-
Mobil = 180:-
Kollektiva lokalresor = 500:-
Summa = 2.420:-

Hälso och sjukvård, sparande och semester är inte med i ovanstående uträkning.
Sen beror det ju på om ni tar med henne på skidresor, semesterresor, skjutsar ni mycket med bilen?

Summan ovan blir ungefär högsta omkostnaden enligt konsumentverket.
Dom har väldigt mycket bra som man kan hänvisa snåla socialkontor till........

Jag har också en 19 åring placerad, jag får 6063 i omkostnad + att flickan har sitt studiebidrag som min kommun INTE räknar av på omkostnaden :claphappy:
Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp